F... fjernvarme og udgifter!

Hej alle kloge mennesker!

For ca. et år siden flyttede vi i en murer mestervilla fra 1926 med fjernvarme - meget har jeg forstand på, men ikke fjernvarme.
Derfor kom der en"klog" mand fra Tre For og gav mig et kursus som jeg syntes jeg forstod, men kan simpelthen ikke forstå jeg skal bruge så mange penge på varme. (Kommer vi til)

Lidt om huset:

3 etager, men bruger og opvarmer kun de øverste 65 kvm, da vi er igang med ombyg af stuen.
- Hulmursisoleret
- Termovinduer fra 1981
- 190 mm på loftet
- 100 mm i skunken
- Afkøling på vandet er som minimum 20 gr.


Forbrug for et år. 15,86 Mwh

Et er at jeg ikke helt forstår princippet i anlægget, noget andet er at jeg synes ikke det kan passe at 2 mand skal bruge 15,86 Mwh på et år.
Der har tidligere boet en vvs'er i huset, og det ser ud som om alt rørføring er OK. Jeg har prøvet at vedhæfte billeder af anlægget, og især uret synes jeg er en videnskab. Mine radiatorer på 1. salen (hvor vi bor i øjeblikket), står på 3½ og det er ikke fordi det er varmt. Selvom jeg skruer op på fuld knald, så sker der ikke en klap med varmen. Trykket er på 2 bar, og alle er udluftet.
Min pumpe til varmen står på trin 1 - læste et eller andet sted at det var det bedste!
Som i kan se på billedet, så kører jeg ikke på ur, da jeg ikke ønsker det koldt om natten, og læste et sted at der ikke var noget at hente på den konto. Samtidig har jeg sat skyderen på 1 efter at have snakket med Tre For.
Alt er tæt i anlægget selvom det er af ældre dato (varmeveksleren til varmen er kun 3 år gammel)

Giv mig lige en hjælp til hvordan jeg udnytter pengene bedst muligt, og eventuelt kan nedsætte forbruget lidt for 2 mennesker. Frygter sku et eller andet sted snart at blive færdig med 86 kvm stue, da det da vil sætte forbruget i rekordbogen for fjernvarme!



13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad koster de der 15,86 Mwh?

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Vesterbye på 23 okt 2012 11:54
Ca. 10000 kr.

Det lyder da særdeles rimeligt, det bliver nok ikke billigere...

mvh jens
Ja, det lyder billigt, men et højt energiforbrug hvis det kun er til 65m2. Hvor meget udgør abonnementet af den samlede regning?

Elektronikteknikeren
Hvis det er dit samlede varmeforbrug inkl. alle gebyrer osv, er det da meget rimeligt.
Det vil ikke komme til at koste det dobbelte, når du får underetagen med, formentlig kun 20-30% mere.
Det ville jeg ikke gøre ret meget ved.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Jeg har fjernvarme og bruger mellem 10 og 11 mwh på 148 m2. (koster dog også ca. 10.000 årligt, prisen er steget 30% de seneste 5 år).
Kan se at du også bor i Kolding, så koster det dig mere end 10.000 (abbm 2.812,50 + 15,86 x 637,50 '= 12923, 25)

Jeg har været oppe på 19 mwh da huset kun var på 109 m2. Jeg skiftede det gamle anlæg inkl varmtvandsbeholder i 2003 i forb.m. ny tilbygning med gulvvarme og har aldrig været over 13 mwh siden. Jeg justerer varmen centralt dagligt (jeg ved hvordan den skal indstilles ift udentemp. og vind). Jeg har returventiler på de 4 radiatorer der er tilbage og de står altid fuldt åbne. Ellers er der gulvvarme (godt isoleret) i halvdelen af huset med fremløb på max. 30 gr.
Jeg har godt nok også en brændeovn, men bruger max. 20 poser briketter årligt.
Huset er hulmursisoleret.
Jeg har lige skiftet vinduer og øget isoleringen på loftet fra 15-25cm til +45 cm så jeg kan allerede nu se at jeg burde komme under 10 mwh årligt.

Mit tip :
- lær systemet at kende og hold temp. på 22 gr (lavere giver dårlig komfort)
- isolerer mere end du har pt
- overvej nye vinduer/nye termoruder
- isolerer dine rør hvor det kan lade sig gøre (rørskåle), der kan give 2-3 gr. på fremløbet.
- sluk helt for varmen fra april-oktober (det koster kassen at holde gulvvarmen kørende på badeværelset hele sommeren)
- skift pumpen til en alpha 2 Apumpe
- ca 1/5 til 1/4 af forbruget gå til varmt vand, så hvis du ikke har cirkulation på det varme vand, så kan du slukke for dette (varmt vand=dreje hanen) når du/I ikke er hjemme (kun om sommeren når der ikke er varme på.
- nedkølingen skal være på 25 gr eller skal du betale gebyr pr. grad du ligger under (forrige punkt hjælper da selv om du ikke tapper vand så lukkes der lidt varmt vand gennem for at du ikke skal hente det helt ude fra vejen, men hvis du ikke ligger sidst på strengen så betyder det ikke noget, det varme vand løber jo så lige forbi dit hus).
- monter sparebrusehoved på din bruser, det spare både på det varme vand men også vandet generelt (har faktisk skåret vandforbruget ned med 30m3 årligt (skiftede dog også toilet fra 3/6 til 2/4 l)

Hej!
Mange tak for jeres svar:-) - I rent forbrug bruger jeg ca. 10000, men gebyret skal selvfølgelig oveni. Det er helt sikkert at jeg skal have boligen energiforbedret over tid, men lige nu virker det som om jeg ikke kan spare ved alene at stille på anlægget!

Til ErikP: Jeg skal selv have tilsluttet noget gulvvarme - Har du tilsluttet dit gulvarme direkte på fjernvarmen? Jeg overvejede selv at koble det nye anlæg på en gammel radiator streng, men kan godt se nu at varmen ikke bliver tilstrækkelig til gulvvarmen på den måde!
Er der nogen der eventuelt kan give svar på hvordan jeg skal skifte en pumpe, når der ikke er lukkeventiler over eller under pumpen - Skal jeg bare tappe alt vand af anlægget og gå igang eller?
Ja du skal have tappet vandet af, for at skifte cirkulationspumpen.
mvh jens
I tilbygningen er gulvvarmen koblet direkte ind i hovedanlægget, mens gulvvarmen i stue/køkken er koblet på enden af strengen der går igennem værelserne. Der var før en 4 m lang lav radiator på 125 kg i stuen. Hovedpumpen skal trykke mere end pumpen i stuen for ellers kommer der ikke varme i den sidste radiator. Min centrale pumpe gik i stykker sidste vinter, så den ikke gav nok tryk, så der var ikke varme i det sidste værelse. Har nu fået en a-pumpe. Da vvs´eren sikftede pumpen skruede han kun topdelen af og skruede den nye pumpe på med de 4 umbarco skruer, det tog 2 min. En Grundfos a-pumpe 18 cm koster kun 153 € i Bauhaus i Flensborg. Jeg skulle bruge en 13 cm, men da det gamle pumpehus bare blev siddende så kunne jeg roligt have købt den. Måtte betale 2000 for den nye pumpe leveret af vvs´eren.

NB! gulvvarmen kostede mig ikke ekstra i forbrug. Når først gulvmassen er varmet op så går der ikke meget varme tabt (forskel på fremløb og retur er ikke mange grader). Gulvvarme har lavere fremløbstemperatur end radiatorene havde, så derfor kostede det ikke ekstra.
vesterbye. En ikke uvæsentlig faktor er de faste afgifter. De gælder alle rum med radiatorer - også dem du ikke bruger!! Jeg har selv boet i området, og bandede ad mig selv, da jeg fik installeret radiatorer på et tomt loftsrum, for senere at lave det til beboelse. Det varede 4 år.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis