Fjerne gamle loft bjælker - muligt?

Hej alle sammen.
Vi er nu gået igang med at ordne husets stue etage efter at der er kommet ny 1. sal på huset (helt nye spær der ligger ca. 25 cm over de gamle).

Vi ville helst fjerne de gamle "spær" og umiddelbart kan jeg ikke se de skulle have nogen effekt på husets stabilitet eller andet men jeg vil lige høre hvad I syntes til, at fjerne dem

Kan der ske noget ved det?





Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du da sikkert godt.

Men hvad er der tænkt, sagt og gjort for at sikre at huset forsat er stabilt?

Hænger de nye spær og dingler i den blå luft - 25 cm over de gamle spær?

Hvad holder muren, (på dit nederste billede), fast når du fjerner det gamle spær? F.eks.!

Jep, skær bare de gamle spærfødder af, husk bare at lave noget understøttelse over væggene i stueetagen op til de nye bjælker.
Skrevet af Sitting Bull på 26 nov 2012 22:42
Det kan du da sikkert godt.

Men hvad er der tænkt, sagt og gjort for at sikre at huset forsat er stabilt?

Hænger de nye spær og dingler i den blå luft - 25 cm over de gamle spær?

Hvad holder muren, (på dit nederste billede), fast når du fjerner det gamle spær? F.eks.!


Tak for svar Sitting Bull

Jeg har været godt igang i dag og igår for at se om de gamle spær havde en funktion (sat sammen med de nye) og kan ikke se de har det, hvilket nok også er derfor Koluda kan skrive jeg må save dem over

Stabiliteten er sikret ved at de nye spær har fat i ydermurene og er godt forankret der..

Det sidste billede er så lidt misvisende for muren er faktisk ikke forankret i spærret..

Tak for svar

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af mortenbruun på 27 nov 2012 07:21
Dem der har lavet din 1. Sal må kunne svarer dig på, hvordan det er lavet og om det gamle bjælke lag har en funktion.

Og det gjorde han så

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Skrevet af Koludabyg på 27 nov 2012 21:26
Jep, skær bare de gamle spærfødder af, husk bare at lave noget understøttelse over væggene i stueetagen op til de nye bjælker.

Tak for at du lige kom på banen her    Pu ha så er man lidt mere rolig.

Dog skal jeg lige være sikker.

De nye spær er alle understøttet på husmuren (ydre) og mange er ikke i nærheden af de gamle spær.

Så når du skriver jeg skal understøtte de nye spær på muren hvor er så det? På skillevæggene inde i huset eller hvordan?

Planen var faktisk, at lade lidt af de gamle spær side og så kun skære dem af helt inde ved væggen, sådan at der sidder en rest gammelt spærfod på muren.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jep alle spær står af på ydervæggene.

Ja, det er præcis henover skillevæggene jeg mener, ude langs ydervæggene, kan du bare fjerne spærene helt, og lave en gipsvæg mellem massiv væg og underside spærfod, eller skære dem af langs væggene som du selv forslår, men så kommer der jo et spring ved væggen, da overstykke så kommer længere ud med beklædning jo.
Skrevet af Koludabyg på 28 nov 2012 17:06
Jep alle spær står af på ydervæggene.

Ja, det er præcis henover skillevæggene jeg mener, ude langs ydervæggene, kan du bare fjerne spærene helt, og lave en gipsvæg mellem massiv væg og underside spærfod, eller skære dem af langs væggene som du selv forslår, men så kommer der jo et spring ved væggen, da overstykke så kommer længere ud med beklædning jo.

Godt så er der næsten helt styr på planen

Alle spær bliver savet over enten ved kant af mur eller helt fjernet og inde ved skille væggene bliver de understøttet.

Top lægte (til skillevæg) bliver sat fast i de nye spær.

Tror du der kommer et spring? Planen var skære dem plant af så de lodret er plan med muren og derved kommer der ikke et fremspring... Og ellers ville jeg fjerne de gamle spær fra de nye der hvor de er skruet sammen...



Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det jeg mener med spring, er selvfølgelig væggen over massiv væg op til loft, skærer du dem bare glatte med væggen, kommer beklædning jo udover disse spærfod ender.

Går jo ud fra dit nye loft jo bliver højere end de gamle, dvs. gamle facade indervægge skal forlænges op til nyt loft.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis