Fjernvarme med returtermostater.

Min datter har lige overtaget et hus fra -68, der er fjernvarme med returventiler på alle radiatorer og gulvvarme på badeværelse.

Jeg ved at man ikke længere bruger det på radiatorer, blandt andet fordi reguleringen er langsom så der ikke reguleres ved solopvarmning.

Er der andre ulemper?

Kan man sætte almindelige termostatfølere på ventilerne? 
De må vel også virke nede ved gulvet, men det kræver at ventilerne er kompatible.



3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit hus er også fra 1968. Returventilerne skyldes at der oprindeligt var direkte anlæg (kan fortsat være tilfældet), men mit anlæg var lagt om til indirekte (veksler) anlæg inden jeg købte det i 1993.
Jeg har ikke gjort noget på de 4 radiatorer jeg har tilbage, de står fuldt åbne og så styrer jeg varmen fra anlægget. 2 gulvarme områder styres af hver deres shunt.
I de perioder hvor der er stor forskel på nat og dag, så lukker jeg periodevist helt for varmen. Det er selvfølgelig lidt bøvlet, men jeg sparer op til 5 mwh. Jeg lå helt oppe på 19 mwh de første år. Siden har jeg bygget 30 m2 til med gulvvarme og har ligget konstant på 10-11 mwh de sidste 5-6 år.
Huset er dog meget bedre isoleret end tidligere, så helt sammenlignelig er forbruget nu og dengang ikke. Det der gav mest var hulmursisoleringen med papiruld - det er 10 år siden.

NB! Der går en del energi tabt i en veksler med mindre det er nyeste topmodel, men til gengæld må man ændre alt det man har lyst til på indersiden af anlægget. Det er også begrænset hvor mange liter man har i anlægget. Med direkte anlæg risikerer man at få uendelige meget vand i hytten hvis en radiator lækker.
Lad returfølerne sidde og monter alm. radiatorventiler på fremløb.Returventilerne gør så det at de holder igen hvis du åbner et vindue ,eller åbner for varmen, efter at have luftet ud.Jeg har selv et anlæg med både fremløb og returventiler.

Bernt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis