Deaktiver sauna

I vores hus fra starten af 70'erne er der en af den tids nødvendigheder - nemlig saunaen. I dag bruger vi naturligvis denne sauna til noget så moderne som opbevaring ;-) Men, jeg bliver konstant nervøs for en eller anden idiot der låner vores badeværelse kommer til at rykke på ventilen og pludselig skruer op for lortet.

Det bringer mig til spørgsmålet. Er der en måde at deaktivere ens sauna på, uden decideret at demontere alt elektronikken i det vha. en elektriker? (jeg antager kun en elektriker må ændre det, da det tæller som en fast installation)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan en saunaovn trækker nogle Watt, har den ikke sin egen gruppe du kan slukke for/pille sikringen ud ?
Vh
Hvis saunaen, som vel kun er selve varmeenheden, ikke er på egen gruppe!

Så må/skal der være en tilslutning et eller andet sted. En dåse eller afbryder eller andet.

Hvor nogle ledninger kan adskilles og forsynes med kronemuffer!

Det er ganske rigtigt autoriseret arbejde. Men så længe du kun adskiller og fjerner går det nok.

Som nybagt husejer er du simpelthen nødt til at lære den slags ting! :o)


Skrevet af mellon på 16 jan 2013 08:49
Sådan en saunaovn trækker nogle Watt, har den ikke sin egen gruppe du kan slukke for/pille sikringen ud ?
Vh

Den er desværrre samlet med badeværelset - så ved at afbryde den, afbryder jeg også f.eks. lyset ;-)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Skrevet af Sitting Bull på 16 jan 2013 13:26
Hvis saunaen, som vel kun er selve varmeenheden, ikke er på egen gruppe!

Så må/skal der være en tilslutning et eller andet sted. En dåse eller afbryder eller andet.

Hvor nogle ledninger kan adskilles og forsynes med kronemuffer!

Det er ganske rigtigt autoriseret arbejde. Men så længe du kun adskiller og fjerner går det nok.

Som nybagt husejer er du simpelthen nødt til at lære den slags ting! :o)


Tilslutningen er sandsynligvis inde i væggen, da den blot har sådan en kontrolboks og så på den anden side af væggen er selve saunaenheden. Så jeg tror ikke jeg kan gøre det uden at skrue boksen helt ud og brække den åben.


Mvh.
Michael Lind Mortensen
Der er med meget stor sansynlighed relativ let adgang til at pille det skilt ad. Man har aldrig måttet lave skjulte samlinger. Samlinger skal være tilgængelige. Der bør ikke være brug for anvendelse af gedigen vold for at pille ovnen fra.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Det er meget tvivlsomt!

En elektriker skal nemlig kunne komme til at frakoble anlæget - på samme måde som f.eks. et komfur, oliefyr, ventilationsanlæg!
Uden at skulle røre ved selve den installerede enhed. Vil jeg tro.

I dit tilfælde er saunaen nok tilsluttet i dåsen i badeværelset, som du selv foreslår.
Tag evt. nogle billeder af den omtalte kontrolbok og også af ovnen, gerne nedefra, fra siden og bagved ovnen, den er jo tilsluttet på den ene eller anden måde - og smid dem her ind...
Havde du tænkt dig at begynde at drive el-installationsvirksom her i forumet, Daniel p :o)
Jeg tager gerne billeder osv. lidt senere, men vi er lige blevet forhindret af en anden skade der er opstået. En rørskade vi opdagede i forgårs har vist sig at være ganske seriøs. Så nu bryder de hele gulvet op på badeværelset og store dele af gulvet i de tilstøende rum, lægger alle rør om og river muligvis nogle af de lette vægge ned, heriblandt den ind til saunaen.. Sååå jeg afventer vist bare lige :-)

Hurra for forsikring forresten.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Skrevet af Sitting Bull på 16 jan 2013 18:20
Havde du tænkt dig at begynde at drive el-installationsvirksom her i forumet, Daniel p :o)

Det er Daniel da ikke den eneste, der gør . Med det mener jeg, at der bliver givet mange råd  til spørgsmål af typen, hvordan tror I elektrikeren vil lave min nye installation i dette rum? Og hvilke materialer ville I vælge?

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis