Vaillant ecoTEC plus fyr "tikker"

Hej forum

Jeg har næsten lige fået installeret et Vaillant ecoTEC plus fyr, med tilhørende kedel. Det køre egentlig fint nok, men det er pludselig begyndt at komme med en "klik" lyd, fra tid til anden. Synes ikke der er nogen sammenhæng i, hvornår det kommer med sit klik. Det kan både være når det bare er i dvale, eller brænderen køre, eller cirkulationen. Når det er værst, kommer det med en "klik" ca. 3 - 5 gange i minuttet, andre gange er det mindre.

Jeg ringede til smeden, som sagde til mig, at det var meget normalt, og at det var varmeveksleren der arbejdede pga. det var nyt. Og at den ville holde op med det på et tidspunkt.

Er der andre der har opblevet dette før, for ved ikke helt om jeg skal tro på den historie ?

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
min holdt næsten helt op efter 1 år tikker stadig lidt ,nu er det blæseren der støjer lidt mere end normalt
Hmm okay.

Lader til der er noget om snakken så. Det er begyndt efter vi har fået noget kulde, så det kan jo også give mening på den måde, at det skal knokle noget mere, og det rum at fyret står i, er blevet koldere.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Ny 3-vejs ventil! Jeg oplevet flere vaillant 126/3-5 med denne fejl! Se om jeres fyr ikke er denne model, se på undersiden sf fyret

Jeg ved ALT om ALT, og det jeg ikke ved, kan jeg lære!
Hej MPByggeservice

Det er lige præcis sådan en model at jeg har.

Et dumt spørgsmål. Hvad problemer medføre det, at tre vejs ventilen er defekt ? Vi synes nemlig egentlig at det køre som det skal ? Men bliver sindssyg af det tikkeri.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Hvordan kører det ikke som det skal?

3-vejs ventilen går bare i stykker; hvis man spørger vaillant selv, lyder svaret lidt i stil med at det er en af det fyra svage punkter...

Jeg arbejder med gaskedler til dagligt skal jeg nok lige nævne

Jeg ved ALT om ALT, og det jeg ikke ved, kan jeg lære!
Annonce
Skrevet af MPByggeservice på 05 feb 2013 22:39
Hvordan kører det ikke som det skal?

3-vejs ventilen går bare i stykker; hvis man spørger vaillant selv, lyder svaret lidt i stil med at det er en af det fyra svage punkter...

Jeg arbejder med gaskedler til dagligt skal jeg nok lige nævne


Jeg ved ikke hvordan det skal køre, hvis det ikke køre som det skal

Jeg må tage kontakt til vores vvsèr. Det er kun et par måneder gammel, så det må være en garanti sag

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Har i købt fyret med Calormatic styring eller uden?

har i radiatore eller gulvvarme? eller en blanding?

hvor stort er jeres hus?

Jeg ved ALT om ALT, og det jeg ikke ved, kan jeg lære!
Skrevet af MPByggeservice på 06 feb 2013 16:42
Har i købt fyret med Calormatic styring eller uden?

har i radiatore eller gulvvarme? eller en blanding?

hvor stort er jeres hus?


Ja det er med calormatic styrring på.

Det er et ældre hus, så der køre kun en streng til varmen i huset. Der er godt nok gulvvarme på badeværelset, men det er "bare" hugget på den radiator der også sidder derude.  Vi har ingen problemer med at få varme de forskellige steder. Huset er 169m2 i et plan. En ting jeg heller ikke kan forstå. Har læst flere steder, at vantrykket skal ligge lidt over 1 bar. Trykket i vores (aflæst digitalt i displayet, da det analoge manometer, ikke har nogen tal Scala) ligger det på 1,7bar, og når brænderen køre, ryger den op på 2,1-2,2bar. Kan det være rigtigt ? Det er smeden selv der har fyldt vand på anlægget

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Sådan grundlæggende set skal der minimum være 0,2 bar mere end fortrykket i ens
ekspansionsbeholder; og det tryk er almindligvis 0,5 bar.

hvis jeres hus er 169m2 og i ikke har en ekstern ekspansion, så burde i nok få en.

hvis trykket i anlægget svinger( altså stiger sammen med temperaturen og falder igen
 når temperaturen igen falder, når fyret har en hvileperiode) så er jeres nuværende
 ekspasionsbeholder enten defekt eller for lille! den interne ekspansion er på 10 liter
og jeg ville anbefale ca 18liter, med mindre i har "kæmpe" rør, 2" eller derover...
 så ville jeg smide en 35liters gulvstående på....


det bør være således at du fylde vand på 1-2 gange om året og fylder på når
 anlægstrykket kommer under 1 bar og fylder op til 1,5-1,8; dette aflæser du ved
 at trykke på "minus" knappen.

Hvis man fylder vand på helt op til slutningen af det grønne felt, så er der ca 2,5
bar på og din sikkerhedsventil åbner ved 2,5 bar! så derfor, kun vand til 1,5-1,8 bar

Alle radiatore skal skrues op på fuld knald og så juster fyret så ned så fyret ikke brænder gas af unødigt...

det gøres ved at just. varmekurve og parallel forskydning.. varmekurve i dit tilfælde ville jeg forsøge med 1,3 og parallel forskydning til 0,0.


ang- de der svingninger så se lige om pumpen alene kan ændre trykket, altså uden at brænderen kører... prøv at slukke fyret og hold øje med manometeret når du tænder igen

Jeg ved ALT om ALT, og det jeg ikke ved, kan jeg lære!
Skrevet af MPByggeservice på 06 feb 2013 17:24
Sådan grundlæggende set skal der minimum være 0,2 bar mere end fortrykket i ens
ekspansionsbeholder; og det tryk er almindligvis 0,5 bar.

hvis jeres hus er 169m2 og i ikke har en ekstern ekspansion, så burde i nok få en.

hvis trykket i anlægget svinger( altså stiger sammen med temperaturen og falder igen
 når temperaturen igen falder, når fyret har en hvileperiode) så er jeres nuværende
 ekspasionsbeholder enten defekt eller for lille! den interne ekspansion er på 10 liter
og jeg ville anbefale ca 18liter, med mindre i har "kæmpe" rør, 2" eller derover...
 så ville jeg smide en 35liters gulvstående på....


det bør være således at du fylde vand på 1-2 gange om året og fylder på når
 anlægstrykket kommer under 1 bar og fylder op til 1,5-1,8; dette aflæser du ved
 at trykke på "minus" knappen.

Hvis man fylder vand på helt op til slutningen af det grønne felt, så er der ca 2,5
bar på og din sikkerhedsventil åbner ved 2,5 bar! så derfor, kun vand til 1,5-1,8 bar

Alle radiatore skal skrues op på fuld knald og så juster fyret så ned så fyret ikke brænder gas af unødigt...

det gøres ved at just. varmekurve og parallel forskydning.. varmekurve i dit tilfælde ville jeg forsøge med 1,3 og parallel forskydning til 0,0.


ang- de der svingninger så se lige om pumpen alene kan ændre trykket, altså uden at brænderen kører... prøv at slukke fyret og hold øje med manometeret når du tænder igen

Hej igen

Vi har ikke noget grønt område se billede

Men som sagt, når jeg trykker på "-" vises omkring 1,6-1,7 i displayet, og når brænderen køre omkring 2,0-2,2. Hvorfor er det at jeg skal have en større ekspansionsbeholder på, når det egentlig virker som det skal nu ? (spørg for at lære ) og hvorfor mon smeden ikke har snakket om det.
Er det når jeg fylder vand på anlægget (har ikke gjort det endnu, da vi kun har haft det ca. 3 måneder) at jeg skal have fuld knald på alle radiatore i mens ? Og hvis brænderen køre i mens jeg fylder vand på, kan jeg jo ikke regne med trykket.

Jeg skal lige forstå de indstillinger rigtigt. Hvis jeg går under "Installatør niveau -> System configuation" og ruller lidt ned under "System - tilpas varmekurve" så står den på "Nej" (skal den ikke stå på ja ?? ), køre jeg videre ned i listen kommer jeg til kreds1 (varmen i huset) om under varmekurve står den til : 1,35. Det med parallel forskydning, kan jeg ikke finde, der er noget der hedder "Sommer offset" som er sat på 1K, ved ikke om det er det ?
 
Prøver lige at se om det er brænderen eller cirkulationspumpen der ændre trykket. Manometeret og når jeg trykker på "minus" er det samme ikke ?

UPDATE >> Det er når pumpen starter, at trykket stiger til omkring 2,1 bar fra de 1,7 (ved tryk på minus tasten)
Det tikkeri. Synes jeg er mest forekommende, når fyret står i dvale, altså når cirkulationspumpe og flamme er slukket.


Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis