Isolering af gammelt hus

Hej alle LDS'ere

Jeg har købt et bevaringsværdigt hus fra 1927. Huset er en murstensvilla med udnyttet loftrum og er ca. 8,5m x 7 m i grundplan. Huset opvarmes med naturgas. Det er desuden en alm. og en muret kvist.

Følgende er udført:
Nyt tærrendæk med 400mm Sundolitt, S80.
Hulmursisolering, ca. 80mm med Rockwool.
Nye energivinduer med "varm kant" (dannebrogsvinduer).

Følgende er planlagt:
Nyt tag med min 300mm isolering.
Nyt kondenserende A mærket gasfyr.

Mit spørgsmål er følgende:
Kan det betale sig at isolere vægge indvendigt? Og vil det evt give en forskel i energimærkningen?

Jeg er tilhænger af isolering. Dog er min bekymring at gevinsten muligvis ikke opvejer pladstabet. Huset er som nævnt bevaringsværdigt og kan derfor ikke isoleres udefra. Tærrendæk koster ikke plads og er derfor isoleret ekstra godt. Loftet bliver som nævnt isoleret med min 300mm, her er jo lovkrav, så det overholdes naturligvis.

Er der nogen der kan komme med et kvalificeret bud på om ovennævnte forbedringer vil give en "fornuftig" energimærkning uden yderligere tiltag.

Andre bud på forbedringer modtages med kyshånd
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gammelt er dit gasfyr? er det en oliekedel ombygget til gas? Hvor meget isolering ligger på loftet nu?

Men med 300mm på loftet, hvor der før kun var ingen ting, giver helt klart en oprykning, sammen med gasfyret hvis dette var en ældre fætter..

Mht. hulmuren så kommer det an på om der er mange kuldebroer, faste bindere osv.. men jeg ville nok tage denne del til sidst, den er jo trods alt isoleret! Så vent til du ser hvad de øvrige tiltag giver af besparelser..

Elektronikteknikeren
Hej Gregeren

Tak for svar.
Gasfyret er efter mit skøn ca. 10 år gammelt.
På loftet og skråvægge vil jeg skønne at der ligger max 100mm.

Det er mig der har fået isoleret hulmuren.
Det er også mig der har støbt terrændæk og skiftet vinduer.

Jeg er nået dertil at jeg er ved at pudse indervægge op og skal tage stilling til om jeg vil isolere yderligere på indersiden af væggene.
Evt. kunne man måske nøjes med at isolere gavlene indvendigt, jeg er sikker på det giver noget på 1. salen i hvert fald. Ca. 25%, eller mere, af facaderne er jo i forvejen dækket af rude. Hvis det giver mening

Som sagt er jeg åben for forslag.. Men bliver det lavet bliver det i denne omgang, gider ikke gå tilbage og rette noget
Man kan jo sige at hulmuren godt kunne have været med større mellemrum, og hvis du fornemmer træk eller der er kuldebroer hist og her, så er det måske ikke nogen tosset idé at eftereisolere indefra. Hvilken opbygning har du overvejet og i hvilket omfang?

Elektronikteknikeren
Hulmuren havde jo det mellemrum den nu engang havde.

Vi har som sagt skiftet vinduer, hulmursisoleret og støbt terrændæk.
Vi er startet nedefra, så næste projekt er el og pudsning af vægge.
Det er nu jeg skal tage stilling til om det er nødvendigt med at isolere indefra også.

Jeg får desværre ikke mulighed for at opholde mig i rummene og afprøve træk, da der ikke er tilsluttet varme osv endnu..
det er jo nok en vurdering du må foretage da det jo, som du siger, stjæler m2. men hvis du holder dig til reglar med 95mm isolering, så er det jo en fordobling af vægisoleringen, du slipper for træk og kuldebroer, samt du har en væg at trække installationer i. Du slipper også for pudsearbejdet. Det går jo også stærkt at smække en fortsatsvæg op!

Elektronikteknikeren
Annonce
Du har en pointe
Tak for input..
Jeg vil kraftigt overveje en forsatsvæg.

Skal selvfølgelig undersøge for og imod

Nogen der har et kvalificeret ca. bud hvad energimærkning vil lyde på, med og uden?
du skal lige huske på at ved en forsatsvæg, er der stor risiko for, at du løber ind i nogle fugtproblemer.
prøv at kigge på http://www.byggeriogenergi.dk/ under værktøjer og så vælg spareberegner, der kan du udfylde skemaerne og så beregne din besparelse.
@midi81
Tak for linket og input. Ifølge beregneren sparer jeg 187,5 kWh/år svarende til 61% med de forbedringer der er planlagt. Lader ikke umiddelbart til at det er nødvendigt at efterisolere væggene indefra. Især når der også er risiko for fugt.

Mener også jeg havde hørt noget om at det kunne være dårligt at isolere på begge sider af en væg.. (her tænker jeg på inderste del af dobbeltmuren)?
Men måske skulle du overveje det endnu engang, for en gips væg med isolereing er da væsentligt lettere at holde varm end en pudset murstens væg ! Der findes jo gipsplader med isoleren der kan limes direkte på væggene, og som kun tager ca. 5 cm. af rummet.
Det er ikke korrekt at sige at der er STOR risiko for fugtproblemer ved indvendig vægisolering!
Men arbejdet skal naturligvis udførers korrekt.

Dernæst er det sørgsmålet om det er økonomisk forsvarligt at efterisolere med 100 mm indv. når der udført hulmursisolering.

Dit problem er at du bliver nødt til at tage stilling LIGE NU - for muligheden vil ikke reelt opstå igen - for dit vedkommende!

Du er selv inde på kun at isolerer gavlene. Og det er klart at kan du isolere en væg uden vinduer, altså hele vægfladen, så bliver efterisoleringen nærmest usynlig!

Men generelt gælder jo at isoleringslaget skal passe med varmetabet. Altså være nogenlunde lige tykt i alle vægge og alle lofter f.eks.
F.eks. kan udeladelse af hulmursisolering ikke kompenceres ved at øge isoleringstykkelsen på loftet fra 300mm til 400mm.

Men det man kan sige er isoleringsmaterialer er relativt billige. Og er der måske plads til 400 mm på loftet - så læg det i. Dert skader ikke! :o)
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis