Kælderlugt i stuen

Hej LDS

Jeg har konstateret en lugt af kælder i min stue. Det har stået på i lidt tid. Jeg har sniffet lidt rundt og lugten kommer op langs fodlisten eet bestemt sted i stuen.
Nu har jeg taget nogle gulvbrædder op for at se hvad der foregår dernede under. Nu lugter hele rummet af kælder! Gulvet er et 23 mm parket, lagt direkte på strøer. Strøerne er klodset op og står på murpap på klaplaget. Huset er fra 72 og der er ikke kælder under.
Jeg kan ikke ikke umiddelbart finde kilden til lugten. Der er en lille smule sorte og hvide pletter på bagsiden af gulvet, men de lugter ikke og træet er tørt.
Rørene er trykprøvet og der er ikke tryktab.
Lige PT er grundfugt den hovedmistænkte. Jeg har haft lagt dampspærre på 1x1 meter ud på gulvet , for at se om der skulle komme synlig fugt på bagsiden. Det gør der ikke! Jeg har haft smidt et hygrometer (luftfutighedsmåler) ind under dampspærren, og ladet det ligge natten over. Det viste 84% ved 21 grader.
Nu er det store spørgsmål så, om det er normalt. Og hvordan konstaterer jeg om det er grundfugt?

MVH
Dennis

 

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
84% er for meget ja, normalen er 60-80% kan dog ligge højere pt. pga. den høje fugtighed uden for, så kan være årsagen til lidt højere måling indvendigt også.
Det forekommer lidt besynderligt at der pludseligt optræder opstigende grundfugt!

Hvis du har lagt dampspærren ud på parketgulvet er det ikke sikkert at der er synlig kondens - fordi træet opsuger fugten!

Hvis lugten primært forekommer et bestemt sted i stuen kan det meget vel være en læk i et vandrør eller et varmerør. Evt. et knækket afløbsrør! Eller ved ydermuren et tilstoppet tagrendenedløb eller revne i sandfanget!
Uanset trykprøverne - som vel er foregået "efter bogen"

Eller sagt på en anden måde. Hvis det IKKE er en læk i et rør - hvad skulle det så være? Det passer nemlig rigtigt fint med husets årgang og indstøbning af sorte vand- og varmerør. Desværre.

Det er muligt at du kommer til at brække mere af gulvet op. Hvis du ikke ved præcist hvor vand- og varmerør befinder sig!

Dampspærren er lagt ud direkte på klaplaget. Nu har jeg pillet hele gulvet op.
Jeg fandt en revne i klaplaget, næsten hele vejen langs soklen ca 3-4 mm bred. Kan det være årsag til at der trænger fugt ind?




 

Godt spørgsmål!

 

Men umiddelbart er det næppe årsagen. Revnen har formodentlig været der i årevis.

 

Det er ikke en dampspærre, men en fugtspærre! Hvad type materiale er der tale om?

 

Du har fortalt at strøerne ligger på opklodsninger på tagpap på klaplaget? Hvilket også fremgår af billedet! Har du så trukket dampspærren ud under opklodsningen for at fjerne den? Eller hvordan?

 

Det ligger nogle totter Rockwool på gulvet! Har der været isoleret? Og var isoleringen fugtig?

Var der fugtige pletter nogle steder på gulvet? Lugter der stadig lige kraftigt af kælder i stuen?

 

Kan skader eller stop på/i rør af alle slags fuldstændig udelukkes?

 

Er dit hus specielt på nogen måde? Fladt tag, indv. tagnedløb.

 

Du kan prøve testen med plaststykkerne, som ikke behøves at være så store, men til gengæld bør være fastklæbet til underlaget langs kanterne af plasten. Og osse et stykke hen over en bid af revnen langs fundamentet/væggen, måske!

 

Osv, osv.

Annonce
Hej Sitting Bull. Tak fordi du tager dig tid til at svare!

Der ligger ikke fugtspærre på hele klaplaget. Kun på 1 m2 som jeg har lagt ud i et forsøg på at se om fugten kom nedefra. Det er almindelig dampspærsplastik i 0,20 mm.

Der har været 50 mm isolering oven på hele klaplaget under strøerne. Det er kun i forbindelse med billedet at jeg har fjernet det. Men jeg fjerner snart resten da isoleringen tilsyneladende lugter jordslået visse steder. Det er dog helt tørt.

Der var ingen fugtige pletter på gulvet. Men pletter der tydeligt har været angrebet af skimmel før. De er dog helt tørre og der sidder ingenting tilbage. Og de lugter heller ikke. Det er omkring terrassedøren, som er af
"nyere" dato. Ca 15 år. Måske har det været utæt ved den gamle dør.

Der lugter stadig derinde, men jeg tror i høj grad at lugten sidder i isoleringen.

Rørene er trykprøvet af en fagmand, anvist af forsikringsselskabet, og jeg går fra at hans arbejde er i orden. Kloakkerne er ikke tjekket, men jeg har ikke umiddelbart nogle kloakker i den side af huset. Men det er jo en mulighed.

Der er intet specielt ved huset. Der er udvendige tagrender og "almindelig" hældning på taget.

Til gengæld ser det ud til at myrerne har muntret sig gevaldigt. Der ligger sand og jord under isoleringen på klaplaget. Det er dog tørt. Men jeg tænker bare at hvis myrer kan komme ind med sand og jord, så kan fugt vel også finde den vej?

Spørg endelig hvis der er mere du/I vil vide. Jeg vil MEGET gerne ha fundet årsagen til lugten inden jeg forsøger at fjerne den.

Dennis

 

Et billede af myrernes værk



 

Godt nok!

Mht. damp- eller fugtspærre så forstår jeg det således at der IKKE har været nogen i den eksisterende konstruktion!

Hvilket jo så må betyde at de 50 mm mineraluld har været udlagt UDEN underliggende fugtspærre.
Og den er helt gal - selv efter 1972 standard.
Jeg er 100% sikker på at det var et krav at der blev udlagt plastfolie under strøgulve på terrændæk. (Uanset isolering eller ej). Dels fordi det fremgår af SBI-anvisning 72, Terrændæk, fra 1971 og dels fordi jeg som tømrerlærling har været med til at udlægge det på det tidspunkt.

Og når det lugter jordslået og er spor efter skimmel så har det med sikkerhed været fugtigt enten pga. kondens, optrængende grundfugt eller indtrængende fugt som du nævner!

Jeg tror godt du kan tage mål til en solid regning til forsikringsselskabet. Optagning af gammelt gulv - med det hele. Nedlægning af nyt - komplet med fugtspærre med klæbede samlinger, Kertostrøer, 75 mm isolering og gulvbrætter.

Faktisk burde du kræve at der bliver hugget hul i gulvet for at kontrollerer om der overhovedet er det obligatoriske 15 cm kapillarbrydende lag!

Myrerne finder altid ind, osse hos undertegnede. Men det behøver ikke at have noget direkte med fugt at gøre. Du kan evt. drysse noget myregift rundt langs fundamenterne inden du udlægger fugtspærren. (Hvis ordentligt dødbringende myregift er forbudt så skulle vaskepulver have samme effekt. .o))
Hov.

Ser først nu billedet af "Myrenes værk"

Hva' er det for no'en rør? Alderen taget i betragtning bør deres stand og tilstedeværelse overvejes. .o)
Korrekt, der har IKKE været nogen fugtspærre i den eksisterende konstruktion.

Hvis det er korrekt at der skulle være fugtspærre under også i 72, så er det vel ejerskifte forsikringen jeg skal have fat i. Men den er jo gal i hele huset. Jeg har haft gulv oppe i gang og køkken og der var heller ingen.

Ved sokkelkanten kan jeg visse steder ane noget plastic. Kan dog ikke se om den går under sokkel eller under klaplaget. Kan det tænkes at den tjener formålet som fugt/dampsærre?

 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis