Solcelle anlæg, kan taget, eller tagene holde?

Hej alle.

Min kammerat Lasse. skal have monteret solceller på sit tag! rigtig god ide! og han fik dem oven i købet på den gamle ordning.

MEN! er bekymret for om det kan holde? huset er født med skifer eternit, og han fik lagt et nyt
tag ovenpå, decra hedder det vidst  og nu skal solcellerne også der op har snakket ham fra det, men han siger det nok skal holde! kan det det? jeg tænker også på hvis der komme 10 cm sne ovenpå! det er jo en mega belastning.

hva ville i gøre som ven?

det self ikke mit problem, men alligevel,

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan kun en ingeniør svar på, men flere af tagene derude kan ikke holde til den belastning som cellerne giver, alligevel bliver de monteret.
Det handler ikke så meget om taget kan holde eller ikke holde. For det kan det, sandsynligvis.

Men derimod om hvad taget er dimensioneret til - at kunne holde til!

Og 10 cm sne er ikke en mega belastning. Det svarer til 1 cm vand der som bekendt vejer sølle 10 kg/m2. 2 meter sne er en mega belastning. .o)

Tagkonstruktioner i DK dimensioneres til at kunne bære sin egen vægt, egenvægten altså.
Derudover dimensioners for vindbelastning og stabilitet, (som vi lige springer over her), og snebelastning.

Belastningerne for såvel egenvægt som sne er fastsat i en norm, en standard.

Jeg kan ikke huske, (eller kender faktisk ikke de nugældende værdier), de præcise tal. Men for sne er det vist 75 kg pr. kvadratmeter.
Dertil lægges en såkaldt sikkerhedskoefficient på 1,5 altså ender belastningen på ca. 112,5 kg/m2

Men det betyder ikke at taget kollapser selv om der f.eks. falder 150 kg sne på taget. Fordi de materialer og samlingsmetoder der anvendes til konstruktionen af taget også er omfattet af visse sikkerheder for at de kan holde udover det de lige er beregnet for.

Hvilket som oftest betyder at tagkonstruktionen som oftest blot kommer til at hænge mere, altså få større nedbøjning end forudsat i beregningerne.
Måske vil en tagkonstruktion med en belastning på 150 kg sne pr kvadratmeter få en nedbøjning på måske 60 eller 80 mm. Hvilket er langt mere end de 15 mm den er beregnet til.

Konklusion. Der kollapser meget få tagkonstruktioner på boliger i DK. Og endnu færre pga. snebelastningen.

Derfor kan svaret på dit spørgsmål være om solpanelerne vejer 20 kg/m2 eller 60 kg/m2. For jo mere de vejer jo større er risikoen for at tagkonstruktionen klapper sammen i en given situation.

Dernæst. Hvis tagkonstruktionen, primært spærene, oprindeligt har været dimensioneret for eternitskiffer, så vejer Deccra ståltegl vist en kende mindre end eternit skifrene.

Der er faktisk 2 konklusioner på dit spørgsmål.

PS. Jeg er ikke bygningsingeniør og der findes muligvis bedre forklaringer på dit spørgsmål!
Som jeg læser det, har han allerede 2 x tag på huset i forvejen, dvs. eternit skiffer, med Decra ovenpå....

Dertil kommer så solcellerne, så nedbøjning i taget, eller skæv sætning må kunne forventes.
How ja, Koluda, det er vist rigtigt.

Det gør jo ikke sagen bedre! Jeg må anbefale en eftervisning/beregning af tagets bæreevne. Alt andet lige!

Men der var en smutter i mit indlæg som skulle have været afsluttet således:

1. Hvis man er usikker på om taget kan bære sol-panelerne så skal tagets styrke/bæreevne eftervises. Af en fagmand.
2. Hvis forsikringsselskabet alligevel dækker skaden fuldtud - i tilfælde af kollaps. Så er der jo egentlig ikke særlig grund til at spilde penge på en beregning! :o)

Tror at Teknologisk Institut har samme problem som undertegnede. Nemlig manglende evne til at udtrykke sig i korthed!

Sku' det virkeligt være nødvendig med 69 sider for at forklare hvordan man skruer et par solpaneler fast på sit tag!

Men vejledningen oplyser om een ganske væsentlig ting.
Nemlig at solpaneler vejer et sted mellem 10 og 15 kg. Pr kvadratmeter solpanelflade!

Og når vægten ikke er større ville jeg ikke være bleg for at monterer dem på stort set alle almindelig tage. Uden nogen form for beregning eller eftervisning!

Og samtidig se efter i min forsikringspolice om forsikringsbetingelserne stadig er opfyldte!
Og om solpanelerne er omfattet af forsikringen, om forsikringsselskabet evt. skal orienteres, ny police tegnes . Og al den slags!

okay! ja det jo stadig hans problem, hvis det kollapser. jeg vil bare ikke gøre det samme!

det virker fuldstændigt åndsvagt i mine øre og øjn! de gamle spær skal jo bære, lægter, skifereternit, nye lægter, decra taget, stålskinner og solceller. det bliver sku for meget!

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis