Sammenføje fodliste og indfatning hvordan??

Hey..

Jeg har sat fodlister op i køkkenet som er almue lister. Altså dem med en lille udskæring i toppen. Det er mdf.
Nu kommer det sjove så for har en dør ud hvor jeg skal have infatninger på men kan ikke se hvordan jeg skal samle fodliste og indfatning så det nogensinde kan blive pænt.
Hvordan gør i??
 
Har ikke købt indfatninger endnu. Kan man få nogle med udskæring som lige passer over fodliste eller ??

Håber på super respons

Mvh Kristoffer
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt fører man gerigt lodret helt ned til gulvet, og fodlisten hen til dette. Af samme grund monteres gerigt først.

Som dette
http://www.tldoors.dk/brugerdir/webshop/images/extra_stor/Img436.jpg

Alternativt kan mere kunstfærdige løsninger som dette anvendes:
http://www.d-cor.dk/show/doere/doere.htm
Den simple udgave af dem, er bare at sætte en kvadratisk klods i bunden af indfatning, således at fodliste og indfatning ikke rører direkte ved hinanden.
fodpanel stødes op til og saves af i den hældning indfatning har http://www.primolister.com/Solid_mouldings-5753.aspx

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her


Tak for respons men er ikke helt det jeg mener med det.. Havde selvfølgelig også glemt at fortælle at ved nævnte dør er der lavet lysning da der er lavet nye vægge med isolering osv..

Men har lagt et billede op og det skulle gerne give en ide om hvad jeg er ude i her. Har været ved at rode lidt med en overfræser og så lave noget som er det modsatte af udskæringen på listerne her men det bliver vist meget svært at få ordentlig pænt..
Er problemet at fodlisten skal støde ind på girektens forside?

Det med at rode med en overfræser hedder at lave en kontrakehling. :o)

Men du skal jo montere girekterne FØRST og så støde fodlisterne op imod dem.

Iøvrigt forstår jeg slet ikke dit billede.
Jeg tror køkkendøren er sådan en der er monteret senere hen, hvor bundstykket sidder et stykke over gulvet således at fodpanel føres neden under døren.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Gregersen: kan ikke afvise jeg er en smule træt. Men hvad pokker er det for en dør hvor fodpanel føres under døren. Jeg kan kun komme i tanke om en for kort dør, men tvivler på det er sagen.

Jeg er selv lidt forvirret over hvad problemet er, men har lidt på fornemmelsen at Kristoffer ikke er hel med på forskellen på gerichter og fodlister. Man behøver jo ikke lave en kontrakehling for at skidtet passe, hvis blot man vender gerichte korrekt
En dør ud til det fri.. i køkkenet. Men jeg spår bare.. jeg er heller ikke helt med..

Elektronikteknikeren

A-ha'

Ja, det er nok det det handler om! Altså at fodlisten forløber langs, og er fastgjort, på bundkarmen!

Og hvis girekten skal stå ovenpå fodlisten skal der jo "kontrakehles"  :o)

Hvis spørger da ikke blot afmonterer fodlisterne og stiller girekten på gulvet. Og skærer fodlisterne imod girekten. Imellem de to  girekter - altså i døråbningen - monterer han en liste af lakeret egetræ. Som er pænere og langt mere velegnet end en malet fodliste. Til det formål jo.  :o)



Men spørger bør måske starte med et kursus i forståbar komnikasjon! 
Som jeg ser billedet:. Der er lavet en lysning mod døren. Fodpanelet er ført rundt om hjørnet så det sidder både på dør og lysning. Som det er lavet ville jeg bare stemme ud i buen fodpanelet, så girektet kan føres ned til buens kant. Ujævnheder spartles og slibes et par gange.

At jeg så nok ikke ville have ført fodpanelet rundt i lysningen er en anden sag.
Jeg havde nogenlunde samme problemstilling ved en skunklem. Det var dog så lidt af gerigtet der gik ud over fodpanelet, at jeg bare spartlede det op. Det kunne også være en mulighed. Slå et par søm i buen på fodpanelet, så spartelmassen har noget at hæfte fast til.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også