Jeg vil have3 roret flyttet og tror det kan lade sig gør, men hvordan??

Jeg har denne skønne dame her, en Draco Summerwind 24 med en hovedkahyt, m. toilet rum i stævnen og en agterkahyt. Rorpinden kommer op inden imellem de to stik køjer, lige foran lugen derned til. Det fungerer ellers fint nok, men kunne godt tænke mig at få det flyttet over i et styretårn med et flot træ eller metal rat.
  Oprindeligt var det en motor sejler med benzin, hvor tanken var under den ene stik køjes fodende i agterkahytten i styrebord side, men tanken er taget ud og så er der en dunk med diesel istedet for. Imellem de to kahytter det er cocpittet, der er to rum med dørkplader over, i det begerste rumer der dunken med Diesel og rummet lige før hovedkahytten er mutorrummet hvor der ligger en Farry Mann Diesel symaskine på 10HK, den sejler sgu fint.

Min ide er så at få diesel tanken tilbage på den oprindelige plads under stikkøjen, tilsluttet den oprindelige påfyldningsstuds, siddende på styrbord midsskibs. Derved blir det begerste  rumunder cocpittet jo fri, til kædetrækket imellem roret og styretårn og istedet for rorpinden skal der jo så et tandhjul på. Den begerste dørkplade vil jeg dele over i to så den ene del blir skruet fast til at holde tårnet på plads med og så vil jeg lave en kasse til kæde trækket så det hele blir lukket, så kan man bruge resten af det begerste rummed pladeresten på til reb og fortøjringer og have et ekstra rum på den måde

Jeg ved ikke om det er en fin nok ide om det kan lade sig gøre, eller om det måske skulle være noget telflex styring i forbindelse med ror stammen.?? Jeg er åben for gode råd og ideer og hvis det var et projekt nogen kunne tænke sig at bidrage med.

Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit bedste råd må være: Lad være med at ændre fra rorpind- til ratstyring.
Rorpind er perfekt i en båd af den størrelse. Ratstyring fylder for meget i cockpittet, er alt for langsomt og ufølsomt at styre med og er desuden en unødigt kompliceret installation.
Draco Summervind er en udmærket båd, som den blev skabt. Synd at ændre den til en "bastard", der også vil blive mindre værd end ellers ?



Finnband
Det er muligt at det vil være skørt og hvis man laver det på en måde så man altid kan fører den tilbage til original standen, så er det jo måske en løsning, for som den er nu er der nogle ulemper ved den med at holde kursen uden at skal have ved roret hele tiden, for det er jo en rustfri rore pind der sidder på, så hvis man skulle have en autohelm istedet for til at holde kursen, hvordan skal den så sætte fast?
Angående det med tanken er det jo efter det originale jeg er ude på og så for at få det begerste rum i cocpittet til tov værk og veste eller bagage, men jeg vil da overveje det med roret og finde ud af om det er lavet før?
Men tak for dit indput fortsættelse følger og nu vil jeg lige sstarte en ny tråd om motren på båden.
Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Hvis det er for autopilotens skyld, vil jeg lige sige at man godt kan få en autopilot der monteres på rorpinden.
Mvh Wessel
http://simradnet.dk/autopiloter
Okay tak for tippet, men jeg skasl lige have snakket med en smed, for det med roret kan jo laves så man altid kan lave den om til med rorpind igen, så vil da lige se hvad han finder ud af.
mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Annonce
Jeg vil også gerne komme med rådet: Lad være!
Du ødelægger følingen med båden.
Det vil ikke løse dit problem (hvis du kan slippe rattet uden at båden går i vinden, er der alt for meget friktion i systemet)
Styrepiedestalen vil være i vejen i det lille cockpit.
Køb en autopilot til rorpinden eller et rent mekanisk system
http://baadservice.dk/rodekassen/friend-selvstyrer.html
Venlig hilsen Jesper
Jeg ved godt at det måske ikke er noget ret mange vil gøre, men det er jo sådan store ideer blir til, men hvad mener du med at mekanisk system?? er det med kæder og snekker/ tandhjul, som du mener? for så kender jeg en rustfri smed der laver ting til både af forskellig art og han vil sikkert godt kunne lave noget der både holder og virker med faste forbindelsespunkter imellem roer og rat, men vil da overveje alle muligheder for så måske at lade være
mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
En hydraulisk styring, eller tele Flex, er nok det der fylder mindst, og du vil jo gerne have mere plads.

Om det så er en god, eller skidt ide skal jeg ikke kloge mig på 
Jeg mener sådan en jeg linker til i indlæget, en rorpinds forlænger der også kan bruges til at fikserer roret. Altså en mekanisk udgave af selvstyreren til rorpind.
For guds skyld ingen kæder og tandhjul :-)
Venlig hilsen Jesper
Det ville være ualmindeligt dumt at lave den om fra rorpind til ratstyring, alene ratstyrings enheden til en autopilot fylder væsentligt mere end en der kan monteres på ror pinden.
Da min jo er en mortor sejler har jeg rat styring i styrehuset og pind i kockpittet, det er også her jeg har min autopilot monteret på rorpinden.
Du skal jo lige være klar over at ved rat kan du ikke sådan uden videre koble selvstyren fra, så det vil give en extra belastning af roret. Og i så lille en båd vil du slet ikke have føling med dit ror når du skal have en teleflex eller vire styring monteret, og hydraglisk kan slet ikke bruges i forbindelse med så lille en båd.
Desuden skal du lige tænke på vægt fordelingen i din båd, den har garanteret ikke brug for mere vægt agter i af sådan en indstalation
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis