Indregulering af gulvvarme - vi fryser!!!

Vi fik lavet en ny tilbygning i sommers, hvori der er monteret et Altech gulvvarmesystem i varmefordelingsplader under trægulvet. Tilbygningen har gennem hele vinteren ikke været særlig varm, og nu hvor vi har extreme frostgrader, kan vi ikke få temperaturen op over 18 grader.

Jeg tænker at gulvvarmesystemet ikke er indreguleret korrekt da VVS'eren monterede det. Er dét noget man kan gøre selv, eller skal jeg have fat i min VVS'er igen? Der er jo en del knapper på shunt'en som jeg kan skrue på. Har prøvet at udlufte systemet og skrue pumpen op på trin 2, men det synes jeg ikke hjalp...

Manualen som beskriver hvordan systemet indreguleres synes jeg ikke er til megen hjælp - man skal nok være VVS'er for at forstå den... Termostatventilen som regulerer blandingstemperaturen på shunt'en kan indstilles helt op til 47 grader, men producenten af trægulvet anbefaler at overfladetemperaturen på gulvet aldrig overstiger 27 grader. Hvordan sikrer jeg dette?
Vi fik lavet en ny tilbygning i sommers, hvori der... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Orla: Termomotoren (er det ikke det som også hedder "telestat") er fint åben. Denne er styret fra temperaturregulatoren inde i stuen.

@jacobbb: Der er én kreds i systemet. Jeg ved ikke om returen er kold - vil lige mærke efter når jeg kommer hjem. Og så vil jeg også se om jeg kan finde det flowmeter som du beskriver. Kan huske at det var beskrevet i manualen, og der var en masse formler som beskrev hvordan man beregnede indstillingen af det.

I øvrigt kan jeg tilføje at gulvarealet er 35m2, men at der er meget højt til loftet (ca. 6m i midten af stuen - 3 m i siderne) p.g.a. af en indskudt hems.

Jeg vil skrue pumpen op på trin tre som du anbefaler Orla - så må vi se om det hjælper.
@jacobbb: Det er en Altech minishunt, hvor fremløbstemperaturen kan reguleres op til 47 grader på termostaten.

Den er beskrevet her: http://www.rabat-vvs.dk/d/Altech-minishunten-1-kreds-i14701.html

Skrevet af zeabee på 18 jan 2013 13:10
@Orla: Termomotoren (er det ikke det som også hedder "telestat") er fint åben. Denne er styret fra temperaturregulatoren inde i stuen.



@jacobbb: Der er én kreds i systemet. Jeg ved ikke om returen er kold - vil lige mærke efter når jeg kommer hjem. Og så vil jeg også se om jeg kan finde det flowmeter som du beskriver. Kan huske at det var beskrevet i manualen, og der var en masse formler som beskrev hvordan man beregnede indstillingen af det.



I øvrigt kan jeg tilføje at gulvarealet er 35m2, men at der er meget højt til loftet (ca. 6m i midten af stuen - 3 m i siderne) p.g.a. af en indskudt hems.



Jeg vil skrue pumpen op på trin tre som du anbefaler Orla - så må vi se om det hjælper.


Der er ikke flowmeter på den så, flowet reguleres istedet på instillings skruen under/bagved telestaten
Og bare helt op forpumpen også


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Nu skriver du at du har op til 6 m til loftet, og det indikerer også at et gulvvarmesystem med max 27 grader ikke er varmekilde nok, da jo har en væsentlig større loft/vægflade end hvis du havde en "normal" loftshøjde.
Spørg din vvs'er om han har regnet på det (som udgangspunkt må det være hans ansvar)
Annonce
Med pumpen på trin 3 (max) og termostaten på shunt'en sat til ca. 42 grader, måler jeg overfladetemperaturen på gulvet til ca. 23-25 grader (lidt afhængig af hvor på gulvet man måler). Med de nuværende temperaturer udenfor giver det en rumtemperatur i stuen på omkring 20-21 grader.
Der er noget galt med flowet i din gulvvarmeslanger og mistanken går på luft i slangen hvis der er åben nok ved fordelerarrangementet. Er der

Gulvtemperaturen burde være 30+ ved den fremløbstemperatur!
Fik i nogensinde gulvvarmen til at virke ordentlig?
Jeg har opfundet en gulvvarmetester der sikkert kan finde fejlen.

Læs om den på mit firmas hjemmeside http://www.perfektgulvvarme.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis