max tykkelse, slidlag beton? (på gammelt betongulv)

Hej Alle

I min kælder er der i værkstedet et betondæk som ligger 6 cm lavere end resten af kælderen. Det skal op i niveau inden jeg lægger klinker på.

Det eksisterende betondæk er intakt og uden revner. Jeg har fræset maling af.

Min murer-ven vil lægge hjemmeblandet beton ud (af vasket grus 0-4, 1:4). Jeg har læst noget om at slidlag bør være 2-3 cm. Er der noget problem i at lægge 6 cm på? 

Og skal det svind-armeres? Eller er det ligemeget når betonen nedenunder er ok? Som skrevet skal der klinker på.

Mvh Morten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det betyder ikke noget om det er 6 cm tykt . Der behøves ikke at være armering i pudslaget
Nej det tænkte jeg jo egentlig nok. Svindrevner opstår vel kun når meget vand fordamper fra våd beton og et pudslag er vel nok lavet i noget der ligner fugtig beton?
Mvh Morten
Jep, i 3:1 grus og cement
Hej Morten
Svindfri beton findes i princippet ikke.
Alt beton (fabriksfremstillede som hjemmelavet) svinder når betonen hærder.
Jo større betonfelter og jo større tykkelse der er tale om, jo større risiko er der for svindrevner.
Du kan sagtens støbe dit slidlag ud i 6 cm tykkelse, også uden svindarmering. Det er jo ikke et krav, men mere en foranstaltning for at minimere risikoen for revner. Selv svindarmerede gulve kan revne, men med armringen vil revner typisk være mindre og mere jævn fordelt i gulvet, end i et uarmeret gulv.

Vendt til dit slidlag er ordentlig afhændet inden du lægger dine kliner, så burde bet ikke have nogen praktisk betydning om du anvender svindarmering eller ej.
Tak til alle for info. Så skal der blandes beton på lørdag ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også