Støver briketter ikke ret meget?

Jeg har altid fyret med brænde, alt muligt lige fra eg til gl. taglægter. Så i år tænkte jeg at nu ville jeg da prøve at fyre m briketter. En ting er smuldet på gulvet, det kan man lige tage og feje/støvsuge væk,- men hold da kæft hvor alt i hele huset er støvet til m fin aske. Hvad har i oplevet? Er det bare mig, der ser støv over alt? Jeg lider ikke af rengøringsvanvid, men når den bog, som jeg læser i dagligt, er støvet, så er det sgu for meget. Og sikkert heller ikke sundt.
Briketterne hedder FF fra Greenwood.
M. støvet hilsen
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enig, det smulder mere end alm. brænde, og giver en meget fin aske, men hvis man er opmærksom på dette når man tømmer aske ud af ovnen og bruger en askepot og støvsuger, tror jeg ikke problemet er større end ved alm. brænde.
Ja jeg er med på det med askestøvsugeren. Men hver gang man lukker efter påfyldning fiser det ud. Jeg går til bage til elmetræ og lign.,- det her er altså for ulækkert.

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hvis du bruger askesuger, kunne det være det særdeles fine aske, der ryger ud gennem sugerens filter, og rundt i din stue.
mvh jens
Jens det har jeg også overvejet, så nu skovler jeg asken ud, med en forstøver i den ene hånd og fejebakken i den anden. Og så har jeg bestilt et læs løvtræ....

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Når man efterfylder brændeovnen, skal lågen åbnes meget forsigtigt og langsomt op. Og briketten lægges forsigtigt ind i ovnen. Jeg fyrer kun med briketter og med forsigtighed sviner det ikke mere end alm. Brænde.

Jeg har briketterne i en sort metal spand til brænde. Den fylder jeg op udenfor, for ikke at få savsmuld i hele huset. Jeg drysser også løst savsmuld af briketten nede i spanden, inden den tages op.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Og så er asken fri for søm og skruer. Noget der er en fordel, når man bruger den til at "gruse" med. Hvilket jo ikke er relevant lige pt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Wezio jeg kan se det hele for mig...Jeg gi'r dem en chance til,- det er jo en ret behageligt måde at få brænde på.
Kent AJ jeg har een gang prøvet det der med at 'gruse' m aske,-aldrig mere! Jeg har 150 kg hunde og nogle af benene er ret langhårede.

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Skrevet af Raknes på 01 jan 2013 19:03
Wezio jeg kan se det hele for mig...Jeg gi'r dem en chance til,- det er jo en ret behageligt måde at få brænde på.
Kent AJ jeg har een gang prøvet det der med at 'gruse' m aske,-aldrig mere! Jeg har 150 kg hunde og nogle af benene er ret langhårede.

Ok, der kan jeg se problemet.
Men på en 300 meter faldende grusvej med til is fastkørt sne, så er det meget effektivt til at få bremselændgen ned på de sidste 20 meter inden vej svinger
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jo det gør det vel, men lad det ligge på hylderne så kan du så karse på hylderne i foråret
jeg er begyndt at bruge de der hårdt træs briketter, og syntes de er væsentligt bedre end de almindelige savsmulds briketter. De drysser heller ikke når jeg bære dem ind, jeg tager hele pakker ind og åbner ved brændeovnen. Asken er meget fin, men jeg bærer hele skuffen ud hver gang, det sviner endnu mindre end at tømme den ved ovnen. ( hvis du åbner lågen og lader den stå på klem medens du tømmer skuffen, blusser det ikke op.)
Jeg syntes også at de er bedre til at holde natten over, så jeg ikke skal bruge tændblokke for at tænde op igen, men blot ryste ristværket og fylde ny brænde på. Lidt ekstra luft for at få det til at fænge og den er igang igen.
Det er min primærer varmekilde i huset.
Håndværkeren; Har du evt. bemærket forskel på de forskellige hårdtvævsbrikketer? Eller er de lige gode natten over?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis