Genanvende fundament ved bygning af nyt hus?

Hej alle LDS'ere,

Har nogen af jer erfaringer - gode eller dårlige - eller viden om genanvendelse af et gammelt fundament ved bygning af nyt hus?

Sagen er den, at jeg overvejer at bygge et nyt hus, der hvor der nu findes en stor stald. Stalden, som er fra 1925, er 10 x 26 meter, hvilket passer ganske fint med, at mit ønske er et hus på 10x14 meter (kræver så, at jeg støber et nyt 'gavl'fundament, der hvor stalden skal 'skæres over').

Pga. terrænets hældning ønsker jeg, at det nye hus ligger lidt højt. Det havde jeg tænkt mig kunne ske ved, at gulvets isolering (400 mm jf. BR) lægges direkte på staldgulvet, således at overkant husets gulv bliver rundt en halv meter over terræn.

På tilsvarende kan de nederste isolerende (lecablokke) lægges direkte oven på det gamle fundament, således at BR's krav overholdes mht. kuldebroer.

Hvad siger I til den plan?

Nogle i min omgangskreds mener, det er en dårlig plan. Deres argument er, at "man ved jo aldrig med sådan et gammelt fundament". Hertil svarer jeg, at jo, det gør man netop! Stalden har stået der i 90 år,og der er ingen sætningsskader i murværket overhovedet! Det må da være det bedste bevis på, at fundamentet er ok. Eller?

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et af problemerne du vil løbe ind i er da du skal støbe ny gavlsokkel, vil der opstå sætnings skader mellem murværk på ny og gammel sokkel. Hvad med bredde på den gammle sokkel - er den bred nok til de nye krav som vist er 40 cm.
Hejsa Hjemmemekkeren

Det lyder fristende og det er måske også muligt, men det er i virkeligheden ikke til at sige uden at undersøge det gamle fundament grundigt.

Hvor langt går det i jorden, er det bredt nok, kan det bære en beboelse, er det armeret osv.

Ud over det så kan du, som Herluffe skriver, komme i problemer hvis det nye gavl fundament sætter sig i forhold til det eksisterende, hvilket er MEGET sandsynligt.

I dag armerer man fundamenter, hvilket man typisk ikke gjorde i 1925, så det er ikke engang sikkert at du kan få lov til at gøre det, når det du nu vil bygge er beboelse.

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Årsagen til de "manglende" sætningsskader kan jo være at jordbunden er stabil på stedet.
Og at belastningen på fundamentet har været beskeden.

Men alt andet lige så er fundamentet støbt af en langt svagere betonkvalitet end hvad der anvendes idag. Eksempelvis er betonen næsten med sikkerhed ikke vandtæt.

Forsikringsselskabet vil måske tage forbehold for sætningsskader i det nye hus.
Jeg ville ikkeengang overveje at genanvende det fundament til et helårshus.
Hejsa alle, som har svaret på mit indlæg,

Tak for jeres input! Som minimum vil jeg lade eksperter tjekke det gamle fundament, inden jeg evt. genavender det.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Hejsa alle, som har svaret på mit indlæg,

Tak for jeres input! Som minimum vil jeg lade eksperter tjekke det gamle fundament, inden jeg evt. genavender det.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Annonce
Hej

Noget der er helt sikkert:

Du har ikke en sokkel der lever op til nutidens krav, og som der er tidligere skrevet, vil der være stor risiko for revnedannelse/sætninger, hvor ny og gammel sokkel mødes.
Ja, nogle gange kan det desværre ikke betale sig at genbruge, og lige præcis fundamentet er tit forældet i dette henseende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis