sorte striber på vægen

Min kærste bor til leje i et hus hvor der er sorte striber på vægen ud mod gavlen jeg har banket på vægen og det er en plade der er sat på. Vægen er vest vendt og flere sten er frost sprængt. Jeg tror det er fugt der kommer ind ved at muren er så dålig. Udlejeren siger at de sorte striber er for at hun bruger mange starin lys men hvorfor er der ikke striber på de andre væge?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Det er fugt,, der hvor striperne sider er der formodenlig et lægte/regel hvorpå pladerne er skruet,,
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det der er IKKE starinlys. Det vil se anderledes.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg tror det er kulde broer. partikler og sod, sætter sig altid de kolde steder

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Skrevet af Maleren. på 25 jan 2013 16:29
Jeg tror det er kulde broer. partikler og sod, sætter sig altid de kolde steder

Er det et tegn på at huset er dålig at bo i?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nej det vil jeg ikke mene. der findes mange dårligt isoleret huse :-)

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.


Det kan nu godt være sod fra stearinlysene. Eller støv i-det-hele-taget.

Men de sorte striber er blot et symptom, som viser at der er en slags kuldebro.

Det er et almindelig kendt fænomen osse ved f.eks. pudsede og uisolerede lofter at der dannes sorte striber lige under bjælkerne i bjælkelaget!

Det der formodentlig er problemet, (næsten med sikkerhed endda), er at der ikke er monteret en dampspærre bag vægpladerne! (Som måske er gipsplader)

Der ses iøvrigt osse sorte markeringer i overgangen mellem loft og væg samt på væggen til venstre!

Striberne har ikke nødvendigvis noget med fugtindtrængen i murværket at gøre.
Er enig i, at det er kuldebrostriber.

Det ses mange steder og har som sådan ingen betydning anden end at det er tegn på dårligt isoleret vægflade og det er møg irreterende at se på. Prøv om det kan vaskes væk.


Støv og sod fra f.eks. stearinlys har tendens til at sætte sig på de koldeste steder. Har en god ven, hvor man kune se sen sort prik for hver enkel skruehoved i et gipsloft. Det så ret spøjst ud.

Venlig hilsen

Jens

Det er såkaldt støvkondens, som opstår selv ved minimale kuldebroer, som i dette tilfælde er lægterne (træ eller stål) i forsatsvæggen (kan også opstå ved søm/skruer i pladebeklædningen).

Som udgangspunkt har dette ingen betydning ud over det kosmetiske, men selvfølgelig kan en nærmere undersøgelse med termografi og fugtighedsmåling afsløre noget andet.

Hvis der er malet med en kvalitetsmaling, kan man normalt vaske striberne væk, men de kommer sikkert igen, og forstærkes ved brug af ting som stearinlys, rygning, brændeovn o.l.

Senest har jeg set store poroblemer i et hus med pillebrændeovn og forsatsvægge.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også