Bærende stolpe midt i eksisterende gulv

Hej Forum

Jeg skal etablere 1. sal på halvdelen af mut hus. i den forbindelse har jeg brug for en bærende væg mellem mine nuværende remme, da spændet er for stort for alm. hanebåndsspær. Jeg påtænker at etablere en bærende stolpe midt i mit nuværende gul, som skal bære den ene ende af en limtræs bjælke, som i den anden ende fastgøres i remmen på huset.

Mit nuværende gul består af 10cm armeret beton, 300mm polystyren isolering, sandfyld til bæredygtig grund. Hvor stort et punkt skal jeg brække op for at kunne placere en bærende stolpe, er 30x30 cm stort nok, kan mindre gøre det eks. 10x10cm. Skal jeg bare ned til mit sandfyld eller skal jeg igennem sandfyld til bærende jord?

jeg er selvfølgelig interesseret i at lave hullet i gulvet mindst mulig, og grave mindst muligt inde midt i mit hus, da der jo også er gulvvarme slanger mm. at tage hensyn til.

Håber der er en som kan lede mig på rette vej til løsningen :-)

Mvh.

Michael
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stort skal spændet da være?

Mvh Mærsk

Det frie spænd imellem remmene er 8 meter, og jeg har ladet mig fortælle at det ikke kan lade sig gøre med almindeligt konstruktionstræ.
Jeg har undersøgt med de såkaldte Kertospær som kan klare løsningen med det bliver sk... dyrt, og så bliver spærfod meget høj.

/Michael
Det er ikke noget større problem at lave hanebåndsspær med et spænd på 8 meter!

Se her:

http://www.ringstedspaer.dk/hanebaandsspaer.htm

Det vil da være helt tosset at ødelægge den gulvkonstruktion med et fundament og en stolpe.

Få et tilbud på de spær fra din tømmerhandeler eller en tømrermester!

Alternativt kan du udlægge et bjælkelag i stål og stavle hanebåndspærene der oven på.

Skal der endeligt laves fundament så er de 10x10 cm ihvertfald for lidt.

Det er ikke noget problem at grave nedad. Når du er kommet igennem beton og flamingo stiller du en brøndring eller lign. og graver nedad inden i den. Du skal til jomfruelig grund! .o)
Jeg læser ingen steder på det link du sender at de kan spænde over 8m. Rent faktisk har jeg kontaktet netop ringsted spær og fået tilbagemeldingen at 8m ikke kan lade sig gøre.

Hvodan skulle jeg kunne lave et bjælkelag i stål som går på tværs af spærfoden når jeg ikke har noget at ligge af på i begge ender, den ene ende har den eksisterende rem, den anden ende skal stå midt i huset hvor der ikke er en bærende konstruktion, netop derfor ønsker jeg at lave en bærende stolpe for at kunne opsætte en bærende bjælke på tværs af spærfoden.


Det fremgår nederst på den side jeg linker til!

Men mon ikke det er bedst at du selv løser dine byggeproblemer! Så slipper du osse for at nogen kommer med gode ideer!
Annonce
Prøv lige med en tegning, jeg har svært ved at forstå hvad du vil. Du skriver om en bærende væg, men vil lave et punktfundament?
Jeg lavede lige en hurtig skitse som viser spærretning, eksisterende rem, ny bærende bjælke, og kryds hvor jeg ønsker at etablere en bærende stolpe for at kunne bære bjælken.

Stolpen skal som vist placeres midt i huset, hvor der nu er støbt gulv som beskrevet. Der findes ingen andre bærende vægge ud over remmen hele vejen rundt.

Måske det giver mere mening med skitsen.
Okay, ja så er det billigste nok en ny søjle og så en jerndrager som gulvbjælkerne kan ligge af på. Var huset ca. 8 meter i bredden? Hvor langt er det så, 12-14 meter? Hvad er ydermurene lavet af? Jeg tænker mest på om der også skal et punktfundament mere til, i gavlen af huset...

Huset er i alt 16meter, men det er kun den første halvdel af huset der skal laves 1. sal på, da resten af huset er med saksespær.

Der er bærende rem/ydervæg hele vejen rundt om huset, da det i dag er med valmede gavle.

Men spørgsmålet er stadig, stolpens fundament hvor stort skal det være (footprint), vil 30x30 cm være stort nok, jeg mener at de pæle som der piloteres med er ca. 30x30 cm, eller kan det gøres mindre, eks. 20x20 eller 10x10 cm.

/Michael
Det ville jeg nok overlade til en ingeniør at beregne, men er det meget vigtigt hvor stort fundamentet er? Selve søjlen kan vel laves i noget stål og så beklædes med gips. Det kan du godt få ned i 20 x 20 ville jeg tro...
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis