konisk brændeflækker

Hej.
Jeg vil gerne lave mig en simpel brændeflækker, der består af en konus, drejet på Ø 80 - 100 mm rundjern/stål, konus ca 200 mm lang. der skal så stikkes en spiral med 5 - 6 mm stigning, og det er her balladen starter. Det kræver en drejebænk med tilspænding på tværslæden, og det er mit indtryk, de er ved at være ligeså sjældne som tænder fra høns, men er der nogen der ved hvor der står sådan et dyr vil jeg gerne høre om det. Jeg kan levere konussen.
De er meget brugt i Amerika, England, Tyskland, Sverige, men dem jeg har fundet til salg har været noget voldsomt udstyr til traktorer. Denne her skal stå på et stativ med et land der giver modhold når der arbejdes og trækkes af en el-motor eller plæneklippermotor.


mvh 

 varmetossen

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Ja, det er det. Der er et hav af indlæg på you tube, men når man begynder at søge på salg kan jeg ikke finde konussen alene i en fornuftig størrelse. Jeg skal nok til et maskinværksted. Al den slags går vel i CNC i disse tider.

mvh

 varmetossen

Ok, dem er der da masser af på ebay.co.uk
bare søg på:    log splitter screw
her er et direkte link til en 80mm.
http://tinyurl.com/angfpxq

P.s. næsten alle drejebænke har tilspænding på tværslæden, men der er ikke ret mange der har tilspænding på forsætteren. Forsætteren er den slæde der sidder oven på tværslæden og bruges ved fremstilling af konus'er.

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Ja det vil være guf for en CNC drejebænk, ikke alle dem man ser på dba og lignende er vist ikke hærdet.
Men skal de hærdes, skal det jo være noget velegnet stål.

Det behøves nu ikke at være en cnc drejebænk, på mit tidligere arbejde, lavede vi nogle på trationelle drejebænke, men med kopiapparat.

Jeg har faktisk også set en, der fik drejet keglen, og så sleb spiralen med en vinkelsliber, så kritisk er det jo heller ikke.
Du kan tegne spiralen op, ved at lægge en snor eks. på ø6 mm omkring, og så mærke op med tusch, efterhånden som snoren rulles på, så er det nemmere at slibe den, med vinkelsliberen.
Mener det er bedst med et "savtak gevind" det bider bedre fast.



Takker for interessen. Lige den havde jeg ikke fundet - endnu.
Ja. Har selv tænkt det samme med at købe færdigt og det her ser helt rigtigt ud.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis