Hjemmelavet kransekage


Hej

Har i en del år selv bagt kransekage både med hjemmelavet og færdiglavet marzipan.
Med den færdige marzipan f.eks. bagemarzipan fra odense, har jeg det problem at stykkerne revner  
.
Kan ikke rigtig finde ud af hvorfor   - min opskrift er som følgende

 ca. 500 gram bagemarzipan - 200 gram flormelis - 1 æggehvide.
bages i alm. ovn ved ca. 200 gr i 10 til 12 minutter, gerne med en ekstra bageplade 2 riller under den med kransekagen.

Har prøvet at justere mængden af æggehvide både op og ned men uden bedre resultat - har nogen af jer en god ide ? 

Hilsen polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at pensle stykkerne med en coating af æg og sukker inden turen i ovnen. Det er jo svindrevner der opstår fordi for meget af fugten fordamper.

Elektronikteknikeren
der findes nøjagtige opskrifter på kransekage, spørgsmålet er om der er optrykkede eller sprøjtede. opskriften på sprøjtede med pose er 1, 1/2, 1/4. 1 kg marcipan 1/2 kg alm. sukker og 1/4 kg æggehvide. skal røres sammen fyldes i sprøjtepose m/ plastiktyl evt. varmes lidt i mokro ovnen hvis den er for sej at trykke ud. til optrykte samme opskrift men da kun med 140g hvider, disse røres og rulles ud og trykkes op med en plade så de ligner små spidse busser. begge opskrifter bages ved 200 g til gylden. der- næst er det "kun" at sprøjte med glasuren, som består af florsukker og æggehvide som piskes stiv på maskinen fyldes i cornette og fordeles med nemsom hånd, til overflødigheds horn bruges den optrykte til selve hornet og sprøjte opskriften til petit four´en.
Nogen spørgsmål ???

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
der findes nøjagtige opskrifter på kransekage, spørgsmålet er om der er optrykkede eller sprøjtede. opskriften på sprøjtede med pose er 1, 1/2, 1/4. 1 kg marcipan 1/2 kg alm. sukker og 1/4 kg æggehvide. skal røres sammen fyldes i sprøjtepose m/ plastiktyl evt. varmes lidt i mokro ovnen hvis den er for sej at trykke ud. til optrykte samme opskrift men da kun med 140g hvider, disse røres og rulles ud og trykkes op med en plade så de ligner små spidse busser. begge opskrifter bages ved 200 g til gylden. der- næst er det "kun" at sprøjte med glasuren, som består af florsukker og æggehvide som piskes stiv på maskinen fyldes i cornette og fordeles med nemsom hånd, til overflødigheds horn bruges den optrykte til selve hornet og sprøjte opskriften til petit four´en.
Nogen spørgsmål ???

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Annonce
Bageren sælger som regel gerne kransekagemasse, gerne bestilt lidt i forvejen. Lige til at bruge med perfekt resultat. Det har min kone gjort i mange år og det har aldrig svigtet. Det tager tid nok i forvejen uden at skulle ælte og tilsætte og all that jazz.   

 varmetossen


Hej og godt nytår til alle der gad at svare
Tak for de gode råd/opskrifter - prøver dem næste gang jeg bager

Hilsner polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
I stedet for opsatsen som er temmelig dyr, kan man sagtens bruge sølvpapir og lave en fod af, ved godt at odense marcipan bruger opsatsen eller laver foden af marcipan men det er da syrt nok i forvejen og laves foden af marcipan skal den bages meget hårdt for at holde så kan ikke spises bagefter. Jeg tar en masse sølvpapie og "krøller" sammen til en hestesko så kan man nemt sætte hornet op af i den vinkel man ønsker det:-)
Hej.
Sidste gang min kone lavede overflødigshorn fik jeg mig en god, lang tur på stranden, (og det var sidste gang), for de følelsesudbrud er for store for mig, så nu er de "kun" kegleformede

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis