Fartpilot

Hej GDS'ere!

Jeg har været heldig, at få en fartpilot, der kan eftermonteres i de fleste bliver imellem årene 1990 og 2005, hvis bilen har speedertræk og ikke elektronisk speeder, af mærket SCS 4342 - en ret populær model. Bilen den skal monteres i er en Peugeot 306, 1,4 fra 1999.

Jeg har fået monteret alt mekanikken og elektronikken, men jeg er ikke i stand til, at få den til at fungere. Jeg har vendt og drejet alle de fejl, jeg selv kunne have gjort ved selve monteringen og lavet et hav af voltmetermålinger - alt ser ud til at være i fin orden.

Der er dog en ledning, der kunne få det hele til at vælte. Ledningen der skal give information til fartkontrollen om, hvor hurtigt bilen bevæger sig.

Der er to muligheder for, hvordan sådan en kan tilsluttes;

- til hastighedsmåleren (bilens hastighed) i instrumentbrættet eller
- til motorens RPM eller tændspolen (motorens hastighed).

Jeg har forsøgt mig ved at tilslutte speedometermåleren, men intet livstegn er der fra fartmåleren. Den har været tilsluttet en anden bilmodel og har virket fint ind til da - bare ikke i min bil.

Jeg har fået mig undersøgt til, at hvis fartpiloten ikke modtager dette signal, vil den være helt død, hvilket den er.

Der findes tre ledninger til speedsensoren og har forsøgt alle tre, men uden held.

Er der en sjæl derude, der har erfaring fartpilotmodellen eller har et lille bud på, hvad der kan give problemer? Input bliver selvfølgelig værdsat højt.

Et billede af speedsensoren er vedhæftet.

Pft. Mass
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dejligt, at der er nogle, der er skarpe!
http://cgi.ebay.com.sg/ws/eBayISAPI.dll?VISuperSize&item=220633817042

Alle input til hvilken ledning og hvor sådan en kunne sidde i bilmodellen er stadig mere end velkomne og bliver modstaget med kyshånd.
Den skal naturligvis bruge informationer om hvor hurtigt motorkøretøjet kører,hvor mange omdrejninger motoren har er totalt underordnet.
Hvordan du får hevet et signal ud vil jeg ikke blande mig i(det er ikke altid bare sådan lige til)
René
Skrevet af massg på 28 jan 2013 22:13
Dejligt, at der er nogle, der er skarpe!
http://cgi.ebay.com.sg/ws/eBayISAPI.dll?VISuperSize&item=220633817042

Alle input til hvilken ledning og hvor sådan en kunne sidde i bilmodellen er stadig mere end velkomne og bliver modstaget med kyshånd.

Der er vist lige en her der skal have lært hvor let det er at indsætte billeder her på LDS.
Under denne her svar rude ligger der et par bjælker du klikker på vedhæftede filer igen et klik på gennemse, og når der så kommer sådan en lille tumbnails (hedder det vist nok, så skal du huske at klikke på den også ellers kommer billedet ikke i. Og du kan med det samme se resultatet så du også kan redigere. Husk iøvrigt at du kun kan redigere i tråden i 15 minutter efter du har klikket på send.
Annonce
Tak for svar. Nej du har ret ALB69 - det er ikke altid let. Det var netop et svar på, hvordan og 'hvilken ledning', der kunne findes sådan et signal.
Jeg har kontaktet diverse Peugeotforhandlere, der selvfølgelig ikke er meget for at gide at hjælpe, og fået ud af dem, at jeg skal have fat i ledning nummer 426. Hvor den sidder, har jeg ingen ide om...

Tak for lessionen Håndværkeren
Skrevet af massg på 28 jan 2013 15:33
Hej GDS'ere!

Jeg har været heldig, at få en fartpilot, der kan eftermonteres i de fleste bliver imellem årene 1990 og 2005, hvis bilen har speedertræk og ikke elektronisk speeder, af mærket SCS 4342 - en ret populær model. Bilen den skal monteres i er en Peugeot 306, 1,4 fra 1999.

Jeg har fået monteret alt mekanikken og elektronikken, men jeg er ikke i stand til, at få den til at fungere. Jeg har vendt og drejet alle de fejl, jeg selv kunne have gjort ved selve monteringen og lavet et hav af voltmetermålinger - alt ser ud til at være i fin orden.

Der er dog en ledning, der kunne få det hele til at vælte. Ledningen der skal give information til fartkontrollen om, hvor hurtigt bilen bevæger sig.

Der er to muligheder for, hvordan sådan en kan tilsluttes;

- til hastighedsmåleren (bilens hastighed) i instrumentbrættet eller
- til motorens RPM eller tændspolen (motorens hastighed).

Jeg har forsøgt mig ved at tilslutte speedometermåleren, men intet livstegn er der fra fartmåleren. Den har været tilsluttet en anden bilmodel og har virket fint ind til da - bare ikke i min bil.

Jeg har fået mig undersøgt til, at hvis fartpiloten ikke modtager dette signal, vil den være helt død, hvilket den er.

Der findes tre ledninger til speedsensoren og har forsøgt alle tre, men uden held.

Er der en sjæl derude, der har erfaring fartpilotmodellen eller har et lille bud på, hvad der kan give problemer? Input bliver selvfølgelig værdsat højt.

Et billede af speedsensoren er vedhæftet.

Pft. Mass
Hej
Du skriver at der er 3 ledninger på det som du kalder "speedometersensoren" sidder den et sted på gearkassen ?
Du kan måle dig frem til hvilken af de 3 ledninger der er den rigtige hvis du tilslutter tændingen med stikket til giveren afmoteret.
Du skal måle i forhold til minus og der vil så være en ledning hvor du måler 12 V (fuld Batterispænding )
 en anden hvor du ikke måler nogen spænding ( eller næsten 0 volt )
På den sidste bør du kunne måle en spænding som ligger lavere end batterispænding men højere end eller lig med 5 Volt - det er den du skal bruge !
 den er hvid og numreret 4o26 og IKKE 426 som du skriver -
 den kan kun findes i BSM boksen ( Sikringsholderen ) i motorrummet, men hvis der er en speed giver i gearkassen så tilslut der det er meget nemmere !

Desværre er det nok din fartpilot ( SCS 4342Frigette ) som har fået vand gennem det runde hul (måske firkantet )hvor man indstiller piloten ( små omskiftere ) dette er en meget typisk fejl på de fartpiloter og det er desværre nok det der er dit problem !

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Istedet for alt det elektronik der kan gå i stykker, virker en mursten meget bedre når den lige skubbes ind over spederen
Hej Polobjørn,

Mange tak for svar !

Jo - sensoren sidder på gearkassen på toppen af, hvor drivakslerne går ind i gearkassen (ind til differentialedrevet, vidst nok). På dette billede ses den som en hvid plastsensor, der sidder nederst i vestre hjørne af gearkassen.

http://www.bradgatemotors.co.uk/spares/media/gbu0/prodxl/u_306_gbox_f13225.jpg.jpg

Ok, det er noteret, jeg vil straks i morgen tidlig, forsøge at måle på de tre ledninger og se om jeg får noget tilsvarende det, du skriver.
Hvis ikke jeg gør, vil jeg kigge efter ledningen i sikringsboksen.
Har jeg forstået det rigtigt, at ledningen der sidder i sikringsboksen og ledningen der findes på speed giveren/sensoren (hvis den altså findes på gearkassen), er samme ledning? Blot lettere at tilslutte ved speed giveren?

Ja, det er lige netop den fartmodel. Jeg har også været opmærksom på vandproblemet, men på mit eksemplar, har jeg vidst været heldig og fået en, der har været ordentligt forseglet ved det runde hul og printet nede i (samt omskifterene) ser meget rent og pænt ud. Men det er selvfølgelig ingen garanti...
Apropos burde omskifterene være indstillet korrekt til min bilmodel - en 8 polet indstilling med 5000 pulser pr. km.

Mange tak for rigtig godt svar Polobjørn - jeg vender tilbage i morgen.

Hilsen Massg
fartpilot.

er det den type der har konstant elektronik. der holder hastigheden
i mellem ca. + - 2 kmt. uanset om det går op eller ned af bakke.
som kan justeres trinløst. og den slår fra når man rør gaspedallen.!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis