Hul i muren

Jeg har de sidste vintre undret mig over, at der er så ekstremt koldt i køkkenet især om morgen. Godt nok er der ingen radiatorer derude, men det var alligevel meget koldt. Jeg fandt ud af i foråret at det trak særligt meget bag et skab, så her til aften rev jeg skabet ned, for at finde ud af, hvad det er der gør, at det trækker sådan.
Jeg opdagede at der er et stort hul i muren direkte ud til omverden, så det er jo ikke så underligt, at der nemt bliver koldt i lejligheden. Jeg skal ikke hunne sige, hvad hullet præcis har været brugt til før, men der sidder et spjæld på ydersiden.

Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg billigst og effektivt får lappet hullet?

Derefter, hvad gør jeg med væggen? Skabet var fastmonteret og derfor ikke til at få ned uden at det tog skade, jeg tænker at jeg kan udbedre hullerne i væggen og rense den og få lappet til med manglende tapet og til sidst male hele køkkenet?

Jeg har vedhæftet et billede så i kan se det.



Ved ikke helt om det dur? Ellers kan i se det her:
http://cl.ly/image/0z3h1k3f0h43/Screen%20Shot%202012-10-30%20at%2021.53.56.png

* Spjæld er nok ikke det rigtige fagord, men det er sådan en her i metal:
http://www.nettoparts.dk/images/UNI4223%20-%202-t.JPG
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har nok været en hul til ventilation af et skab! Til fødevarer måske! Fra dengang det hed et fadebur! :o)

Det bekymrer dig ikke hvordan det hullet skal lukkes udvendigt! :o)
Men hvis det er en lejelejlighed er det jo osse mest udlejerns problem! .o)

Egentlig skulle der vel mures lidt.
Men hvis du kan lade spjældet sidde kan du måske skære en gasbetonblok i størrelse, et par cm mindre end hullet, og indmure den. Måske i 2 omgange hvis hullet er for dybt til at håndterer operationen i een omgang!

Tænker ikke det er så stort et problem udefra da risten dækker det :-) ved du hvad sådan nogen koster og hvor jeg får det billigst ? Og så tænker jeg der skal noget isolering i midten?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville bare skære et stykke flammingo der passer i størrelsen, og så sætte en tund gipsplade eller andet på indenfor. Eftersom det ikke er at se udvendigt og der formentligt kommer et skab på indvendigt

R. C. Nielsen

Ja gør det. onkelroar's forslag er meget bedre.

Men det kan godt være lidt svært at tilpasse flamingo præcist.

Måske kan du købe en 50 mm flamingoplade og skære nogle stykker i størrelse som højde gange bredde af hullet. Og proppe dem ind een efter een.
Og måske fuge lidt lige i overgangen mellem kant/hjørne af plade og murværk!

Hvis hullet alligevel dækkes af et skab er det jo næsten ikke nødvendig med no'en gipsplade. Måske er det fint med en overspartling af et eller andet!
Jeg har mulighed for at få noget glasswool/rockwool, mon ikke det ville være godt at putte i? I vil ikke anbefale at lukke af på ydersiden så det ikke bliver fugtskadet med tiden?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du har jo selv sagt at risten er nok! :o)

Men du kan starte med flamingo eller noget vandfast plade en centimeter eller 2 bag risten.

Og så isolering.

Men så skal du på indvednig side afslutte med en dampspærre!

Hvis det hele alligevel bliver dækket af skabet så påklæber du blot en bid minimum 0,20 mm tyk plast. Over hullet og lidt over murværket jo. Du skal være sikker på at plasten bliver hængende!

Halløj nu. Er det ikke noget overkill med noget plastic over et sølle hul i væggen. Hvad med resten af væggen.

mvh

 varmetossen

Jeg tror det var af hensyn for ikke at få mug i isoleringen og dernæst ikke få muggen ind i lejligheden? Skal isoleringen også pakkes ind i dampspærre?

Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg:

2-5 cm flamingo yderst
isolering pakket ind i plastik/dampspærre
dampspærre
gips plade (hvordan skal den holdes på plads?
spartler det til
tapet

Situationen er den at en i familien er igang med at bygge om, så når det er så få materialer kan jeg få en del, så skal ikke købe 20 kg spartelmasse osv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nixen.

Hvis du blot propper mineraluld i hullet vil der med sikkerhed dannes kondens i mineralulden!

Man kan sammenligne det med en ganske almindelig let ydervæg.

Som egentlig kun behøves at bestå af: Yderst vindtætning, dernæst isolering og inderst dampspærre!

Den udvendige beklædning, f.eks. brædder, og den indvendige beklædning, f.eks. gips, har ingen jo ingen, (videre) varmeisolerende funktion. Men beskytter mod brand, vejrlig, indbrud, ser pænt ud og en del andre ting.


Det samme i hullet!

Yderst flamingo, plade eller andet der beskytter mod vejrliget i al det mangfoldighed. Dernæst mineraluld som sikrer varmeisoleringen. Inderst dampspærren som altså kan være plast eller andet diffusiontæt materiale som påklæbes på en sådan måde at der ikke kan trænge damp ind i mineralulden.

Hvis det skal se pænt ud indvendigt så kan dampspærren f.eks. klæbes på bagsiden af gipspladen. Som limes fast en millimeter eller 2 inde i hullet. Derovenpå spartles og tapetseres med køkkentapet efter eget valg!

Den primitive løsning består i at proppe en tot hø ind i hullet. Og lukke med en indkøbspose fra Netto eller Superbrugsen. Osse efter eget valg! :o)
Er det rigtigt forstået, at der godt må være luftig adgang fra ydersiden, forbi flamingoen og til mineral uldet (adskiller det sig fra rockwool?), men på indersiden, indefra køkkenet, skal der være lukket af.


Nu kan jeg se at dampspærre er svært at få i det lille målestok jeg skal bruge, hvis jeg ikke kan få fat i noget gratis, vil jeg så kunne lave løsningen med flamingo og lukke da af på indersiden med spartel og vil flamingoen så isolere det nogenlunde alligevel?

Kan dette bruges? Står godt nok gulvisolering, men det er jo ikke verdens største område der skal lukkes.

http://www.xl-byg.dk/produkter/trae-og-byggematerialer/isolering/gulvisolering/ditas-scanisolering-esp-60-hvid-flamingo-gulvisolering-str-150-mm-600x1200mm.htm#

Måske sådan en her på indersiden, så man ikke flyver gennem væggen, hvis man læner sig op af hullet eller borer i det

http://www.xl-byg.dk/produkter/trae-og-byggematerialer/byggeplader/multiplade/hh-535-porebeton-multiplade-str-75x40x60cm.htm
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også