Nyt gulv, gammelt gulv ikke i niveau (billede)

Vi er ved at lave et køkken/alrum i vores 50'er hus. Vi har væltet en væg i det gamle køkken til stuen. Det gamle køkkens gulv ligger ca. 1-2 cm lavere end stue gulvet og vi har en spaltefra den gamle mur.

Det gamle gulv er et egetræsparket, der er udtjent sin værnepligt. Vi ligger derfor nyt plankegulv:
http://www.garant.nu/plank-traegulv...anter.html

Hvordan vi bedst klar til at ligge sådan et gulv med udfordringen med niveau forskel samt hullet fra den gamle mur.




Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Begge gulvbelægningerne skal vel op.

Men det fremgår jo ikke om de eksisterende gulve ligger på bjælkelag eller strøer???

Hvad skal det ende med - af gulvbelægning?
Jeg håbede på man kunne ligge egetræs plankerne oven på det eksisterende så jeg ikke skal til at brække gulv op?. Det eksisterende egetræsparket ligger på strøer

Det skal som linket angav, ende med 1 stavs egetræs planker

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis gulvet er fra 50'erne skal der vel også isoleres?
Så er der god fornuft i at brække det hele op, og lave et nyt gulv i hele rummet.

Mvh jens
Der må jo være en kælder nedenunder?

Hvis det er strøer så er de da bare op med det hele. Du kan ikke forvent at et 50'er gulv på strøer på nogen måde er knirke- eller lydefri.

På med nye strøer og evt. blændgulv og din foretrukne 14 mm click-gulvbelægning. Eller f.eks. 22 mm brædder direkte på strøerne.

Af med det gamle gulv, og ret det op så det passer med det gamle.

Af lægge andet gulv direkte på dette, er ikke en løsning der kan anbefales.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Billedet antyder i øvrigt at der er tale om bjælkelag!!! ???
stemmer med flokken op med gulvet og få det isoleret, samtidig var det måske en ide at få tjekket op på kloak og vand, når det er fra 50'erne er standen nok ikke super, og det er rigtig bittert at måtte bryde gulv op igen om ½ år for at få lavet et hul på et rør
der er altid et eller andet ekstra når man begynder på noget man forventede var "bare" lige

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeps der er kælder nedenunder i god tør stand. Ja det er ægte parket i flotte stave. Tror bestemt det bliver noget af en opgave at skulle have det hele op. Generelt er det nuværende gulv forbavsende knirkefrit. Men hvad jeg kan hører på jer, er det bedst at hive det gamle op. I så fald hvad skal man så ligge for at understøtte det nye, som jo ikke er bærende?

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Bjælkelag eller strøer?

Som jo ingenlunde er det samme! .o)

Hvis bjælkelag så er bjælkerne af træ og bærer gulvet og loftet og dig. Bla.

Hvis strøer så er de osse af træ og måske kun ca. 5x5 cm og ligger opklodset på et betondæk. Hvor det så er dækket der er bærende. (men den konstruktion var ikke almindelig i almindelige huse i 50-erne.

Hvis bjælkelag så er de 1-2 cm forskel du omtaler i gulvhøjden nok kun fordi gulvbrædderne buler lidt. Normalt blev et bjælkelag udlagt til samme højde over hele huset!
Aah sorry. Som sagt nybegynder. Det er her er lange bjælker der går på tværs i huset, vi målte lige efter og det er nok maks 5-7 mm 

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også