er min toppakning gået

Jeg har en passat 2,0 fra 1995. Den har et par gange meldt forkert kølervæskestand, det har jeg self kontrolleret, den har så stået lidt over max. Jeg prøvede at ta oliedækslet at mens bilen stod i tomggang. Der kom meget træk den vej i gennem. Jeg frygter at det er toppakningen. Så bliver jeg nok desværre nød til at skrotte min dejlige bil... håber at i kan hjælpe hilsen Fætter Br
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At der kommer luft igennem oliepåfyldningen er normalt, det er pustet fra krumtaphuset.
Er der hvid røg fra udstødningen?
Hvis ikke, er det ikke sikkert der er noget galt. Få målt kompressionen på et værksted.
Og hvis ikke der noget nogen utætheder på ydersiderne mellem top og motorblok er den nok OK.

Bent.
Tak for keres svar. Føleren er ikke kaput. Den lyser jo når standen i beholderen går over max. Der må jo være overtryk. Hvad det skyldes ved jeg ikke, Jeg kan ikke se noget mayo agtigt.
Du har slet ikke fortalt hvordan det står til med kølervæsken. Bruger den vand?
Hvis ikke, tror jeg ikke på en defekt top, nærmere på en defekt måler.

Bent
Når vand bliver varmt udvider det sig, hvis du fylder mere på end til max vil der være mindre plads til udvidelse og derved højere tryk,
du kan kontrollere om der er olie i vandet eller vand i motorolien.

hvordan med udstødningen kommer der røg ? hvid-blå-sort?
bruger den vand ?
opnår den driftstemperatur ?

facaderenser 

mvh
Niels

Annonce
Så må du have den trykprøvet, og evt kompresionstestet, eller endnu bedre sæt trykluft på en cylinder af gangen, så vil det boble i køleren ved utæthed. (cylinderen afprøves med ventilerne lukket)

Men det er vel ikke fordi du har rigelig vand på?

mvh jens
Hej. Tak for jeres bud. Jeg må nok gi Jens ret. Det er nok føleren. Jeg har ikke kunne se noget unormalt i forhold til de ting i skrev. Jeg oplevede i dag at lampen lyste ret kort tid efter start. jeg slukkede motoren og tjekkede kølervæske standen. Ikke noget unormalt der. Da jeg startede bilen igen, lyste lampen ikke længere. Det har jeg oplevet et par gange i dag.. Tak for hjælpen og godt nytår hilsen fætter Br
Skrevet af Fætter br på 29 dec 2012 20:28
Hej. Tak for jeres bud. Jeg må nok gi Jens ret. Det er nok føleren. Jeg har ikke kunne se noget unormalt i forhold til de ting i skrev. Jeg oplevede i dag at lampen lyste ret kort tid efter start. jeg slukkede motoren og tjekkede kølervæske standen. Ikke noget unormalt der. Da jeg startede bilen igen, lyste lampen ikke længere. Det har jeg oplevet et par gange i dag.. Tak for hjælpen og godt nytår hilsen fætter Br
Prøv at tjekke ledningsforbindelserne til føleren, afmonter stikket og tjek det ikke er iret.
Det kunne måske være en løs forbindelse, når fejlen er periodisk..

mvh jens

normaltvis lyser lampen altså kun når standen er for lav?
sådan er det i alle de vw jeg har ejet og kørt og skruet i

føleren er ret simpel, og den samme type fra golf 2 til de helt nye.. der kommer 12 volt til, føleren "føler" om der er en hvis ledningsevne i vandet. komme der nogenlunde 12 volt tilbage til instrumentet er den fin..
Gør der ikke mangler der vand
ja der er ikke meget hokus pokus i den føler, nu ved jeg ikke præsist hvor den sidder på ovenstående, men i tilfælde af den har været udsat for salt/saltvand/vejsalt - hvor ledningsevnen er større så burde den teoretisk kunne give forkert signal retur

facaderenser 

mvh
Niels

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis