5x1,5 + 3F+N 13A sikring.

I forbindelse med ombygning af del af huset, vil jeg spørge om følgende:
Meningen er at trække en 5x1,5 op til stuen.

I stuen er der to sektioner med led.
Den ene har 6 x 4W Sylvania dimmable.
Den anden har 9 x 4W Sylvania dimmable.

I tillæg skal der monteres en del stikdåser ved gulv.

Stuen er c.a 25 kvm.

Er det tilladt at trække 5 x1,5 dertil, og så fordele de 3 faser, 1 til spot, 1 til spot, og den sidste fase til stikkontakterne?

Alle samlinger er lovlige, f.eks bliver 5x1,5 monteret i en PL dåse i loftet (som man kan komme til senere), og siden fordelt igen.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil ikke udtale mig om lovligheden - det ved din elektriker.

Men hvorfor vil du lave det på den måde. Det giver da ikke meget mening med 2x13A til lys, som stort set ikke bruger noget strøm.

3X1,5 mm2 er mere end rigeligt til at forsyne et 25m2 stort areal, medmindre der er tale om et meget stort forbrug. Din elektriker vil kunne råde dig desangående.

fase
Skrevet af ravmagn på 19 nov 2012 20:31

Er det tilladt at trække 5 x1,5 dertil, og så fordele de 3 faser, 1 til spot, 1 til spot, og den sidste fase til stikkontakterne?

Har aldrig rigtigt helt forstået hvorfor så mange er vilde med at sætte 3+N til at fordele strøm med på grp. der kun skal trække 230 volt

Jeg mener, hvis man gør det og en af serien får fejl slår man alle 3 fra på engang og derved er det noget sværrere at fejl finde.

Desuden så har jeg forstået det sådan at (i terioen) hvis der kommer fejl på et apperat så kan nulledningen blive overbelastet eller sende strøm videre til de andre grupper og så vil der lige pludselig være 400 volt i din installation (hvilket de færreste apperater kan klare).

Hvis det var mig ville jeg erstatte den 3+N med 2 x 1+N og så dele lys og stik kontakter på 2 grp.

Derved hvis et apperat slår fejl på stikkontakten og grp. ryger så vil du stadig have lys til at finde ud

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

lad være at bruge 4polet grupper til lys. Det er der slet ingen grund til. Og som de andre siger så er en fase normalt mere end rigeligt til et rum på 25kvm. Køre du lyset på samme gruppe som stikkontakterne har du stadig lige godt 3000W at trække af, så mon ikke det rigeligt.
Annonce
Derer noget om det. Jeg synes at LED´ene giver et blink, når TV bliver tændt (gammel plasma 380W). Tænkte, at man måske undgik blinkeriet om det blev fordelt over flere faser.

Kan så tilføje, at der blev trukket 5x1,5, og at elektrikeren monterede en normal 1F+N gruppe

Men jeg tænkte mere, om det var lovligt at lægge 5x1,5, eller om det er krav at det skal være 3x1,5 på en normal lysgruppe..

Ikke for at reklamere, men jeg er yderst godt tilfreds med Sylvania Dimmable, giver et pænt "normalt" lys. Fandt ud af, at den bedste lysdæmper, var den fra Unotech, den kører bare..
Du kan fint trække 5x1,5mm2 rundt. Men det er bare noget dyre, og tager længere tid at samle.

Hvis det med tv'et genere kunne man have delt rummet op i 2 grupper, men det kan vel næppe være det helt store problem.

Den bedste dæmper er den der passer med dine pære ;D Der er mange forskellige led pære, og mange forskellige dæmpere. Og det er langt fra alle sammen der kan kombineres.
ET kort præcist svar på dit spørgsmål: Det er fuldt lovligt at have 3 faser i et kabel - både i kraft og i lysinstallation. Det må man gerne!

Der er fordele og ulemper, men i en ny installation vil jeg gøre som mange andre siger brug 13A 1polet grupper (som din elektriker også har gjort).

Da dine led tilsammen kun bruger 60 W eller ca. 0,3 A, vil det være helt tosset med 3 faser af 13A i 25 kvm rum. Kravet er jo også kun en gruppe (sikring) pr. påbegyndt 40 kvm, og det overholder du jo så rigeligt.

/Lasse
Er der kommet nye regler, for så vidt jeg husker er det 1 gruppe per 50Kvm. ?
reglerne siger 1 gruppe per påbegyndt 50m2 dog minium 2 grupper i hver hus da køkkenet stikkontakter skal deles på 2 grupper.

Det var lovgivning

Du må gerne trække 3 faset ud, men hvis nu din nul ledning ikke bliver samlet korrekt og du ikke har ens belastning på faserne vil du have en såkaldt flyvende nul.
Dvs. du kan risikere spændinger som du ikke ønsker, din tv kan f.eks får en spænding på 325v mens LED har 150V
Det vil ende ud i blinkende LED og et tv der står af.

(Den fase du har mindst belastning på vil have den største spænding og den fase med mest belastning vil have den mindste spænding.)

At de tv får LED til at blinke forstår jeg ikke helt, det sker ofte kun ved større belastninger blandt andet start af motorer mm.

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis