Lydisolering imellem rum bygget med leca

Hele vores hus er bygget af en kombination af leca-blokke og kalksandstensmursten (you guessed it: 70'er hus).. En ting vi har fundet ud af i forbindelse med dette er, at hvor huset egentlig er 174 kvm, så kan man meget nemt høre hinanden rundt i huset, da lyden åbenbart bare siver igennem vægge og døre uden problemer.

Hvad angår dørene, så skal de naturligvis skiftes til nogle med massiv kerne. Men for væggene der er jeg lidt mere i tvivl. Især et sted er det slemt. Det er 2 rum der er lige op af hinanden, med leca-blokke som væg imellem sig og så rimelig dybe indbygningsskabe på begge sider (i hvert sit hjørne). 

Jeg sidder nu og overvejer, om man ikke kan lydisolere disse vægge på en eller anden måde? F.eks. ved at sætte noget ind bag i indbygningsskabene, eller lægge et eller andet lag ind i væggen når jeg alligevel skal rive al beklædning af om nogle måneder, fuldspartle og opsætte glasfilt? (der er glasvæv nu)

Nogen ideer og/eller erfaringer?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad har du/I boet i tidligere?

For i en alm. familiebolig kan man ikke forvente mange lydmæssige hemmeligheder!

Støj redeceres primært med tunge materialer. Beton, gips, bly osv. En 10 mm blyplade som tapet vil gi' pote! :o)

Leca-vægge, alt efter tykkelse, isolerer måske ikke fantastisk godt. Men bedre end alm. træskelletvægge f.eks. Skal der gøres noget radikalt skal der opstilles en lydvæg ved siden af. Og pga. flangetransmision gennem særligt gulv og vægge vil effekten være måske være relativt begrænset.
Vi har både boet i lejligheder hvor der var dårlig lydisolering, nogle hvor der var fantastisk lydisolering (en taglejlighed fra 2011 der var bygget i primært beton og stål) og så har vi boet i boliger hvor lydisoleringen egentlig var ganske fornuftig og hvor stortset alle vægge var murerede i røde teglsten (med isolering inde i muren - også indervægge).

Hehe, en blyplade er dog faktisk sikkert et fantastisk grundlag for noget glasfilt ;-)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Pga. vægten er murede vægge bedre lydisolerende end Leca vægge at tilsvarende tykkelse.

Hvor en alm. opmuret og pudset skillevæg normalt er 13 cm tyk og vejer måske 1200 -1500 kg/m3 så er en Leca-skillevæg normalt kun 10 cm tyk. Og vægten er kun ca. det halve, målt pr. m3

Men hvis dine skillevægge f.eks. kun er 7,5 cm tykke. Hvilket kunne forekomme i 70-erne. Så vil en gips-lydvæg naturligvis have en væsentlig effekt.
Fylder en gips-lydvæg noget af betydning? For hvis den ikke fylder for meget, så kunne man måske proppe den på fremfor at spartle direkte på leca-blokkene.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Den fylder vel min. 10mm til eksisterende væg + 45mm lægte + 2x13mm gipsplade = 81mm. Men så tager den nok også en del. Det kan nok ikke betale sig at lave den tykkere, da lyden jo bare finder andre veje (døre osv.)

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Aaah ja, der skal naturligvis noget op den kan bores fast på. Og hvis man borer den direkte på væggen (kan man overhovedet det?), så er den næppe lydisolerende mere?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Det kommer an på hvor meget du vil lydisolere!

Det er noget med en lyd-forsatsvæg med 2 lag gips. stålregler med isolering imellem oog måske lidt afstand til den eks. væg!

Måske 80 mm kan gøre det!
Men gips er ikke mit speciale! .o)

Kik lidt på denne side, {jeg ser at du har visse forudsætning er for at finde rundt i den rodebutik .o)};
http://www.knaufdanogips.dk/default.aspx
Mange tak :-) Det må jeg kigge lidt på-

Mvh.
Michael Lind Mortensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også