automatsikringer kvalitet

Hej

Jeg var til noget familie tam-tam og faldt i snak med to 'trikkere(den ene pensioneret) omkring tavlemateriel, men de var ikke enige
Det var omkring tavle materiel og specielt automatsikringer, hvor den ene mener at der ikke er den store forskel, så længe de er godkendte og monteret korrekt, mens den anden mener at man skal holde sig til de kendte mærker som moeller, siemens osv. Men han havde ikke noget konkret tal for det.

Så findes der en uvildig test, hvor man kan se at det billige fra jem og biks og HN er noget skrammel eller lige så godt som andre?
Der er jo en kæmpe prisforskel og begge trikkere havde set både skrammel og dyrt materiel brænde af.
Der er jo også en hvis portion "det plejer vi at bruge" og "jeg har en gang hørt om...", men de måtte stå af på konkrete beviser.

De skal lige siges til deres forsvar at de begge er industri-trikkere, så ikke den store erfaring med alm husinstallationer.
Hej Jeg var til noget familie tam-tam og faldt... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg boede i lejlighed, skulle jeg have skifte min eltavle og spurgte installatøren om det var ok at jeg købte ind hos Onkel Harald. Det var han ligeglad med, men han ville ikke benytte deres HPFI, så jeg købte et af ham. Tavle og automatsikringer var fra HN.
Med en næsten 5-10x prisforskel, hvis man kigger på nettet er der trods alt noget af en forskel.
Jeg prøvede for sjov at lede efter dem fra HN og fandt et datablad http://www.howo.cn/pdf/Mcb/MCB&RCCB.pdf. har ingen forstand på at læse det...

Det der undrer mig lidt er at hvis de er så dårlige som nogen mener, selvom de er lovlige, hvorfor går Tekniq eller andre så ikke ind råber op. eller er det fordi der ikke findes test af dem?
Dataene ser fine nok ud - men jeg savner en normangivelse - og tilhørende godkendelse

iec 60898-1995 er ikke længere gyldig - er erstattet af iec 60898-1


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

en jemfix automatsikring koster 30kr en Moller koster ca 90kr. et jemfix HPFI 159kr og et siemens 430kr. med den prisforskel er det direkte dumt at potensielt lege med ens eget eller være endnu andres liv. Hvor mange af de nævnte komponenter har man egentlig i huset
Kvaliteten svinger en del på de billige Kineserting, så der kan nemt være dårlige ting imellem.

Hvis man køber en vinkelsliber hos Harald Nyborg til 75 kr, så forventer man vel heller ikke at få kvalitet. Det er det samme med deres automatsikringer, men med den store forskel, at brænder vinkelsliberen af, sker der ikke følgeskader, men svigter automatsikringen kan det få fatale følger.
Jeg købte et par vandtætte stikkontakter i Harald Nyborg, til næsten ingen penge, men de havde så dårlige skrueterminaler, at ledningerne ikke kunne monteres forsvarligt, så de røg i skraldespanden. Men de var jo også godkendte

Så købte jeg nogle LK Opus istedet...

mvh jens
Annonce
Ja der er forskel på kvalitet. Men det er nu sjovt at diverse ting bliver trukket tilbage fordi de er farlige at bruge eller der er fejl i produktet. Det ser man ofte i supermarkeder osv. Men tavleting, der skal beskytte folk, hører man ikke til.
Hvis jeg køber en vinkelsliber til 75kr, forventer jeg ikke at den holder ret længe, men jeg forventer dog at den ikke er livsfarlig, da den jo trods alt skal overholde nogle krav for at måtte sælges.
Og et lille sidespring. hvad med alle de VVS-stumper der købes på nettet og i lavprisbyggemarkeder. vi aner jo ikke hvor mange stoffer de afgiver. men da det er over længere tid, mener mange at det ikke er så vigtigt og man dør jo ikke direkte af det.

Jeg har det obligatoriske HPFI relæ sidende også  ! og alle indstalerede kabler i huset er nyere ikke over 20 år gamle og indstaletret af en autoriseret elektrikker.
Og alligevel har du valgt at spare max 500-1000kr på at få tavlige stumper i din gruppetavle, jeg vil fastholde at det er dumt, efter at jeg fandt ca 10% der fejlede da vi testede 130stk.
Hvorfor Teqniq eller Sikkerhedsstyrelsen ikke gør noget er fordi at så længe materiellet det overholder nogle bestemt EU-normer/standarder, så er det stemplet af EU som "godt nok". Det er det byggemarkederne lever højt på. Dog ville jeg mene at det skulle lovgives at byggemarkederne IKKE måtte sælge materiel som kun må installeres af autoriseret, det være sig: leder og kabler på minimum 1,5 kvadrat, dåser, udendørs materiel, tavlemateriel osv. Der er jo en grund til at man skal have en autorisation..
Skrevet af Håndværkeren på 19 jan 2013 18:43
Jeg har det obligatoriske HPFI relæ sidende også  ! og alle indstalerede kabler i huset er nyere ikke over 20 år gamle og indstaletret af en autoriseret elektrikker.


HPFI-relæet beskytter mod fejlstrøm - automatsikringerne skal beskytte mod overbelastning og kortslutning, det gør HPFI ikke.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis