Hvor kan jeg se energimærke, og forbedre mit hus?

Jeg har været inde på en side engang, hvor jeg kunne indtaste alle oplysninger om mit hus, og se i hvilken kategori jeg lå, og hvor meget energi jeg ca ville bruge i løbet af et år. Og alt efter hvor meget isolering jeg havde, samt energimærke at vinduer, ville jeg kunne se hvilket energimærke huset ville få. 

Er der nogen der kan hjælpe mig med et link, for jeg kan til syneladende ikke google mig til det lige nu her
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok denne side du tænker på:

http://www.husetsweb.dk/
Hvis dit hus er blevet energimærket, f.eks. i forbindelse med køb/salg kan du finde rapporten på http://www.boligejer.dk/. Du indtaster din adresse, vælger 'klik her for ejendomsdata' og derefter Energimærkerapporter i venstre side. Du kan også andet data om din bolig derinde.

God fornøjelse...
Den side Sandal linker til, jeg indtastede mit hus under den øverste "Beregn mit hus". Der siger energi mærkningen noget helt andet, end det den faktisk har. jvf den energi rapport der blev lavet da jeg købte huset, kan jeg kun lige komme op på det niveau, som den der side påstår jeg er nu, hvis jeg laver omfattende total renovering.
Og det energiforbrug (antager det er varme) den på siden påstår jeg har, ligger ca 3-5000 kr under det faktisk varmeforbrug.

Pointe: tag den side lidt med forbehold

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Gad vist om den der husetweb mon ikke er fuldstændig forældet. Eller endda forladt.

Fordi sidste pressemeddelse er fra november 2010.

Hvordan ser man egentlig om en web-side er opdateret?
Annonce
sandal: Nej det var ikke lige den, men noget ligende. Og som de andre siger, synes jeg også den rammer lidt sjovt. :p Ved ikke om det var på goenergi eller rockwools hjemmeside jeg engang fandt den.
Totalkredit kørte på et tidspunkt reklamer for "miljøberegneren":
http://www.totalkredit.dk/?action=page&pageId=503

Kan det være den? Den rammer nogenlunde mit forbrug
http://www.ens.dk/forbruger/forbruger/boligtjek ? Hed tidligere Go´energi


Jeg har lige prøvet totalkredits miljøberegner. Den spørger hvor mange penge jeg bruger om året på opvarmning af vores hus på 146m2 og her indtaster jeg de kr. 8000,- vi bruger om året i strøm til vores luft/vand varmepumpe, men får så at vide at det er for lidt og den retter beløbet til kr. 12.000,-!!!

Hmmmm....

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Da jeg er ved at energirenovere et rækkehus, tænkte jeg på hvor jeg mon ville ende på energimærke-skalaen.

Da mine forbedringer er noget utraditionelle, så tænker jeg at en "vurdering" måske ikke var særlig retvisende hvis den der udfører rapporten ikke kender til forbedringerne. Men der er også en metode hvor man den sidste dag i hver måned skal notere energiforbrug, og så kan mærket baseres på denne metode.

Der er fjernvarme til varmt vand og opvarmning, og el til lys, gadgets mm. Dertil solvarme (og meget mere). Og da temperaturen i huset er logget for hver 30. sekund 8 forskellige steder (stue og køkken mangler en føler men det kommer her til vinter), kan jeg jo vise hvilken "komfort" der holdes året rundt. Man kan dog ikke se hvor meget vinduerne er åbne, eller hvor stor en del af varmen der bruges til brugsvand (men jeg kunne jeg jo installere en energimåler på brugsvandet hvis jeg havde uendelige midler haha!)

Med knap 100 næsten ens rækkehuse fra omkring 1980, kan man vurdere hvilken energiklasse de skulle ligge i. Man kan også de det online, dem der faktisk allerede er blevet mærket. Jeg kan se at af dem der er energimærket allerede, er der blandt de her rækkehuse et enkelt B, et enkelt D, og så er resten C (som ca halvdelen af alle energimærkede huse i Danmark pt falder ind under).

Over de sidste 6 år ligger det gennemsnitlige forbrug i disse huse på 10672 kWh pr hus. De fleste huse er 117 m2, nogle (inkl mit) er bygget lidt til og mit er dermed 124 m2. Dertil er ikke medregnet et udnyttet loft som er delvist opvarmet, passivt nedefra, men ikke godkendt til beboelse.

Det giver ca 91 kWh pr år/m2 i opvarmning for de her huse. Det svarer jo fint til at være i C energiklassen.

Mit eget hus brugte 5.480 kWh i den sidste varmeperiode, dvs jeg har brugt 44,2 kWh pr år/m2 i 2015/16 perioden. I samme periode lå de andre huse på omkring 85-88 (har ikke beregnet præcist hvor stort hver hus er, da de jo varierer lidt mellem 115-125 m2).

Ifølge det nedenstående skulle mit hus så allerede nu være nede i kategori A 2010, kun 760 kWh fra at være A 2015 (men det skal jo korrigeres for sæson og sikkert nogle andre ting). Og jeg er slet ikke færdig, kan jeg få de 5.480 kWh ned under 4.720 kWh pr år, så skulle huset komme på niveau med energimærke A 2015.

Eller har jeg mon forstået det forkert?

For et hus på 124 m2, vil grænseværdierne være

A2020 - 20 kWh/m2 => 2.480 kWh / år

A2015 - 30 + 1000/124 = 38.1 => 4.720 kWh / år

A2010 - 52,5 + 1650/124 = 65.8 => 8.160 kWh / år

B 70 + 2200/124 = 87.7 => 10.880 kWh / år

C 110 + 3200/124 = 135.8 => 16.840 kWh / år

D 150 + 4200/124 = 183.9 => 22.800 kWh / år

Se, der forstår jeg ikke hvordan et af rækkehusene i det her område kan være kategori D, mere end 22.800 kWh / år for et rækkehus? De må da ha fjernet en del af isoleringen eller hvad ...

Måske skal noget af el-forbruget regnes med, selv om der ikke er el-opvarmning?

(huset bruger mellem 3800 og 4100 kWh elektricitet pr år, dvs omkring 11 kWh el pr dag i snit. Hvis alt el-forbrug regnes med, så lander huset på energimærket B)

Fra http://boligejer.dk/energimaerkeberegningen :

--------------------------

Skalatrin Grænseværdi i kWh/m² år
A 2020 20
A 2015 ≤ 30 + 1000/A
A 2010 ≤ 52,5 + 1650/A
B ≤ 70 + 2200/A
C ≤ 110 + 3200/A
D ≤ 150 + 4200/A
E ≤ 190 + 5200/A
F ≤ 240 + 6500/A
G > 240 + 6500/A

 

Skalatrinene gælder for bygninger med følgende BBR-anvendelseskoder:
110 Stuehuse til landbrugsejendom
120 Fritliggende enfamiliehuse
130 Række-, kæde- og dobbelthuse
140 Etageboligbebyggelse
150 Kollegium
160 Døgninstitution
190 Anden bygning til helårsbeboelse

--------------------------


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis