blæse fugtig luft fra vaskrum ud i skorssten = god ide?

Hejsa

Vi har vaskerum i kælderen som er fugtigt da vi tørrer en del tøj dernede.
Der er ikke de bedste muligheder for at bore hul til udluftning, men der er i forvejen et 120x120mm hul der går ind i yderdelen af en skorsten, som vi ikke bruger længere. Udenfor øverst på siden af skorstenen er der to udlufninger. Luften går ikke ind i selveskorstenen men altså rummet mellem yderstenen og den indre skortsen.

Er det problematisk at blæse luften den vej ud? Jeg tænker på om der kan komme for meget fugt i  stenene?

Ellers skal vi lave noget med en ventilator indbygget i vinduet, når vi skifter vinduer om et år eller to. Jeg ved ikke om det er muligt med termovinduer?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke en udluftningskanal - i forvejen?
Bortset fra at den munder ud på siden af skorstenen så lyder det som en sådan!

Eller måske en luftindsugningskanal

Hvor gammel er bygningen/skorstenen, er det parcelhus osv. Hvilken størrelse har selve kanalen. Og hvad har der været i kælderen tidligere?
Og hvis der er 2 huller oppe på skorstenen men kun et nede i kælderen. Hvor er så det andet? :o)
Jo jeg antager at det er en udluftningskanal i forvejen. Den går blot ind i det store hulrum i skrostenen, men derfra er der så en vej ud via de to luftriste øverst på skorstenen.

Det er et hus fra 56. Gulsten cellesten. Vi har haft en del frostsprængninger pga fugt og har derfor netpudset huset og malet med en harpiks/nano maling der er diffusionsåben. Det er derfor jeg spørger til om det kan give fugt skade at blæse den varme fugtige luft ind i en kold skorsten.
Jeg har stået med samme dilemma som du nu står med.
Jeg valgte at sætte en "foring" i bestående at plastickloakrør inde i skorstenen og så tilsluute udluftningen der i. Yderligere satte jeg en blæser på toppen at skorstenen så jeg fik positiv udluftning.
Jeg var bange for at opfugte skorstenen med kondens. Det har virket perfekt nu i ca. 15 år.

Med venlig hilsen
ktm

 

På den anden side!

Som situationen er nu så må kanalen virke som en naturlig udluftningskanal!

Den type murede kanaler finders der tusindvis af i især ældre boligbyggeri!

Og som jeg forstår det så vil spørger blot monterer en el-ventilator i hullet i kælderen! Så det går hurtigere med at fjerne den fugtige luft.

Uden at klåge mig for meget på ventilation så mener jeg egentlig at det er en fordel. Fordi den varme fugtige luft passerer hurtigere op igennem kanalen. Og kondenserer derfor senere - alt andet lige.

Men i gamle dage da skorstenen var i brug ville røgen i skorstenen have opvarmet skorsten OG ventilationskanal. Hvilket har hæmmet kondensdannelse! Almindelig husmandsfilosofi eller hva’?

Men det er rigtigt at man i dag ville have monteret en isoleret rørkanal.
Tak for jeres svar.
Det er korrekt at den allerede nu virker som naturlig ventilation og jeg bare vil sætte mere skub i det med en blæser.
Jeg har dog ikke overvejet at lede luften ind i selve skorstenen frem for hulrummet. Der er selvfølgelig mere åben i toppen på den måde. Det vil måske være mindre hård ved skorstenen - i hvert fald de ydre sten.
Som udgangspunkt må man ikke køre luft fra tørretumbler i en aftrækskanal. Men som jeg forstår dig vil du bare sætte en ventilator i aftrækskanalen(altså en luftkanal nu) og det skulle ikke være et prob. og hvis du er smart sætter du en fugtstyret blæser i.
En anden ting er at man kan sagtens få termo. med luftkanaler, så er de bare ikke lyddæmpende. Så kan i evt. lave en dobbelt løsning

it is better to burn out than to fade away
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også