volvo eller sole

jeg er kommet til at købe en ny /brugt båd.
det er en sekser / tappernøje jolle med frembygget styrehus på 20 fod og vejer ca. 1500 kg. med motor, der er også en stor dam i.
det næste halve år vil jeg bruge til at renovere og jeg har pillet motoren og alt det elektiske samt alle ledninger ud.
nu er jeg kommet i tvivl om jeg skal renovere en volvo 2003   28 hk. som i reservedele alene vil koste ca. 15 000 eller om jeg skal proppe en sole mini  17 to år gammel som jeg har haft fra ny, kørt 155 timer. soleen var oprindelig beregnet til at skulle være i en lm 24 , så jeg tænker den vil være stor nok?
jeg er meget i tvivl så jeg vil være glad for at høre jeres mening.

KNUD
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sole' - stor nok?? - Ja mon ikke - sejler en Grinde - vægt ca. 4 tons med en Sole 17 - Den er rigelig stor. Har dog fast tre-bladet propel.
volvo 2003 er en modelbetegnelse der blev lavet mellem 1986-92
motoren som sådan går rigtig godt , men da det er en ældre motor kunne jeg godt tænke mig at åbne den og tjeke op på indmaden .
og så er det at taxametre øber stærkt. prisen på 15 000 er en grov udregning baseret på pakninger ,motor ophæng, stemperinge ,plejlstangs lejer, dyser og andre småting.
mange vi nok ryste på hovedet over at splitte en godt kørende motor ad ,men jeg vil helst ikke skulle røre mer ved motoren de næste ti år eller mere.
If it ain't broke, don't fix it.

Jeg ved ikke om jeg ligefrem ryster på hovedet.. Men erfaring siger mig at når det først virker, så bliver det altid værre når det skilles ad og nyt og gammelt sættes sammen.

Hvis den båd kan sejles med en 17 HK, så er en 28 HK jo aldrig blevet mishandlet og overbelastet...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Sandby

Jeg må give GROM ret. Jeg arbejder af og til med dieselmotorer og har selv en Luna 26 med en Mercedes motor fra 1975. Jeg har haft den i 10 år og har sejlet uden problemer indtil i år, hvor jeg måtte skifte toppakningen, og nu kører den fint igen. Lad være med at skille noget ad, som kører godt og starter fint. Det er spild af tid og som du skriver, det koster en hulens masse penge. Desuden er Volvo´s 2003 serie kendt for at være en god og stabil motor.

Mvh Finn
Annonce
hej
normalt vil jeg heller ikke skille noget ad der virker , men når jeg ser i reservedels kataloget hvor mange dele der er udgået tænker jeg om det overhovedet er til at få de nødvendige dele om fem til ti år.
hilsen Knud
Vil ikke være betænkelig ved at sejle videre med den 2003 - hvis bare du passer den med olieskift og ikke sejler den varm, tror jeg ikke du får problemer - du kan evt. konservere den sole og så have den i reserve hvis du gider gemme den - tænk på hvor mange 5, 6 og 7 der stadig sejler og de er da mindst 10 år ældre -

Kun en tåbe frygter ikke haven
Det ville ikke komme bag på mig hvis man kunne køre 30000 timer ud af volvoen før den står for en renovering, prøv lige at tænke over hvor mange søndagsture der er i en lystbåd, hvis det var mig og den ellers starter godt og røgfrit ville jeg sejle videre med den. Hvis der er problemer med den tager man den derfra og fikser problemerne. Hvis den står af om 10 år og du ikke kan finde dele længere udskifter man den. btw. så flytter min 21 - fod - 3500 kg arbejdsjolle sig fint med 15 (let tunede) heste så 17 er nok og 28 er ren luksus.

Dr_Lyn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis