Kan 15mm tagkrydsfinersplader bruges til forstærkning?

Haves:
En garage med tag af kun tværgående 2 cm brædder og tagpap ovenpå.

Ønskes:
Forstærkning af taget, da jeg får solcellerpaneler(kun 6 stk ialt fordelt med 2 stk pr. række i vandret position og 15* hældning på stativer)

Disse stativer skal forankres af nogle bolte som skal gå ned igennem taget og her er det så jeg vil høre om 15mm tagkrydsfinersplader ville udgøre en fornuftigt forstærkning af hele undertaget.
Det skal lige tilføjes at lige nøjagtigt der hvor boltene skal går igennem taget, påregner jeg at montere, udover tagkrydsfineren, en tyk reglar eller spærtræ (45 x 120mm), som bliver gjort fast til den eksisterende spær på tværs og murværket?

Giver det mening? Eller har du en anden mere spændende ide?

Mvh TagNooBen

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er noget der skal forstærkes så er det vel spærene. For det er jo der stativet for solpanelerne skal forankres?

Hvilket stativ skal du bruge?
Jamen du har så evigt ret. Men?

Ved at sætte tagkrydsfiner op, ville jeg mene, udover at taget det bliver forstærket, at det også bliver afstivet, samt at når monteringsbolten(en M10) går igennem taget, ja så ville jeg mene at krydsfineren besværlig bevægelser forudsaget af solcellepanelerne, som jo er vinklet 15 grader op og vil/kan fungere som et sejl under blæsevejr og derved forøge trækket i stativet.
Giver jeg mening?

Men uanset hvor de kommende montørere fra det firma som solcellerne er købt hos, vælger at placere panelerne, så kommer moneringsbolten( M10) helt sikkert igennem taget OG ned i et spær, om det så er de eksisterende eller dem som jeg påregner at sætte imellem de eksisterende.

2 paneler a´bredden 160cm i vandret position = 320 cm og 90 høj, mener solcelleforhandleren at 2 stativer skulle være nok til dette og så de lange vandrette aluprofillster ovenpå. Hvilket afstand disse stativer skal stå, kan jeg desværre ikke få at vide, da dette ville give mig en ide om hvor jeg skal forstærke med det nye spær.


Schletter hedder udstyret og modellen hedder compactdirect i 15* vinklet stativ

Mvh Dennis

 

Hvad er det for spær, og hvor meget vejer de paneler da ?
Er det måske problemet at du er bange for at panelerne eller "sejlet" tager taget med sig når de blæser af?

Generelt gælder at stativet for panelerne skal fastgøres til spærene og hvis risikoen er at taget, (incl. spærene), kan blæse af. Så skal spærene fastgøres noget bedre til væggene. Som evt. skal fastgøres til fundamentet!

Oet er rigtigt at et tykkere lag krydsfiner - godt sømmet til alle spær - i nogen grad vil fordele trækket på hele tagfladen!

Men forklar lige hvor langet du har imellem spærene og hvor mange spær du regner med at få fat i med de skinner der hørrer til stativet. (Som jo må gå på tværs af bjælkerne?)
S96krevet af Koludabyg på 07 okt 2012 15:21
Hvad er det for spær, og hvor meget vejer de paneler da ?


De eksisterende spær 45 x 125 mm(ikke spærtræ og dem er der 4 af i længeretningen og kun 1 5x5 tomme på tværs i midten af garagen.
Panelerne vejer 16 kg pr stk x 6 = 96 kg + alustativer/profillister som bliver fordelt på hele garagens tagflade. Så det er ikke umiddelbart den samlet vægt jeg er nervøs for.

Er det måske problemet at du er bange for at panelerne eller "sejlet" tager taget med sig når de blæser af? <------------ Skrevet af sittingbull.

Ja det er lige der skoen trykker. Der ramte du rigtigt, sitting bull. Det er alene den årsag jeg ønsker at forstærke/afstive taget på den måde.

Det omkring fastgørelse af spærene, vil jeg kigge nærmere på, da dette ikke har vakt bekymring herfra. Endnu?

Har 4 spær(45 x 125 mm, ikke spærtræ på langs med 90-98 cm imellem, hvoraf de to af dem går langs garagenmuren og de sidste to er fritgående og hviler på en 5 x 5 tomme bjælke i midten af garagen på tværs.

Selve krydsfineren er planen  at jeg vil skrue dem fast til loftet(2 cm brædder) og derefter ligge en T1 lægte op af både det eksisterende spær OG krydsfineren, således at krydsfineren kan blive fastgjort til spærene. Det er planen. Umiddelbart.

'Nogen' påstår at jeg kan nøjes med mindre stærkt træ såsom 45 x 125 reglar, men at disse bør være trykimpræneret, da de skal være i et tørt område men fugtigt? Var det en mulighed?

Det er vel ikke nødvendigt med en dampspærre imellem eksisterende tag(2 cm brædder og tagpap ovenpå og nyt krydsfiner i en uisoleret garage?

Phyha sikke en omgang. Forstår godt hvis NooB her skræmmer  nogen med alle disse Q-mål

Mvh Dennis

 

Annonce
Jeg forstår ikke problemet!

Den eksisterende bræddebelægning med tagpap på har jo ikke noget med fastgørelsen af stativet at gøre.
Det er de 2 spær du skal gøre fast i!

Hvis vi nu forestiller os at der ingen brædder og pap var. Men kun spærene! Hva' så?

Hvordan ville du så fastgøre stativet til spærene?

Er det nedenstående system du vil anvende?

http://www.prosolar.dk/shop/flade-tage-62c1.html
Min bekymring er at når jeg får cellerne op og det er blæsevejr eller værre, at stativet vil fungere som et sejl og derved i værste fald forskubbe eller taget helt flyver af.
Men JA boltene SKAL ned i et spær af en art. Men her forestiller jeg mig så at hvis jeg beklæder undersiden med krydsfinersplader at jeg forstærker stabiliteten og modvirker det som er min største bekymring.

Du var selv inden over det(sitting bull), nemlig at ekstraforstærke de eksisterende spær til murværket og evt forankre det videre ned. God pointe.

Det er dette jeg har fået at vide jeg får: http://www.schletter.de/files/addons/docman/solarmontage/produktblaetter/CompactDirect_-_Produktblatt_V2_I400045DE.pdf

Mvh Dennis

 

Netop. Og endelig! :o)

De der stativer montere du nogle stykker af, på de 2 spær.
(Skal stativerne i øvrigt stå på tværs eller på langs af spærene? Og kan det passe at du skal opstille 6 stks stativer? .o))

Derved fastgøres stativerne til taget på en sådan måde at selve stativet + panelerne ikke kan blæse nogle steder hen.

Nu troede jeg jo at det var et træskur. Men ihvertfald så gælder det om at hænge så megen vægt på "sejlet" som muligt! Og det gør du f.eks. ved at fastgøre spærene bedre til tværbjælken og til murværket!
Er spær og midterbjælke overhovedet forankret til murværket?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis