Manglende tryk på vandet

Jeg har et hus hvor der er tre beboere med hvert deres bad/toilet. Men vi har et problem med at når den ene bruger vand et sted i sit lejemål går det ud over trykket på vandet hos de andre. Det skal lige siges at der til alle køkken/bad installationer er trukket helt nye pes rør i 15mm.    Det eneste sted jeg har kunne finde et sted at tilføre vandet fra er fra en ældre 3/4del nippelrør. Jeg lavede nye installationer da de gamle nippeltrør var helt oggede til.
Der er fint nok tryk på når én enhed bare er sat til.  Kan man få en pumpe eller sån noget?
Hvad kan jeg gøre?

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er bestemt ikke hensigtsmæssigt at sætte en trykforøgerpumpe på, da vandværket leverer rigeligt tryk til husene.
Fejlen skal findes i din installation, muligvis hvor vandet fordeles til de 3 badeværelser. Hvis hovedrørene er tilstoppet eller bare for små vil det bevirke at trykket falder ved forbrug. Typisk ses det ved at der er meget tryk på vandet når man åbner, men at trykket falder med det samme igen.

Har du både problemer på det kolde og det varme vand? Har du problemer i køkken også?

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
Der er faktisk mere tryk på det varme vand end de kolde, og kilden er jo den samme.
Ja det er galt alle steder.
Jeg har et pex rør der går over til et fordelerrør med 6 afgange i som så distribuer det videre til hver enhed i hvert sit pexrør

 

har du egen boring eller offentlig vand?

 

Har du kørt alle pex-rør til samme fordeler, eller en fordelerrør for hver badeværelse?
Hvor stort er det pex-rør der føder fordelerrørene? (fordelerrørene er normalt lavet til et 3/4 rør med en lysning på 20 mm)

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
Jeg har offentlig vand. Jeg har kørt det i en 20mm pex over til fordelerrøret hvorfra der så igen går pex15mm ud til hver ting, hver ting har sit eget rør derfra ja

 

Annonce
Hvor mange rør er tilsluttet samme fordelerrør?
Noget kunne tyde på at du skal kigge efter problemet andet steds. en tilstoppet vandmåler, eller en ventil der ikke er åbnet helt...

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
Der er 7 tilsluttet på den kolde i fordelerrøret og 5på det varme fordelerrør. Men spøjst nok har jeg mere tryk på det varme vand end det kolde

 

Med et 20mm rør som føderør er det måske lige at presse den at have flere badeværelser på. Det er meget vand der skal igennem det rør hvis 3 mand er i bad samtidig. Hvis alle badeværelser kører fint når de andre ikke kører, ville jeg tjekke vandmåleren og ventiler ved vandmåleren. Herefter foreslå kunden at få delt fordelerrørene op til hver badeværelse, forudsat at fejlen altid har været der siden de fordelerrør blev installeret. Læg gerne et billed op at fordelerrørene.

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
Problemet opstår bare hvis overboen bruger vasken i sit køkken mens jeg er i bad nedenunder. Og hver ting har sin streg på fordelerrøret. Men jeg tager lige et billede af det når jeg kommer hjem.

Der har ikke været ret meget tryk på vandet lige siden jeg købte huset for et år siden og de gamle rør så fyldt med skidt at man ikke kunne kigge igennem 30cm rør. Vandmåleren sidder ude i brønden udenfor jo. Jeg har koblet den til en streng jeg fandt inde i huset som indtil videre løsning, og derfra er der sprit nye pexrør hen til fordelerrøret og videre. Men hvordan kan der lige være mere tryk på det varme vand end det kolde?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis