Ventilator i badeværelse larmer når det blæser

Hej

Til vores badeværelser i vore nye hus købte jeg
Thermex Silent 100 CHRZ ventilator med fugtstyring
Jeg købte dem primært fordi det er meget støjsvage. En anden lille fordel er at de ikke bruger ret meget strøm.

Mit problem er nu, at det larmer helt vildt når det blæser. Der er monteret et lille stykke plastic som åbenbart skal virke som kontraspjæld. Det skralder og det trækkes masser af varm luft ud når det blæser uden at dette er tiltænkt.

For at imødekomme problemet købte jeg så nogle spjæld, som kunne skydes ind i spirorørene. De bliver også blot trukket op når det blæser og larmer næste endnu mere. Jeg har forsøgt at belaste dem ved at lime en mønt på hver klap. Det hjælper når vinden ikke er for kraftig, men når det stormer larmer det fortsat.

Nu vil jeg have nogle ventilatorer, som åbner og lukker automatisk via elektronisk styring. Nu betyder det ikke så meget om ventilatoren er lydløs når den kører, jeg vil blot ikke hører mere larm når det blæser.

Thermex har nu anbefalet deres model som hedder: Punto 100 AT-HCS

Jeg synes ikke den er særlig køn, og så synes jeg at prisen er ret høj (ca. 1200,- kr. pr. stk.)

Harald Nyborg har en til ca. 498,- kr. som har automatisk jalousi.
http://www.harald-nyborg.dk/p1223/ep-el-ventilator-fugt-timer

Jeg har ingen erfaring med en sådan type ventilator, så jeg vil gerne høre om nogen kan oplyse om denne er støjfri når det stormer.

Er jalousiet elektrisk styret, så det ikke kan rykket op ved kraftige sug fra taghætten, og er det tæt så det ikke "fløjter" ?

Er der andre anbefalinger til nye ventilatorer hører jeg gerne om det.

På forhånd tak !



Selvbyggeren

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke det er din ventilator der er det store problem, det er dit nybyggede hus der mangler bevoksning omkring huset der kan bryde vinden. Når det suser så kraftigt i din ventilator skyldes det at der på den side af huset kan dannes et stort undertryk. Hvis det har stået på i den sidste tid med nord østlige vinde, gætter jeg på at du har badeværelse mod vest eller sydvest. En jalusi ventil lukker kun når vinden står på ventilen, ellers vil den stå og klapre hvis dit hus er utæt eller du har en luft ventil der kan leverer luft ind i badeværelset. Det er nok snarere der du skal sætte ind.
Huset ligger ved kysten og er ca. 8,5 meter højt. 2 taghætter vender mod øst og den sidste mod vest. På samme tid er det det samme problem med dem alle. Selv om døre og vinduer/friskluftventiler er lukket bliver de enkelte spjæld flået op.

Nu overvejer jeg et forsøg med et kontraspjæld helt oppe ved taghætte og et nede ved ventilatoren (begge uden belastning). Måske vil den første kunne virke som en "bølgebryder", men larmen vil jo nok desværre forplante sig via spiorørerne.

Der må kunne findes en ventilator, som har et helt tæt indbygget spjæld eller jalousi, som er elektrisk styret, så det kun åbner når det skal. Jeg kan jo yderligere lade et alm. ubelastet kontraspjæld blive i røret i ventilatorenden. Det bliver jo nok ikke flået op hvis ikke der er luftadgang gennem ventilatoren.



Selvbyggeren

Eller sådan et der åbner og lukker sammen med ventilatoren.
http://www.lindab.com/dk/pro/Pages/default.aspx?redirectToProOrHome=true&i=90#drilldown_guid:35691399-ec9a-4f62-98d0-b35704808527;level:all;sub:5
Jamen kæreste ven, du kan da ikke forvente at få alt ! Har du hus ved kysten må du også tage ulemperne med.
Hej LL1

Tak for dit svar. Jeg havde faktisk kigget på disse spjæld i forvejen, og der er ingen tvivl om det disse vil være meget effektive. Desværre er de meget dyre (mere end 2.000,- kr. pr. stk.). Yderligere skal der strøm til og det skal jeg så have udtag til oppe på selve loftet, hvilket gør det hele ret omstændigt.

Jeg har nu også kommunikeret med Thermex, som har oplyst at den ventilator som de nu anbefaler heller ikke er 100% tæt. Der kan dog ikke ifølge Thermex ikke opstå samme problem med at spjældet ovenover åbner sig utidigt.

Jeg formoder, at den anbefalede Thermex Punto fungerer nogenlunde som den fra Harald Nyborg, som har et automatisk jalousi, så nu må jeg overveje hvad jeg skal købe.






                                

Selvbyggeren

Annonce
Jeg har den ventilator, som du henviser til fra HN.
Selv om jeg normalt er meget positiv over for HN, må jeg sige, at denne ventilator har bragt mig megen sorg.
Jalousiet åbner ved en aktuator, men det var en kort fornøjelse. Den brændte hurtigt af og så var det slut med at åbne. Den lukker heller ikke ordentligt, så der vælter stadig kulde ned, selv om det er helt lukket.
Hvis det jeg har oplevet er generelt, så er det ikke et godt køb og den virker ikke efter hensigten, som jeg havde håbet på.
I tilgift larmer den ganske bravt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM

Tak for dit svar. Det afgør, at jeg ikke vælger den fra HN. Jeg er jo glad nok for dem, som jeg har nu og de 3 har trods alt kostet ca. 3700,- kr. De er meget støjsvage og starter og stopper som forventet. Derfor vil jeg se om jeg kan finde en smart løsning på problemet. Der må kunne monteres en form for spjæld eller lignende inde i selve plastictaghætten eller i spirorøret lige inden taghætten. Kan man få taget toppen af suget må næste spjæld ved ventilatoren få mere ro og kun blive aktiveret når ventilatoren kører.

Selvbyggeren

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis