Fjernvarme - solfanger til varmt brugsvand?

Hej LDS'ere.

Jeg går og overvejer om det kan svare sig at investere i et solfangersæt, og forudsætningerne er:

2 voksne og en baby - måske endnu en baby om nogle år. Normalt forbrug af varmt vand.
Huset er et gammelt stuehus fra 1880 - renoveret med isolering og gulvvarme (noget med direkte fjernvarme via shunt og nogle kredse med direkte fjernvarme) i underetagen.

Jeg skal have sat en shunt med styring og termostater på den sidste del af gulvvarmen, der pt blot reguleres med et ventiler på returen = meget svært at styre varmen!

I den forbindelse kan jeg lige så godt få overhalet mit teknikrum, hvor fjernvarmeinstallationen er - det er et tidligere fyrrum.
Og så til spørgsmålet ;-)

Jeg har en lille varmeveksler på til det varme brugsvand, som ses her:


Kan det mon betale sig at fjerne fjernvarmeveksleren og i stedet installere et solvarmesæt a la f.eks. dem fra vvs-eksperten.dk 

Så vidt jeg kan se kan man få et rimelig komplet anlæg fra ca 20.000 kr og op efter. Jeg regner selv med at installere det. (Muligvis ikke fjernvarmedelen - det må man ikke selv.)

Hvor stor en varmtvandsbeholder skal vi mon bruge til sådan en husstand, og kan det reelt betale sig? 
(Jeg har ingen anelse om hvor mange kwh vi bruger årligt på opvarmning af brugsvand)

Hvad siger panelet? 

Mvh. Andreas

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke du egentlig er klar over hvor meget der skal til for at lave et solvarme anlæg !
Det er jo ikke bare anlægget på taget der kan trække direkte på dit varme vand. Du skal have en isoleret tank til det vand / Frostvædske der løber i selve solvarme delen, fra den tank skal du så føre "vandet" igennem en varme veksler til dit brugsvand.
Jeg har på fornemmelsen at mange ikke ved, at det ikke er rent vand der løber i selve solvarme anlægget. Men havde det været det, ville det i hård frost sprænge rørene på udedelen om natten.

Så i dit tilfælde, tror jeg ikke du vil spare ved det. Og det er også et spørgsmål om du overhovedet må for fjernvarme selskabet.
Det har engang været sådan, at havde man fjernvarme, måtte man ikke indstalerer en brændeovn.
Og er det et af de små decentrale værker du får din varme fra, kan det blive ret vanskeligt. De kan være ualmindeligt tunge at "danse" med.
Ak ja fjernvarme. Efter min mening skal de tvinges til at levere varme til en pris der svarer til olie/gasfyring. Har selv været der engang, og da kunne vi så sige kontrakten op efter 25 års forløb og så blev det morsomt derfra, for det påstod selskabet at det kunne man ikke. Det kunne man så, det stod i deres vedtægter men det krævede en sagfører før de gav sig. Normalt kan de ikke blokere for installation af biovarme/solvarme, men læs i kontrakt og vedtægter.

mvh

 varmetossen

Pudsigt - jeg troede ellers nok jeg havde en ca idé om, hvad der skulle til af udstyrfor at etablere solfanger til opvarmning af brugsvandet - ikke centralvarmen ;-)
Jeg nævner komplette solfangersæt fra vvseksperten.dk - det kunne f.eks. være dette: http://www.vvs-eksperten.dk/index/solfangersaet-1885
Der er VVB med 2 spiraler, pumpe, styring osv.

Hvad mere mener du der skal til, Håndværkeren - ud over et par ventiler og fittings? Muligvis kan jeg genbruge fra den eksisterende varmevekslerinstallation. ;-)

Spørgsmålet er så hvor stor en VVB jeg skal have og antal rør for at jeg f.eks. kan lukke helt for fjernvarmen om sommeren - og at det kan give et rimeligt tilskud til opvarmningen af brugsvand om vinteren? Jeg har ærligt talt ingen anelse (eller praktisk erfaring) med det - og så er spørgsmålet jo igen. Kan det mon svare sig - selv om de faste afgifter udgør næsten halvdelen af regningen fra fjernvarmeværket.

Mvh. Andreas
PS: Mht. om fjernvarmeværket giver lov til det er en helt anden sag - jeg mener det uden at huske alle detaljer i tilslutningsaftalen ;-)

Der skal en såkaldt buffer tank til, det vil sige en tank der er grundigt isoleret, hvor vandet fra solfangeren løber ned igennem en spiral inde i tanken og opvarmer brugsvandet der befinder sig i tanken. Så er der en el spiral eller lad os kalde det en meget stor dybkoger, den tilsluttes vinterdage når solen ikke kan give varme nok til at opvarme brugsvandet. Denne er styret af en thermostat og en afbryder.
Der kunne du måske bruge fjernvarme vandet til opvarmning, det er vel derfor der er to spiraler med i det sæt du har kig på !

Og ja du kan roligt regne med at det efter hånden bliver temlig dyrt at opvarme huset og vandet, det sidste er at nu skal der lægges afgift på brænde, selv det vi køber i skoven. Helt op til 300,00 Kr. pr. rummeter. Det syntes jeg er svineri.
Det du kalder en buffertank er vist det de fleste kalder en varmtvandsbeholder - eller forkortet VVB, og den er jo inkl. i de sæt jeg linker til. De kan fås fra ca 13.000 kr og op.
De varmtvandsbeholdere/"buffertanke" jeg linker til har alle 2 spiraler, og selvfølgelig skal de opvarmes med fjernvarmevandet, når der ikke er tilstrækkeligt sol - ikke en elpatron.

Det kunne være spændende at høre fra nogle, der har fået lavet en tilsvarende installation.
Hvor mange rør, og hvor stor en VVB - og er der reelt sparet noget på fjernvarmeregningen, og kan man f.eks. lukke helt for fjernvarmen om sommeren...?
Muligvis er besparelsen ikke så stor nu, men absolut sikkert at energi bliver dyrere, så besparelsen bliver vel sandsynligvis større på sigt - i og med at varmeregningen ikke stiger helt så meget pga det mindre forbrug.
Jeg kunne jo spørge i en smedeforretning, eller evt. vvs-eksperten, der ligger tæt på hvor jeg bor. Jeg frygter dog at de vil gå langt fra sandheden for at sælge mig et anlæg... (Derfor spørgsmålet her.)

De 300 kr pr rummeter brænde - lad os håbe det er en and - ellers inviterer det da vitterligt til at folk køber deres træ sort :-/

Mvh. Andreas


Annonce
har selv installeret solvarme anlæg 
pris kr 10000

det varme vand solen laver bliver udelukkende brugt til brugsvand
bruser håndvask etc.
 fra April til oktober leverer solvarmen alt det varme vand.
resten af året hjælper en elpatron med at få det varme vand op i den rette tempratur. 

ibber

Skrevet af ibib på 11 nov 2012 14:26
har selv installeret solvarme anlæg 
pris kr 10000

det varme vand solen laver bliver udelukkende brugt til brugsvand
bruser håndvask etc.
 fra April til oktober leverer solvarmen alt det varme vand.
resten af året hjælper en elpatron med at få det varme vand op i den rette tempratur. 

Hej Ib

Det lyder meget interessant.
Kan du uddybe hvilke komponenter du har i dit anlæg. Er det en færdig pakke, hjemmelavet eller stykvist indkøbte komponenter du har sat op?
Hvor stor varmtvandsbeholder, og hvor mange personer er der i din husstand?

Mvh. Andreas
Der mangler en ventil der blander koldt vand i det varme, så i ikke risikerer og blive skoldet. De fleste anlæg jeg har sat op har
været med 300l vvb. Men du skal jo også kunne komme af med evt. overskydene varme, så anlægget ikke koger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis