NY tag Eternit?? Eller ståltag Parcelhus fra 70er m./tilbygning

Hej.

Jeg skal have skifte mit tag på mit hus inden for nogle få år. Har en typisk 70er parcelhus med
sadeltag med tilbygning "vinkel". Tages hældning på hovedbygning er 20 grader og på tilbygning 15 grader.
I dag har jeg B6 eternitplader fra 1979, de ser ikke kønne ud udvendig. Men taget er tæt endnu og gætter på, at det vil holde i nogle år endnu.
Har målt taget op ifølge Crembrit hjemmeside og taste det ind på pris-/marteriale beregner.
Så mit tag er lige knap på 190 kvm ialt.

Er bare lidt i tvivl om hvilken løsning jeg vil vælge.

1: Nyt eternit B6 (skal det så være crembrit eller ivarsson??) Holdbarhed??

2: Nyt ståltag fra Hp.ståltag. De laver B6 i stålplader med 40 års garanti.
Men det kræver jo også et undertag. Så her skal jeg vel have alle lægter
af først og bygge det hele op for fra. Korrekt??
Eller finder der en løsning, hvor jeg kan beholde de nuværende lægte og
ligge et undertag inden på montering af ståltag??

Ønsker ikke, at bruge mit nuværende tag, som undertag. Bryder mig ikke om
tag på tag løsning.

Har prøvet og aflevere prisberegner fra Crembrit til Bygma. De ville have lige
knap 38.000 kr for nævnte størrelse tag. Synes det er lige i overkanten, eller 
er det en fair pris??. Skal siges, at det KUN er taget incl rygninger osv. dvs. uden tagrender og lægter.

Hvade også fat i et tagfirma, de ville have knap 80.000 kr for ny eternittag, så skulle jeg selv bortskaffe de gamle plader. Dette tilbud indebar KUN taget. IKKE tagrender, stern eller udhængsbrædder. Synes bare 42.000 kr i løn er lige i overkanten??. Eller det fair??

Håber i kan hjælpe med nogle positiv svar.
Har lagt et billede af mit tag.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej!!

Et firma skal jo tjene på at udføre et stykke arbejde, mit tv kostede 7000 kr, men har nok ikke kostet det samme at lave. :-)

Jeg ville pille taget af, og lægter, og så nyt på, materialet bestemmer du selv, men jeg ville ikke få cembrit plader på. Hva med tagpap?

og husk så lige at indregne isolering med i prisen! det er et lovkrav at efterisolerer sit loft, når man skal have nyt tag!

Mvh

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Har du overvejet at male taget, enten som gør det selv, eller få et firma til det?
Så får du jo et flot tag, som meget vel kunne holde lige så længe som nye b6'ere fra Crembrit.

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis det kun er de 2 muligheder som du nævner så er Eternit B6 formodentligt den mindst ringe løsning.

HP-Tags 40 års garanti er reelt værdiløs. For nu at sige det kort!

Cembrit har 15 års garanti.
Dit tag ser relativt ukompliceret ud. Men du skal f.eks. være opmærksom på at Cembrits B6 plader er 3 mm bredere end dem der blev oplagt oprindeligt. Og at Cembrit f.eks. har påstået over for undertegnede at deres plader kun kan oplægges fra venstre mod højre, uanset om der anvendes såkaldt fuldkantede plader.
Det kan synes som pillerier, med konsekvensen er bla. at eksempelvis gavludhæng skal ændres.

Eternit B6 bølgeplader er bedst egnet til landbrugsbyggeri - hvor de alligevel smides op med en frontlæsser! :o)

Selv om der osse er visse ulemper ved tagpap så er det givetvis den optimale løsning!
Ja, har tagpap slet ikke været med i overvejelserne, frem for et ståltag.

Eller endda et holdbart tegltag som godt nok koster lidt mere, men da også er kønnere end både stål og eternit.
Tak for svar. Hvad skal jeg forvente prismæssigt mht. tagpap tag??
Det kommer noget bag på mig, at B6 plader er 3mm bredder end dem jeg har på taget nu.
Jeg troede man kørte med ens dimension helt fra starten.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tag en snak med Cembrit.

Men vær forberedt på at nogle af deres konsulenter vrøvler mere end godt er. Ved for lidt om produktet!

Bla. er påstanden om at fuldkantede plader kun kan oplægges fra venstre mod højre. Forkert!

Prøv evt. at få fat i Frank Brøndum. Han ved hvad han snakker om.
#koluda, tror tagpap vil være en god løsning, kan se du tit foreslår tegl, og det er uden tvivl en rigtig god løsning :-) men passer tegl ikke bedre til en gammel solid murer mester villa? :-)

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Jeg forstår ikke at folk vrænger på næsen af ståltag. Jeg har selv lige fået lagt ståltag og jeg synes det ser flot ud. Moderne ståltag har jo teglstensprofil og det er efter min mening langt pænere en kedelige b6 plader.
Jeg havde egentlig valgt ståltag fra, men flere af de nærliggende huse havde også fået ståltag og de havde alle gode erfaringer med det.
Der er også længere garanti på ståltaget, og prisen var lavere (inkl undertag). Derudover vejer ståltaget mindre.


Ganske enkelt, ville have taget tagpap! :-)

Mvh Morten / tømrer.

Husk at hvis du skifter pladerne skal der lægges nyr lægter, den dimension der brigtes tidligere er ikke længere godkendt, og loftet skal efterisoleres til dagens standard.

Rensning og maling vil koste ca. 30.000 og vil sandsynligvis holde lige så længe som nye eternitplader.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også