rem rem - hvorfor er du så grim?

Hej,

I forbindelse med restaurereing af en gammel staldbygning (1750) kan jeg konstatere at remmen der ligger af på ydermuren (1-stens tegl) er stort set gennemtæret hele vejen rundt. Jeg har skåret et stykke på 1 meter ud mellem to bjæker og til min overraskelse konstateret at den ikke er fastgjort til murværket. Mine spørgsmål er følgende:

- Hvordan udskifter man nemmest en sådan rem indefra (der er ca 1,5 meter mellem bjælkerne/spærerne)
- Bør de nye rem fastgøres til murværk/fundament (syldsten) og hvordan gøres det når man dårligt kan komme til at skrue noget ned oppefra i remmen grundet tagets underside og hældning
- Hvordan sikrer man at den nye rem ikke lider samme skæbne med tiden (pap, imprægnering mm)
- Hvordan bør jeg behandle bjælkeenderne der ligger af på remmen for at undgå yderligere nedbrydning (de er allerede lidt medtaget efter 250 års tjeneste)

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig

Mvh Rune
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal tilføjes at bjaelkerne som ligger af på remmen er tilpasset da de rager lidt ned under remmen. Derfor kan man ikke bare fjerne remmen og skubbe en ny ind. Haber det giver mening.
Ja. Bjælkerne er kammet ned over remmen!

Men du har jo helt glemt at fortælle hvordan tagkonstruktionen er opbygget. Mon ikke at det er noget med trembler og stole og stolper og kopbånd samt hanebånd.
Billeder ville være godt!

Det er usandsynligt at taget ikke er forankret på en eller anden måde.
Hvad tagbeklædning er der på - og har det altid været tegl. :o)

Endelig er det jo slet ikke sikkert at den rem kan udskiftes. Og hvis remmen er rådden hvad så med bjælkeenderne der ligger derpå?

Måske Kulturarvsstyrrelsen, eller Rådvadcentret eller Det Danske Landbrugsmuseum ved
Ja, her ville et par billeder og lidt mere info være på plads, men der er altid en løsning på det, og det kan nogle gange være nemmere end man lige regner med, heldigvis...

Så smid nogle billeder op, og informationer om hvad der er på taget.
hej igen,

tak for jeres interesse. Jeg har vedhæftet lidt forskelligt. Det er værd at bemærke at idet de oprindelige bjælker ligger med 1,5 m mellem hver er der opsat nogle mindre bjælker imellem som primært støtter bræddelaget som ligger  over. Dem kan man se på nogle af billederne

mvh Rune
Annonce
her er billederne så. lidt bonus info. ydervæg var oprindelig bindingsværk, men blev muret med 1-stens tegl i 1930'erne. på taget ligger strå som er  brandsikret med gips på undersiden

rune




Ja. Der er jo noget råd  i såvel rem som bjælker.

Og tegn på at no'en har forsøgt sig med udbedringer.

Men, men.
Kan du ikke osse tage et par oversigtsbilleder, der forklarer hvordan tagkonstruktionen er opbygget. Det er jo det eneste  betragteren, dvs. vi og os,  har at vurderer ud fra.

Med lidt mere overblik kan nogle måske osse forklarer hvorfor det tag ikke er blæst af for længst. Eller rettere sagt hvordan det er forankret til murværket og  fremdeles til Moder Jord!

billederne viser spærkonstruktionen. Som det måske kan ses har den tidligere ejer forstærket konstruktionen mellem de eksisterende spær samt lasket forstærkning på de oprindelige spær.

Ja, det er ikke nemt.

Der er ikke meget af den tagkonstruktion der er 250 år gammelt, tror jeg!

Er der oplagt tagsten på fast undertag, er der isoleret, hvad anvendes bygningen til?

Det er ikke til at se om eller hvordan konstruktionen er forankret.
taget er strå og der er ikke isoleret under tag eller i vægge. Det er dog tanken at jeg vil mure en bagmur op i gasbeton med isolering imellem da bygningen skal bruges til beboelse. Indtil nu har bygningen fungeret som opbevaring.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis