Samling af skjulte ledninger må man det??

Hej er lidt i vild rede. Jeg har altid lade mig fortælle at man ikke må have skjulte samling i sine elinstallationer i huset.  Har lige fået lavet nogle stik dåse og noget kable halløj her hjemme hvor ledningerne køre op på loftet . Kan så se at nogle af de gamle kabler er blevet forlænget og ikke udskiftet men er blevet forlænget med raychem hvis også kaldet duraseal.  Jeg kende dem fra bilindustrien er autoelektriker. Men har aldrig set dem brugt i hus installation. Problemet er nu der skal loft beklædning op og det vil skjule de samlinger.  og det fortalte jeg installatøren at der ville komme.  Er de så ikke ulovlige de samlinger . eller er der kommet andre regler. Jeg går jo ud fra han ved hvad han snakker om men synes det lyder mærkeligt hvis jeg må skjule det bare fordi det er samlet med raychem  Eller hvordan
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er fuld lovligt, hvis det er et muffesæt der er beregnet til kablerne, det anvendes også ofte til kabelsamlinger i jorden.
det er i øvrigt også kaldet krympeflex med lim.
jeg har i den tid jeg arbejdede somelektriker lavet adskillige samlinger på den måde, netop på steder hvor en dåse ikke ville have været lovlig

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvis det er en krympemuffe, er det fuldt lovligt. Skruesamling er ikke tilladt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis