Flytte afbryder

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at flytte afbryderen til lampeudtaget på et værelse. Af en eller anden grund har man i sin tid valgt at afbryderen skal sidde ude på gangen og ikke inde i selve værelset. (værelset er en tilbygning). Og jeg kunne godt tænke mig at flytte afbryderen bare lige ind på den anden side af væggen. Jeg ved at man kunne bruge LK Wireless-systemet men det virker bare som en dyr løsning når det bare er 10cm det skal flyttes.

Så derfor tænkte jeg om man må gøre følgende: Afmontere den nuværende afbryder - bore et hul igennem væggen bag den nuværende afbryder ind i værelset - forlænge lederne fra den nuværende afbryder med nogle slutmuffer - og så sætte en ny afbryder på indersiden af væggen i værelset.

Men må man gøre det? Jeg mener er der ikke et eller andet med at føre ledninger fra et rum til et andet - er det et no go eller hvordan skal det gøres? Igennem et rør?

Håber på lidt input :-)

Og Rigtig glædelig jul til alle :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må du gerne (eller rettere din elektriker må). Hvis du samler ledninger med samlemuffer med skrue, skal man dog kunne komme til dem, så du skal sætte et blinddæksel på i det gamle hul - det må ikke mures til.
Brug en stump kabel til gennemføringen i vægen, så er der ikke brug for rør.

Den faste installation må naturligvis gerne føres gennem vægen - hvordan skulle der ellers kunne komme strøm i forskellige rum?
Du kunne også hvis det er muligt, anbringe den nye afbryder 10 cm. højere på den anden side af muren, så har du kabel nok til at føre de gamle kabler direkte ind i afbryderen. Hvis du med lidt forsigtighed fjerner puds og murværk ind til kablet.
Skrevet af jenshøj på 23 dec 2012 23:38
Det må du gerne (eller rettere din elektriker må. Hvis du samler ledninger med samlemuffer med skrue, skal man dog kunne komme til dem, så du skal sætte et blinddæksel på i det gamle hul - det må ikke mures til.
Brug en stump kabel til gennemføringen i vægen, så er der ikke brug for rør.

Den faste installation må naturligvis gerne føres gennem vægen - hvordan skulle der ellers kunne komme strøm i forskellige rum?


Den nuværende afbryder sidder i en 3,5 modul ramme så jeg tænker at jeg/elektrikkeren kan bore igenem bag den nuværende afbryder og så sætte et blinddæksel istedet for den nuværende så det er til at komme til samlemuffer.

Hehe jo jeg er godt klar over at der føres kabler rundt fra rum til rum. Men jeg var bare ikke klar over hvad der gjalt - om der altid skulle bruges rør eller ej.
Jo det kan man sagtes gøre. og det er ganske nemt i din situation. Nu ved jeg ikke om det er i panelet til døren den sidder, eller i muret væg. anyway er det nemmeste at bore igennem, forlænge de 2 ledere med 2 muffer. Jeg ville så sætte et 1M underlag på den anden side, for nemhedens skyld
http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Lauritz-Knudsen-LK-Fuga(R)-materiel-LK-rammer-og-underlag-LK-Underlag--FUGA-UNDERLAG-1MOD-GRAa-410487.html

Er det mur, kan du også bore/fræse/hugge ud til en indmuringsdåse, men det er ret meget arbejde bare for den smugle. Sidder den ii panelerne på døren, må du ikke bore et hul og sætte den direkte i. Det er ikke lovligt længere. Så der skal du bruge det 1M underlag.
Det skal laves af en autoriseret...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis