Er det her løbesod - Billede vedlagt


Jeg har ret pludseligt fået en masse grimme streger ned af min skorsten i bryggereset.. det er en muret skorsten fra 1970 og der har så vidt jeg ved kun været oliefyr på den igennem alle årene - der er stadig et nyere oliefyr i brug på den.
Kan det skyldes at der ikke er nogen regn-hat på den så alt det vand der ryger ned i den når det regner laver fugt problemer som giver de udtrækninger? jeg tror nemlig ikke det er fordi inddækningen er utæt, da jeg ikke har bemærket vand eller fugt på den..

 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Efter min erfaring er det ikke løbesod. Det er næsten sort og lugter kraftigt af tjære. Der må være noget der kan slippe vand ind et sted. Hvor starter det på skorstenen?


mvh

 varmetossen

Ej løbesod.
Har du prøvet at kradse lidt i det - eller smage på det. Så har du måske løsningen!


I har ret, det er ikke løbesod - nu regner det nemlig og jeg kan se vand på skorstenen på loftet! 
Dog ser det ikke ud til at komme bagom inddækningen - se billedet nedenfor: 



Den øverste klump af skorstenen markeret med den grønne streg er IKKE våd

Men i den røde cirkel kommer der vand ind ad en lille bitte revne og løber så ned ad den røde pil og bliver åbenbart rustfarvet på vej ned ad skorstenen.. 


Hvad filan gør jeg for at tætne den revne der er hvor den slanke del af skorstenen møder den større klump? (jeg aner ikke hvad komponenterne på en skorsten hedder så føl jeg velkomne til at lære mig fagudtrykkene :-) )
Ville et "tag/hat" på skorstenen mon afhjælpe problemet? 
 
Hvis vandet trænger ned gennem selve skorstenen, så trænger skorstenen nok til en ny topplade.
Nu ved jeg ikke hvordan inddækningen, ved taget er laver, er der fræset ind i skorstenen kunne vandet jo også trænge ind her.

mvh jens
Annonce
Kunne godt være en def. topkrans ja, eller fugen under topkransen der ville jeg kigge som det første.

Nu nævner i topplade og topkrans, jeg ved ikke helt hvad I mener.. min skorsten ligner denne jeg lige fandt på google: 



Er topplade/topkrans bare det stykke beton der ligger ovenpå murstenene? 

Og igen kan jeg ikke lade vær at tænke på om ikke jeg ville få fordel af at have en form for hat på min skorsten så det ikke kan vælte ned med vand i den? 



Ja toppladen, er den betonplade øverst.
Det er fint nok med en skorstenshætte, så det ikke regner ned i skorstenen, men det er ikke det der er skyld i, at vandet løber ned af skorstenen udvendigt.

mvh jens
Jeg må vist på taget når der ikke er frost på tagpladerne og se om der er noget der er synligt defekt..
Jeg må vist på taget når der ikke er frost på tagpladerne og se om der er noget der er synligt defekt..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis