Brugsanvisning

Ved godt det måske ikke er det arbejdstilsynet vægter højest.
Men kommer der en emsige person fra førnævnte instans og kontrollerer kan de forlange der skal foreligge en dansk brugsanvisning på det værktøj man bruger. Hvis det self er en virksomhed.

Jeg har da selv måttet være ops på om brugsanvisningen nu også har været på dansk, for selvom jeg ikke er erhvervdrivende har jeg en far der er, og ligger der noget af mit værktøj ved ham kan han blive hængt op på det hvis det ikke er iorden, for hvordan vil du lige kunne bevise at hans folk ikke også bruger det.
Men min pointe er at jeg ikke forstår hvordan danske firmaer stadig kan sælge værktøj uden dansk brugsanvisning. Typisk et problem på noname produkter, hvilket også er en af grundene til jeg ikke skal have dem.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var jeg ikke klar over..
Men alt elværktøj til 230 volt, skal SKS godkendes 2 gange om året, og være registreret med  unik nummer på hvert stykke værktøj, samt en opmærkning der indikere sidste godkendelse.

Ja selvfølgelig kun hvis det er et firma

mvh jens
Jens.

Har ellers lige fået et kursus igennem arbejdet der gør at jeg må sikkerhedsgodkende værktøj og det er kun 1 gang årligt alt værktøjet skal kigges igennem og det skal så føres ind i APV at værktøjet er iorden. Ligesom hæve sænke porte, maskiner med pto eller/og hydraulik og skal kigges efter. Og slukningsmateriel osv. Men self er der en bagatel grænse mht brugsanvisning, ligger man ikke inde med den til eks en skrue maskine tror jeg godt man kan tale sig fra det. Problemet er bare som eks jeg så inde på primus danmark med en større nedbrydningshammer der kun havde engelsk brugsanvisning. Bruges den kommercielt og en person kommer til skade kan firmaet virkelig blive hængt ud på at den brugsanvisning på dansk mangler, og i meget slemme situationer kan den ansatte der er kommet til skade også få en bøde for overhovedet og have brugt værktøjet uden en dansk brugsanvisning. (hvis personen vel og mærke kan dansk)

Hilsen Brian
hi hi, så har arbejdstilsynet da sørget for at de ikke bliver ledige lige med det samme...


I disse tider hvor vi ellers skal være så internationale kan det jo undre, at reglerne er så firkantede.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Pink

Der er rigtig mange regler og skal man være virkelig emsig så tror jeg ikke på et eneste firma i hele dk. kan overholde dem alle.
Men der er jo også en bagatel grænse. Men ang brugsanvisning kan jeg egentlig godt forstå at den skal være på et sprog der sikrer at brugeren kan sætte sig ind i brugen af den. Det gælder jo ikke kun værktøj, den regel gælder også en traktor, en gravemaskine eller lign. Så selvom de færeste rent faktisk slår op i en brugsanvisning kan jeg sagtens forstå logikken i at muligheden rent faktisk skal være til stede. Og engelsk er stadig ikke så internationalt et sprog at alle kan det.
Så forstår ikke virksomheder der må sælge værktøj eller lign uden en dansk brugsanvisning. Kan blandt andet se på primus danmark at det er rimelig meget af deres værktøj som ikke har en anvisning på dansk.

Hilsen Brian
Det er jo ikke en værktøjs producents ansvar, at sørger for at en privat firma kan overholde lokale regler. Tror aldrig vi kommer der følger en DK brusanvisning med til alle ting. Der gør til mange, men der er langt flere der ikke gør. Dog kan man ofte på både værktøj, hårde hvidevare ect. hente en DK brusanvisning på producentens hjemmeside.

Jeg tvivler dog på man vil få et påbud, hvis bare maskinen har den standart brusanvisning der følger med, eller som min en på engelsk.
Annonce
Sælgeren af et stykke værktøj er da i den grad ansvarlig for at det pågældende værktøj er iorden ved salget, og uden dansk brugsanvisning er det ikke iorden ifølge APV. Og er det en emsige kontrollant er en dansk brugsanvisning ikke god nok. Kan den danske version dog hentes på nettet kan man jo begynde og argumentere med at de ansatte har touch telefoner med sig hvori der er adgang til nettet. Tror den forklaring ville kunne holde vand. Men prøv lige og find brugsanvisningen til et noname produkt på nettet? Jeg har også set traktorer importeret fra England uden en dansk brugsanvisning og den kan ikke findes på nettet. Som sagt er det kun hvis kontrollanten virkelig er emsig ELLER der sker et uheld at de vil kigge i den retning. Så forstår ikke helt hvorfor flere ikke forlanger deres produkt skal overholde dansk lovgivning. Det jo dem der får bøden.
Arbejder selv inden for landbruget og det jo helt vildt hvor mange maskiner der kommer fra producenten, mange gange en dansk producent uden de overholder dansk lovgivning mht. lys osv. Har brugt mange timer på og eftermontere lys på div. maskiner. Er for mig en gåde..

Hilsen Brian
Så lige en sidste kommentar til dette emne.
Gjorde primus danmark opmærksom på problemet, og kopierer lige deres svar herind.

"Tak. Det er ganske rigtigt. Man kan dog sælge den til private da det er lovligt med en på engelsk HVIS man skriver det.. problemet er en oversættelse koster mellem 5000-10.000 kr og det kan ikke betale sig når vi kun får 20 stk af gangen..




B-R.

PrimusDanmark Aps
Direktør: Thomas Jørgensen
Industrivej 49-51
7080 Børkop
Denmark"
Og kan jo kun give ham ret. Men det vil så også sige de ikke må bruges til virksomheder.
Men min pointe med det hele er, husk nu og kig efter de små ting som en brugsanvisning. Er uheldet ude er det seriøst surt ikke og have styr på sådan en lille bagatel. (Vil gerne pointere igen at det kun gælder erhvervdrivende så der ikke opstår misforståelser.)


Håber i alle får et rigtig godt nytår. ´
Hilsen Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis