Båd sagkyndig, men hvor?

Jeg er begyndt at kigge på efter en større (og dermed dyrere) sejlbåd. Alle steder læser man at det er en rigtig god ide at tage en sagkyndig med for ikke at få så mange "overraskelser" med i købet.
Ud over alt det jeg selv kan se med mine egne øjne, kan man så forvente at der bliver målt fugt og/eller delaminering i glasfiberen? Er der andet der kan måles, som man ikke selv kan?
Er der nogen der giver nogen for for garanti?

Og endelig det store spørgsmål - hvor finder man en sagkyndig?
Er der nogen der kan anbefale en (eller sig selv)?

I første omgang er det på Sjælland, men jeg har også haft kig på et par både i Jylland.

Med venlig hilsen
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidst jeg handlede båd, ringede jeg til 3 forskellige bådebyggere som uafhængig af hinanden kiggede på den. De gav alle 3 samme bemærkninger og ros. Det kostede mig 2800 kr ialt, og det er jo småpenge. Efterfølgende har jeg ikke fundet andre fejl end de småting de bemærkede. De kunne selvfølgelig ikke give nogen garenti, men de gik ihvertfald grundig til værks.
Mvh wessel
Ham her lyder helt fin. Har dog ikke selv prøvet ham.
Der står det endda er gratis, hvis man er medlem!
(Hvilket koster 365 kr årligt inklusiv en ansvarsforsikring på din båd)

http://www.dansketursejlere.dk/index.php/medlemsservice/baadkonsulenten/generelt/

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror du kunne få bedre svar, hvis du kunne sige, hvilken båd, du har i tankerne, da nogle måske har erfaringer med de svage steder.
Mere generelt kan man sige, at du skal være opmærksom omkring alle skroggennemføringer, samt alt, som er fastgjort på glasfiberen med skruer, og er der huller fra fjernet udstyr, ja så er der en risiko. Man kunne nok også sige, at det er gode tegn, hvis ledinger ikke ligner en storkerede og at motor samt omgivelser ser rent og pænt ud. Da overbygninger som regel er med distance materiale er der også vigtigt at tjekke omkring vinduer, der må ikke være fugttegn. Kik også efter tegn på skader på skroget også hvis de er repareret.
Kølfastgørelsen er også vigtig at tjekke, også for synlige revner inde i båden, og mærker efter grundstødninger udv.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jakob356

Hvis du er medlem er det gratis at kontakte ham og så lave en aftale, herunder aftale prisen på opgaven.

Jeg ville nok finde nogle sejlerkollegaer (måske er der nogle her på forum) der vil tage med ud og se på de både, du kunne være interesseret i og når du så finde den det skal være, ville jeg tage kontakt til bådkonsulenten og betale ham for at gennemgå skibet. For som du selv skrive virke han jo til at have både den teoretiske og praktiske viden.

Går du efter en bestemt bådtype har Lynæs ret i at du bør fortælle hvilken - så er jeg sikker på at der kommer mange fif her på forum.
Har kigget på Bianca 107 i dag.
Ganske tiltalende båd, med en fornuftig indretning, efter min smag. Burde også kunne sejle fornuftigt, efter hvad jeg har læst.
Nogen der har erfaring med båden? Svage og stærke sider?

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Flytter sidste indlæg til en ny tråd....

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis