Indvendig isolering af fuldmuret ydervæg med eksisterende hulmursisolering

Har p.t. indvendig efterisolering bestående af 2 lag gips på stålreglar med 50 mm mineraluld og dampspærre. Så langt, så godt - det fungerer fint. Men jeg er træt af konstruktionens lethed og vil hellere have massive indervægge, der fremstår mere rå og hårde end de eksisterende gipsplader.

Har kigget på Ytong Multipor, som klæbes på den eksisterende murstensvæg og dernæst pudses op - fin, men dyr løsning.

Spørgmålet er nu om jeg kan opføre en ny indervæg af letbeton 50 mm tykkelse som forankres i den eksisterende murstens-indervæg med et passende antal forankringspunkter - med ca. 0,5-1,0 cm afstand mellem eksisterende murstensvæg og ny indervæg af letbeton? Da alle elementer i konstruktionen er uorganiske og diffusionsåbne burde det ikke være et problem med råd/svamp, men jeg er selvfølgelig nysgerrig på hvad I øvrige mener om den form for konstruktion og om der er øget risiko for ophobning af kondens mellem ny letbeton indervæg og eksisterende murstens-indervæg?

Gulvkonstruktionen, 120 mm støbt betongulv, antages at kunne bære vægten af den nye indervæg.

Til de som sidder med spørgsmålet, hvorfor jeg så ikke bare pudser den eksisterende murstensvæg op, så er svaret, at alle (nye) elinstallationer ligger i rør i den eksisterende gipsvæg - og jeg havde håbet enten med Ytong Multipor eller letbeton indervæg at kunne skære pladerne til rundt om de eksisterende rørføringer og pudse disse ind i den nye indervæg - dvs. at der kun skal skiftes fra installationsdåser i gips til nye indmuringsdåser.

Skyd løs - der plejer at være nogen som er rigtig kloge på alt dette - på forhånd tak! :-)

Mvh. Anders
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke lave en hulmur uden at isolere den jo... alt andet ville være spild... så enten multipor klæbet til vægen, eller en fortsatsvæg af multiplade med murbindere med f.eks.50mm isolering i den nye hulmur...

Elektronikteknikeren

Jeg ved ikke hvilke spørgsmål andre sidder med!

Men jeg sidder (tilbage) med spørgsmålet om du har fået pip. I sommervarmen jo. 

At udskifte en eksisterende velisolerende forsatsvæg med en der kun er halvt så god. Det kræver en rigtig god forklaring!

Må jeg foreslå at du istedet giver din eksisterende vægoverflade et "råt" look.
Sandspartel påført med sneskovl og jævnet med gadekost. F.eks.
Eller andre, måske mindre wilde metoder, maling med sandmaling, sprøjtepuds, (med gips), påklæbning af div. sten eller skiffermaterialer, En "Newyorkervæg". Der er mange muligheder!



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hej Gregeren

yep - det har jeg også tænkt... men hulmuren er isoleret allerede... så jeg ender op med en fuldmuret ydervæg/indervæg med hulmursisolering - dernæst endnu en gang isolering gemt bag en ny indervæg i letbeton... jeg ved ikke helt hvor smart den løsning er... (?)

men tak for tippet

/anders



Mvh. Anders
Hej Sitting Bull!

Tak for dit svar og løsningsforslag. Det er muligt at jeg har fået pip...

Den gode forklaring er, at jeg VIL have et andet materiale end gips (det er ren religion!) og alle nyere installationer sidder frit bag gipsvæggen. Jeg orker ikke at skulle have alt el rillet ind og trukket om, så hvad enten det er multipor eller letbeton, så bliver det skåret til før opsætning så installationsrør blot skal kastes over med en gang mørtel, hvorefter hele væggen kan pudses op.

Isoleringsmæssigt er multipor løsningen rigtig god, letbeton hæderlig... har ikke lige regnet på u-værdier for gipsvæg vs. letbeton, men det er ikke et energispørgsmål heller - har meget billig fjernvarme og et allerede lavt forbrug.

Det handler blot om hvorvidt konstruktionen med en ny letbetonvæg opført helt tæt op til den eksisterende murstensindervæg er en gangbar løsning eller ej... givet at der bliver lidt luft på ca. 0,5-1,0 cm mellem de 2 indervægge...

Hilsen Anders


Mvh. Anders
Det er sgu ikke let med alle de store spørgsmål her i livet...den billige løsning er så at fuldklæbe multiplader fast til muren og pudse denne med et passende haveredskab jf. Siting bull. Den dyre er at gøre det samme, bare med multipor.

Det er unødvendigt med afstand til vægen, når du fortsætter med at bygge i mineralske plader.

Hvor meget dyrere er multipor ifht. Standart pladen?


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ingenlunde.

Ved "eksisterende vægoverflader" forstås den gipspladevægoverflade der altså allerede findes! Som formodentlig er malet!

Pippet eller tåbeligheden består i at fjerne den - og erstatte den med en dårligere isolerende Ytong- væg.

Men når vi er ovre i "religion" Så kæmper jo selv guderne forgæves - som bekendt!
Jeg må give Sitting Bull ret i, at det virker noget underligt at nedsætte isoleringsevnen af en ydervæg - lige meget hvor billig fjernvarmen er. Den bliver med sikkerhed dyrere.

Hvad med et lag fibergips uden på den nuværende væg? Så kan du skrue skruer direkte i den, hvis det er det der generer dig ved gipsen.
hej alle,
til Sitting Bull: med eksisterende menes murstensbagvæg efter afmontering af gipsvæg og isolering...
til jenshøj: god idé med fibergips men jeg vil stadig af med den eksisterende indvendige isolering og gipspladerne...

egentlig har jeg ikke bedt om en værdiladet vurdering af min beslutning i form af at have fået "pip", at være "tåbelig" osv. - det er tydeligt at alle har en holdning til beslutningen om at nedtage den eksisterende gipsvæg men ikke ret meget saglig holdning til selve den fremtidige løsning jeg egentlig ønsker og om den er mulig mht. den billigste konstruktion med at opsætte en letbeton væg forankret på den eksisterende murstensbagvæg... så for at få fakta på bordet, så har jeg nu fået lavet u-værdi beregningerne:

Forvæg, bagvæg og hulmursisolering (originalt) = 0,326
- med indvendig gipsvæg og 50 mm isolering = 0,221 (nuværende)
- med Ytong Multipor klæbet på murstensbagvæg = 0,235 (nedtage gipsvæg og montere Ytong Multipor)
- med Porebeton (535 kg/m3) forankret på murstensvæg = 0,294 (nedtage gipsvæg og opmure Porebeton)

Tabet på u-værdien er således kun 0,014 ved at gå fra gips til multipor - det er marginale forskelle... og lidt mere ca. 0,073 ved at gå fra gips til porebeton.

Prisen for at efterisolere de 33 m2 væg som det drejer sig om med Ytong Multipor beløber sig til kr. 16.500 for materialerne - det er primært Isochaux isoleringsmørtel der driver prisen op med ca. 400 kr. pr. 30 kg (der skal anvendes 20 sække). Jeg kan selv udføre arbejdet. Der er ingen signifikant forskel på prisen på Ytong Multipor eller Porebeton - begge koster ca. 30 kr. inkl. moms for en 5x40x60 cm plade.

1000 tak for jeres svar og input - jeg river gipsvæggen ned og lever med at være en tåbe med nye Ytong Multipor massive indervægge :-)






Mvh. Anders

I et forum som dette må man lade sig nøje med de svar man nu engang får, asodk1971.

Ingen er jo forpligtiget ud over deres eller sine evner.
 
[Heller ikke dem der stiller spørgsmålene iøvrigt! ]

Hej Sitting Bull,

Jeg takker sådan set hele tiden pænt for alle input, hvoraf flere - inklusive dine - var rigtig gode. Det kom blot til at handle mere om tåbeligheden i min beslutning om at nedtage gipsvæggen end konstruktive input til den konkrete fremtidige løsning.

Det er helt givet irrationelt men jeg bryder mig bare ikke om gipsvægge - lidt i samme stil som man kan have det med visse bilmærker selv om de ganske givet kører fint og er velfungerende; man ønsker bare ikke selv at eje én af dem ;-)

Fortsat god dag :-) og endnu engang tak for at du tog dig tid til at give input



Mvh. Anders
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også