overvejer nyt tag på sommerhuset.

Hej.

For et par år siden fik sommerhuset en overhaling - med maling og tagrenovering.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/320

Det havde noget med pris at gøre - men har fortrudt det lidt - at jeg ikke bed i det sure æble og fik lagt nyt tag. Derfor overvejer jeg at få det gjort - hvis det kan gøres for rimelige penge.

Og det er her mit spørgsmål kommer ind.

Jeg har set disse Benders betonsten :

http://www.net2traelast.dk/pl/Tagbe...a_329.aspx

og det er jo ikke en herregård. Nu vil nogle nok sige : " hvorfor ikke rigtige tegl - materialeprisen er det mindste "

Det er nok også rigtigt og derfor spørger jeg til et groft overslag på hvad i tror det vil koste at skifte i arbejdsløn - der er ca. 120 m2 under tag som på billederne. Jeg kan hjælpe til med at slæbe m.v.- men vil også have en professionel til det.

Taget skal løftes lidt så tagrenderne kan flyttes ud og op fra det skjulte ( noget en vis herre i et meget varmt sted har opfundet ) + lagt ny isolering - det der nu kan være - det er nok 150mm.

Og jeg skal selvfølgeligt have undersøgt om konstruktionen kan bære betontegl - det er eternit nu.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg vil ikke byde på tidsforbruget...
Men er din taghældning ikke lige lav nok til tegl??
Personligt ville jeg overveje om ikke en tag papløsning, i en listedækning vil være det rigtige at gøre.
Sommerhuse ligger ofte relativt udsatte for vejret, og med en tag papløsning behøver du ikke bekymre dig om undertag der bliver skadet osv.....

Og ikke mindst skal du overveje alvorligt om dine spær kan holde til et tungt tag som tegl eller beton sten...
På billederne ser det ud til der nu er 1/2 plader i eternit (med elle ruden aspest) på taget nu, og her er vægten ret lille!
Så alene nedtagningen kan blive bekostelig hvis der er tale om en eternit med aspest rester!

Så spørg en tømrer om et overslag eller et decideret tilbud på opgaven!

MVH Njord

MVH Njord
Hvor meget hældning har du på taget ?
Umiddelbart ser det for fladt ud til betontagsten nemlig.

Har du overvejet en listepap i stedet for ?
Tror faktisk det ville se godt ud med en liste tækning nemlig.
Skrevet af Koludabyg på 27 dec 2012 10:11
Hvor meget hældning har du på taget ?
Umiddelbart ser det for fladt ud til betontagsten nemlig.

Har du overvejet en listepap i stedet for ?
Tror faktisk det ville se godt ud med en liste tækning nemlig.


Taget er vist 15 gr. - men det må jeg hellere få målt.

Tagpap ? - never

Og ja, Njord - det er asbestholdige plader - og dermed en omkostning at få dem væk også.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, for 15 grader er lige underkantet for betontagsten, så skal der lægges falstagsten med højere fals, disse kan lægges ned til 10 grader.

Jeg ville vælge et Brandenburger HF 14 tegl til det, og hvis du kan lide et mere fladt tegltag, så et Ravensberger Light.


Hvis tagpap er udelukket, så er der jo kun tegl tilbage, alt det stål, eternit og lign. vil vi slet ikke rodes ud i...

Tagpladerne kan du selv nedtage og kører væk over tid, hvis du vil spare en del penge på den konto.

Ellers skal du nok sætte en 8-10.000,- af bare til bortkørslen, dertil kommer så udgifter til nedtagning af pladerne, hvis du sparer dette væk ved selv at stå for det, så har du de ekstra udgifter fra Benders til feks. Brandenburger HF 14 dækket ind.

Er vægten et problem selv med de lettere tagsten jeg har foreslået, er Geotile måske en løsning, men kender hverken prisen på dem, eller om de kan lægges under 20 grader, kan sikkert googles....
Hvad er det du har imod den MODERNE listedækning?
Den er kanon holdbar og ser godt ud...
Vil helt klart være bange for der ikke er ret meget andet end eternit plader, listedækningen og hele stålplader som reelle løsninger med den lave hældning!

MVH Njord :-)

MVH Njord
Annonce
Skrevet af njord på 27 dec 2012 10:33
Hvad er det du har imod den MODERNE listedækning?
Den er kanon holdbar og ser godt ud...

MVH Njord :-)


Smag og behag er heldigvis forskellig - ellers ville alt jo være ens

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Koludabyg på 27 dec 2012 10:32

Hvis tagpap er udelukket, så er der jo kun tegl tilbage, alt det stål, eternit og lign. vil vi slet ikke rodes ud i...


Korrekt - helt enig.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Men tegn ved 15 grader er noget smuds....
Jeg har selv tegl på et brændeskur i en lignende lav hældning...
Her er der huntonit undertag og det tager reelt en del af vandet....

Jeg valgte at lave mit sådan på trods af det ikke ville være 100% tæt.. men er trods alt kun et brændeskur og så er det bygget til på siden af den tegltækkede garage.... Og ikke mindst havde jeg teglen i overskud fra byggeriet :-)

MVH Njord

MVH Njord
Hvorfor overhovedet overveje at udskifte en nymalet, asbestholdig og tæt tagbeklædning? Til noget der er ringere ovenikøbet!

Taghældningen og eksisterende spærs bæreevne er helt afgørende for valget.

Det er muligt at div. tagsten kan lægges ned til 10 gr. Men ved så lav hældning stilles der store krav til undertaget.

Og så er der er reelt ikke mange muligheder hvis hældningern er under 15 gr.

Tagpap og stålplader samt måske bølgeternitplader, (selv om de kun er godkendt til en 14-15 gr.)

Og så er det jo trist at du udelukker tagpappen på forhånd. (Og faktisk er din taghældning jo så lav at du dårligt kan se tagfladen fra egen liggestol).
For tagpap ville være den helt rigtige løsning. Måske kan det endda fås i postkasserød kulør! :o) Men jo væsentligt dyrere end Benders 20 kr. pr. m2 tagsten, og måske ikke så GDS-egnet. Brop de s.... lister. Dels er de kun til pynt og dels kan du jo ikke se dem! :o)



Det kan du have ret i, men det var også for at få tagrenderne op. fra skjul.

Jeg har fået det repareret flere gange fordi det regnede ind, skiftet plader og tætnet. Det har så holdt i flere år nu - men.....

d. 23 dec. da det sneede meget - stormagtigt må der være kommet fygesne ind for det begyndte at dryppe i stuen.

Det kommer ind under rygningen og løber ned til første langsgående stolpe, hvor det så drypper ned ! - og det har jeg tætnet mange gange - og skal nu til det igen. Det blæser selvfølgeligt også en pelikan herude når det blæser fra Vest ;-)

Undersøgte lige priser på ravensburger light og Brandenburger light - det bliver til mere end kr. 20.000,- bare for teglene uden nogen form for udluftninger,tilpasninger m.m.

Benders kan lægges ned til 14gr. - men vejer så ca. 35 kg pr. m2 mod Ravensburger ca. 22 - men koster så også mindre end kr. 3.000,- 

Eternit vejer ca. 19kg/m2 monteret.

Foreløbigt får eternitten lov at ligge - efter endnu en reparation.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også