Er det muligt at lave sit tag (spær) sådan

Er det muligt at lave sit tag som jeg har tagnet det og kan man godt ha fladt tag på toppen. det er en tilbygning jeg er igang med at tegne.

Grunden til fladt tag på toppen er fordi vores huse skal være ens har hvor jeg bor men jeg vil godt har skrå tag på min tilbygning.

Mvh
Kim Jensen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kim

Du kan sagtens lave dit tag fladt, dog ikke vandret.
Mindste taghældning er 1:40.

Dit tag ser umiddelbart ud til at have en statisk tilladelige model.
Vær dog OBS på hvis dele er taget er eksisterende, om de eksisterende konstruktioner kan bære den ekstra last.

Husk også at taget skal have kontakt til (fastgøres til) huset vægge for at konstruktionen er stabil. Du bør nok overveje at få udført nogle beregninger.
Tak for hurtig tilbage melding..
De gamle spær vil blive forstærket med 45X300 mm. regler derefter vil der blive indsat limtræs bjælker og den gamle konstruktion (væge) vil blive forstærket der hvor de 2 limtræs bjælker vil blive indsat, de gamle spær vil blive savet ned og der vil blive loft op til kip



Mvh
Kim Jensen
Hej Kim

Det virker til du har tænkt over tingene.
Du kan evt. Kontrollere dimensionere på dine bjælkespær i TRÆ28.
Husk at limtræsbjælkerne skal dimensioneres af rådgiver, hvis du ikke kan selv eller få tømrerhandlen til det.

Min eneste bekymring går på hele husets stabilitet.
Tagkonstruktionen skal være stabil. Det kan opnås med tagkrydsfiner oplagt i forbandt.
Herudover skal du sørge for at taget er fastgjort til de vægge i huset som kan virke stabiliserede. Dette gælder på langs og tværs af huset.

Er er tale om et let tag skal også lige sikre der ikke er løft på taget, som taget skal forankres for.
Helt enig at det sagtens kan laves.

Spørgsmålet er mere hvorfor.
Hvorfor vælger du at lave et stort uanvendeligt loftrum under den flade del af det nye tag?
Eller skal de eksisterende spær nedtages?

Taget vil naturligvis blive forankret til soklen alle steder undtaget i den side hvor der ikke skal bygges til. vil det være nødvendig at afmonter alt det gamle tag eller kan jeg nøjes med den side der skal pilles ned for at lægge tagkrydsfiner på. mit tag er tegl og så er planen er det skal være pap på det flade tag

Mvh
Kim Jensen
Annonce
Alle de gamle spær skal ned tages og jeg vil ha ovenlys vindue i det flade tag, ellers ikke vil komme lys ned i stuen det er også derfor jeg vil ha loft op til kip da de ovenlys vinduer ellers får en kæmpe skakt op til vinduet og de gamle spær vil blive synlig da jeg vil ha 3 vinduer sat op

Mvh
Kim Jensen
Selvfølgelig kan det laves, der skal dog tænkes lidt på afvanding af det flade tag, da det som du har tegnet der med rygninger langs overgangen, jo så skal afvandes gennem nedløb.
yep, det er der tænkt på

Mvh
Kim Jensen
Skrevet af Konstruktionsingeniør på 05 jan 2013 20:21
Hej Kim

Det virker til du har tænkt over tingene.
Du kan evt. Kontrollere dimensionere på dine bjælkespær i TRÆ28.
Husk at limtræsbjælkerne skal dimensioneres af rådgiver, hvis du ikke kan selv eller få tømrerhandlen til det.

Min eneste bekymring går på hele husets stabilitet.
Tagkonstruktionen skal være stabil. Det kan opnås med tagkrydsfiner oplagt i forbandt.
Herudover skal du sørge for at taget er fastgjort til de vægge i huset som kan virke stabiliserede. Dette gælder på langs og tværs af huset.

Er er tale om et let tag skal også lige sikre der ikke er løft på taget, som taget skal forankres for.

Er det nødvendigt at monter tagkrydsfiner for at stabilser huset når alle spær er skruet fast til de 2 limtræsbjælker og til den rem som løber rundt om hele huset i bunden af alle spær, det jeg mener at alle spær er skruet fast i top og i bund + de er forankret til soklen, dog ikke i den gammel del af huset .

Der hvor jeg har tagnet med rødt kommer der forankring til sokkel



Mvh
Kim Jensen
Den løsning du beskriver vil sikkert være tilstrækkelig i forhold til den tværgående vindpåvirkning, men ved den langsgående vil vinden skulle overføres via dine vindbjælker i gavlen hvilket bevirker at dit gavlspær alene skal kunne overføre alt vindlasten - hvilket det sandsynligt ikke kan hvorfor du risikere at spærrene lægger sig som dominobrikker eller gavlen suges ud. Du har derfor behov et system der kan distribuere lasten, enten med tagkrydsfiner eller vindbånd.

 Certificeret Statiker

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis