1 eller 2 lag gips på loft?

Hej allesammen.

nu skal jeg snart til at sætte gips lofter op hjemme hos mig selv.
og kan ikke bestemme mig hvorvidt jeg skal have 1 eller 2 lag

i de 4 år jeg har arbejdet som tømrer har jeg aldrig været med til at sætte 2 lag gips op på loft numindre der var tale om etageadskillelse så er det et krav brandmæssigt og jeg har kun et plan hjemme hos mig.
 
ellers sætter vi altid kun et lag på lofter, men har dog hørt rigtig mange andre håndværkere sige at ´hvis det var hjemme ved dem selv ville de altid sætte 2 lag op fordi 1 lag angiveligt skulle revne i samlinger? 

hva gør jeg et eller to lag? vil jo ikke ha noget imod lige at spare det sidste lag væk..  

mvh Ask
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1 m2 gips koster noget der ligner 25 kr. Er det ikke entent dovent eller nærigt at undlade det?

Gipsproducenternes lille hæfte "Hvor går grænsen" angiver at 1 lag gips kun klassificeres som Q1 der er laveste klasse og kun anbefales hvor de er mindre synlige.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Op med 2 lag gips, og lim så endestødende, så er du sikker på det ikke slå revner i dine kortkanter.
1-lag gips er rigeligt. Har selv sat et lag op i hele huset og det har indtil videre ikke slået revner, selv det er at træhus der arbejder og giver sig...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

hvor længe siden er det at du satte det op wezio?`

- snakkede også med en bygherre, vi byggede nyt hus for her for 2 år siden, hans loft er heller ikke revnet eller noget og det var kun et lag..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den ene del af huset er fra 2004 og med loft til kip. Den anden del er fra 2010.

Det eneste sted jeg har haft lidt små revner er i samlingen i mellem loft og vægge (jeg har ikke monteret skyggelister i huset), men nu har jeg været over dem med acryl og et pensel strøg maling et par gange og der var så det!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

koulda: hvilken lim bruger du til at lime endestød med?

jeg ved at man kan få noget speciel gipslim, men det er ikke en lagervare og dermed for besværligt ifht. jeg kører spjæsld. Men har du erfaring med at en speciel montagelim, fugelim eller lign holder så godt at man slipper for at bruge papir i endesamlinger?
Kortkanter skal ikke have papir, medmindre de er med fkrsænkede kortkanter. Skårne spartles.
Jeg har også kun 1 lag gips på alle mine lofter, og nu har de holdt siden 2006 uden at slå revner. Dog gav jeg dem også et lag filt dengang

Man kan lære alt, hvis man gider!
Hm pilehave. Der tror jeg du tager fejl. Alle kanter skal have armeringsbånd ellers tror jeg ikke malerne gad putte det i samlingerne og det har de da gjort på samtlige byggepladser jeg har befundet mig på og det er da en hel del efterhånden. De er så begyndtni de senere år at fuldspartle løfterne så man undgår den bule men kan ellers kan få ved kortkant.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også