Kondens fra udluftning i badeværelse

I vores badeværelse er der udluftning gennem aftræksrør i taget, jeg har monteret en fugtstyret ventilator forholdsvis tæt på brusekabinen og under normale forhold virker det fint.

Forleden virkede ventilatoren ikke og jeg skilte den ad og der var ret meget vand i  ventilatoren der er monteret vandret.

Elektronikken sejlede i vand og var selvfølge defekt.

Jeg pillede det hele ned og proppede noget køkkenrulle op i  udsugningsrøret der er 10 x 15 cm.

Dagen efter så det ud som som det var blevet tørt og jeg fjernede køkkenrullen således at der var fri adgang til røret.

Efter 5 min begyndte det at dryppe fra røret, vandet kondensere når den varme luft passerer udluftningshætten over taget. Efter en halv time sejlede gulvet med vand. Det har jo også været ret koldt de sidste 14 dage.

Nu inden jeg køber en ny ventilator, er der nogen der har gode forslag til hvordan jeg for dæmmet op for alt det vand.

mvh Bjarne
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ALT tyder på manglende isolering af aftræksrøret. Altå at der dannes kondens i røret!

Jeg går udfra at vandet kun "pjasker ned" inde i røret.

Aftræksrøret skal være isoleret udvendigt helt nede fra loftet og helt op til toppen af tagventilen.

En fordel ved en elektrisk ventilator er faktisk at den sender den varme luft så hurtigt op gennem ventilationsrøret og ud at taghætten. At luften ikke nedkøles og derfor heller ikke danner kondens på det kolde rør!

Men det skulle nu helst være sådan at der heller ikke opstod kondens, af betydning, såfremt der blot var naturlig ventilation!
Hej, næ det er ikke fordi røret ikke er isoleret, men det kunne da godt være at der mangler lidt i toppen.

Jeg prøvede at åbne ventilations klappen på vores gæste toilet, det sker der ikke noget ved, der drypper ingen vand ned der.

Jeg kunne kun få stoppet vandet ved at lukke åbningen med køkkenrulle.

Det stykke af udluftningsrøret der er over taget er jo ikke isoleret.

Vi har også udluftning fra en tørretumbler, på et andet udluftningsrør, der har vi også lidt problemer med kondens, men der er jeg ikke sikker på at det er lavet rigtigt.

mvh Bjarne
MÅske skal der lidt mere inspektion til . På taget. når sneen er væk!

Måske er hætten beskadiget! Af en vildfarende nytårsraket! Hvem ved! .o)
Tror du ikke bare der er blæst sne ned i røret? :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis