Krybekælderfugt forårsaget af "praktisk" terrasse, what to do?

Hej alle sammen,

Sidste år købte vi et hus hvor de tidligere ejere 4-5 år forinden havde lavet en fin og ”praktisk” terrasse i haven som dækkede ventilationshullerne ned til krybekælderen. Kælderen virkede rimelig tør, men vi fik åbnet op for ventilationshullerne igen så kælderen kunne få den påkrævede ventilation.

For en måneds tid siden fandt vi tilfældigvis ud af at krybekælderen havde en luftfugtighed på 92-95%, og nede i krybekælderen viste det sig at langs hele muren (10-12 m) hvor terrassen var blevet opført trængte der vand ind ved størrere regnskyl. Ved et hjørne i kælderen, hvor der ligger en tagbrønd på den anden side af muren, lå der en 1½ meter stor sø af vand. Vi anskaffede derfor en affugter som har kørt i kælderen lige siden, krybekælderen har en luftfugtighed på ca. 70% og vores kælder-sø er nu væk.

Det indtrængende vand ved større regnskyl var dog stadig et problem, så derfor kontaktede vi en entrepernør som kom ud for at se på tagbrønden. Da vi åbnede op for tagbrønden viste det sig at tagbrønden var flækket (dette blev derfor lappet sammen), men hvad værrere var at drænrøret fra terrassen lå under vandspejlet i tagbrønden (ulovlig konstruktion). Dette betyder derfor at når det regner kraftigt og tagbrøndens vandniveau stiger skabes der et tryk i drænrøret som så presser vandet ud af rørene og ind i vores kælder. Terrænet går nedad fra haven mod terrassen og vi har ”meget” ler i jorden, så vandet trænger ikke så godt ned ude i haven, men løber ned på terrassen.

Vi har derfor fået et par valgmuligheder fra entrepernøren som jeg ville forhøre mig om her på forummet:

1)       Omlægning af drænrøret og hæld på terrassen væk fra huset. Udgift Ca. 100-150.000 kr.

2)       Manuel fri-gravning af sokkel, som derefter males med tjære for at forhindre indtrængen vand, montering af ny brønd med nedløbsrist der kan fjerne overflade vand fra terrassen, og omlægning af hele terrassen så den får den rette hældning mod nedløbsristen. Udgift ca. 30-35.000 kr.

Da pengene er lidt små efter køb af hus og renovering heraf tendere vi at vælge råd nummer 2. Vi overvejer selv at fjerne belægningsstenene fra terrassen, grave sokkel fri (1 meter ad gangen) og male denne med tjære. Vi vil så hyre håndværkere til at lukke det gamle drænrør af, montere ny tagbrønd med nedløbsrist og lægge fliser med korrekt hældning.

Nogen erfarne fagfolk der har råd eller kommentarer til dette? Og er der nogen der har prøvet at male ydermurens sokkel med tjære før og kan dette anbefales?      
Mvh.
Morten

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu forstår jeg ikke helt hvordan afløbene er udført.

Og vandniveauet i tagnedløbsbrøndes stiger vel ikke fordi det regner? Vandet løber jo blot igennem tagnedløbsbrønden og videre ud i systemet?

Men at drænrøret fra terrassen ligger under vandspejlet i tagnedløbsbrønden er selvfølgelig helt tosset!

Hvorfor koster løsning 1) så meget mere end løsning 2) Fordi begge jo indeholder en fuldstændig omlægning af terrassen?
Og det må være en meeeget stor terrasse til 150.000 kr!!!

Og hvorfor omlægger du ikke selv den terrasse? Det er jo fantastisk GDS arbejde!

Men er det egentlige problem ikke at jordniveauet i krybekælderen er (væsentligt) lavere end det omgivende terræn - herunder terrassen?

Tjæreriet skader naturligvis ikke, men det holder ikke vandet ude fra krybekælderen, slet ikke hvis der er eller opstår revner i betonen.
Hej SB
Jeg har ikke forstand på afløb, men entreprenøren mente at afløbet fra tagbrønden nok ikke kunne følge med ved nogle af de rigtig kraftige byger der har været på det seneste og han betegnede effekten som at vandet ville "sprøjte" ud fra drænrøret. Jeg har desværre ikke andre forklaringer på dette. Ved ikke om det betyder noget men der var desuden 4-5 cm sand i bunden af tagbrønden kun 3 uger efter en slamsuger havde fjernet alt i tagbrønden for at vi kunne få undersøgt hvor tæt brønden.

Med hensyn til prisen for de to løsningsmodeller skyldes prisforskellen at nedgravning af drænrøret ville koste mellem 5000 og 10000 kr. per løbende meter (her sagde han så en masse om proceduren for korrekt nedgravning som jeg ikke kan gengive). Distancen hvor rørene skal lægges er mellem 12 og 14 meter samt hele terrassen på omtrent 65 kvm skal lægges om osv så vil prisen ramme mellem 100-150.000 kr.

Ja fliserne kunne man måske selv lægge, men jeg har desværre ikke tid til at lave terrassen da vi også er i gang med renovering af soveværelse og børneværelse som har første prioritet da junior snart melder sin ankomst.

Krybekælderens jordniveau ligger ca. 70 cm under terrassen og ca. 100 cm under havens niveau.

God pointe med revner og tjære SB, for der er allerede revner i betonen de steder hvor indsivningen af vand er værst, hvilken fremgangsmåde skal man bruge der hvor disse er?
Jeg forstår ikke helt konstruktionen.

Roder du rundt i betegnelserne for drænrør og afløbsrør? Et, (dit), drænrør er med huller og har til formål at bortlede nedsivende vand. Røret ender i et sandfang, (tagnedløbsbrønd), hvorfra vandet ledes videre, i et stift rør, (beton eller PVC), til det offentlige net - (i dit tilfælde).

Jeg forstår det sådan at terrassen ligger 30 cm under havens terræn.
Og bunden af krybekælderen 100 cm under terræn.
Det dræn du omtaler ligger det så dybere end bunden af krybekælderen? Hen langs ydersiden af husets fundament? Og det fungerer nærmest som et omfangsdræn? Og det ligger dybere end vandspejlet/fraløbet i tagnedløbsbrønden?

Det lyder helt sindsygt at det skulle koste 5 - 10.000 kr pr meter at opgrave og ny-nedlægge et drænrør!

Hvilket rør er det kloakmesteren vil ændre? Drænrøret fra terrassen til tagnedløbsbrønden eller afløbsrøret fra tagnedløbsbrønden til det offentlige net. (Eller en anden brønd på din grund)?

Sandet i tagnedløbsbrønden - hvad mente kloakmesteren om det?

Endeligt er der fugtig i mange krybekældere. Det betyder ikke så meget hvis vandet forsvinder igen. Og især hvis der er effektiv ventilation!

Ja, vi tager det i små bidder! :o)

ang dræn. hvis der er tale om helt alm. dræn, lyder prisen helt vildt ja.
Yderligere er dræn ikke videre kompliceret at grave ned (lavede 30m her for ca 1md siden)
selve drænrørene koster heller ikke det vilde. man kommer langt med en drænspade og nogle få tusinde kr.

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej SB og Martin,
Beklager hvis jeg har forvirret jer med betegnelserne, men mht. afløbsrør så mente jeg det betonrør der leder vandet væk fra tagbrønden og videre ud i det offentliges kloaknet. For det andet, er det dræn der er snak der skal lægges et omfangsdræn (vidste ikke at der var flere typer af dræn) omgivet af leca (hvis jeg husker rigtig).

Det er helt korrekt at terrassen er 30 cm under terræn og krybekælderen 100 cm under terræn. Drænrøret's overkant flugter med vandspejlet i tagbrønden, så drænrøret er altid under vand. Drænrøret ligger 50 cm fra muren og render langs ydersiden af husets fundament i samme niveau som krybekælderens bund når jeg måler henne ved tagbrønden. Krybekælderen er dog 10 cm højere i modsatte ende af ydermuren end den hvor tagbrønden er placeret, så der er et fald på krybekælderens gulv væk fra tagbrønden. Dette betyder vel at hvis der er et lille hæld på drænrøret langs ydermuren ned mod tagbrønden så er det krybekældergulv langt væk fra tagbrønden noget under drænrøret.

Jeg er helt enig med at prisen for omfangsdrænet er vildt højt Jeg vil dog ikke til at lege med ilden ved selv at lave det, for man kan tydeligvis se at de tidligere ejere ikke havde held med det og at vi nu står og roder med problemet. Og nej ingen forsikring dækker "skader" som dette, så man står selv med regningen.

Det er drænrøret fra terrassen og hen til tagbrønden som kloakmesteren vil have skiftet.
Kloakmesteren sagde at sandet der var i tagbrøndens sandfang kunne skyldes at drænrøret ikke var korrekt lavet.

Huset er fra 1966 så fugt i krybekældre er ikke ualmindeligt, der er også få steder hvor der er fugtpletter på gulvet der skyldes opstigende grundfugt som jeg ikke kan gøre noget ved. Dog synes jeg små "søer" af vand er lige rigeligt i en kælder og jeg blev da også lidt bange da fugtigheden var så høj da det giver grobund for diverse svampearter.

Annonce
Og nej ingen forsikring dækker "skader" som dette, så man står selv med regningen.

Hmm jeg ville da tro at ejerskifteforsikringen ville dække noget juks den tidligere ejer havde fået lavet, især hvis det giver mulighed for svamp i huset..
Godt så!
Det hjalp lidt på det.
Men ikke helt! :o)


Nu er der selvfølgelig mange måder hvorpå tingene kan gøres.

Men hvorfor præsenterer kloakmesteren dig for 2 løsninger. En dyr og en billig. Hvis den billige er god nok???

Dernæst: Hvorfor mener kloakmesteren at " det sprøjter ud af drænrøret" og at vandet ikke kan forsvinde hurtigt nok fra tagnedløbsbrønden - (og ud i nettet).
Det vil det jo fortsat gøre!!!

Men det er rigtigt at de 3cm slam, sand, filler i bunden af sandfanget sandsynligvis kommer med drænvandet fordi drænledningen ikke er korrekt afdækket med fiberdug! Men hvis terrassen har eksisteret i 5 år så må der jo næsten intet sand være tilbage under den! .o). Er fliserne sunket nogle steder?

Men det er jo klart at terrassen ikke må have fald imod huset. Og terrænnet skal generelt have fald bort fra huset. Og det er pip at anlægge en terrasse lavere end det omgivende terræn.

Og stadigvæk. Det kan umuligt koste 5-10.000 kr pr meter at omlægge det drænrør!

Jeg skal selvfølgelig sige at det er muligt at der er noget jeg har misforstået et eller andet i din fremstilling!

Er det iøvrigt en autoriseret kloakmester du har fat i?

Grunden til at jeg ved forsikringsselskabet ikke dækker er at det er dem jeg har kontaktet for at få en taksator ud og se på problemet. Da vi købte huset fik vi en udvidet ejerskifteforsikring og taksatoren sagde at hverken hus- eller ejerskifte-forsikringen dækkede sådanne skader...

Kloakmesteren præsenterede mig for flere løsningsforslag, men forklarede hvorfor at de ikke ville virke mens de to forslag jeg skrev i første indslag muligvis ville afklare problemet. Et af de andre løsningsforslag han kom med var noget nedsivning i haven, men da vi har rigtig meget ler i jorden ville dette nok ikke kunne suge så meget vand. Kan ikke huske de andre forslag.

Jeg ved ikke hvorfor at han sagde at store mængder vand ville få det til at "sprøjte" ud med vad fra drænrøret han kom ikke med nogen forklaring og jeg troede egentlig han vidste hvad han snakkede om.

Fliserne er sunket ca. 2 cm tre steder på terrassen i forhold til de omkringliggende fliser, så hver gang der kommer størrere byger ligger der rigtig store vandpytter i disse nedsynkninger. Det ene sted hvor fliserne er sunket er også der hvor et af de største indsivnings problemer er i krybekælderen.

Med hensyn til terrænet, så ligger selve huset også under terrænet ude i haven. Haven skråner ned mod huset og terrassen har også en lille hældning ned mod huset.... Naboerne har samme problem med terrænet som os, hvoraf mange af disse også står med indsivende fugt i kældren.

Jeg gengiver blot prisen som jeg fik at vide fra kloakmesteren. Jeg har ingen idé om hvad prisniveauet for et sådant arbejde skulle koste. Jeg vil desuden tro at kloakmesteren er autoriseret da han i første omgang blev sendt fra forsikringsselskabet for at lappe tagbrønden.
Jeg tror at der må være en misforståelse et eller andet sted.

Hvis vi liger ser bort fra at terrassen har fald mod huset og skal omlægges! (Hvilket koster et eller andet beløb)

Så er der drænledningen! Som dels ligger lavere end fraløbet fra tagnedløbsbrønden og dels er fejlkonstrueret idet den fjerner fillermateriale, (sand) fra det område den afdræner!

Hvor dybt ligger den s.... drænledning i forhold til bunden af krybekælderen!


Jeg tænker lige højt! :o)

Ideen med løsning 2 må være at hovedparten af regnvandet afledes til den nye afløbsbrønd med rist. Men da fliserne jo ikke er tætte vil der stadig trænge en mindre mængde vand ned i krybekælderen. Og det er det sokkeltjæren skal medvirke til at hindre!
Skal drænet så fjernes???


Men hvis det skal laves helt korrekt så skal der ligges en nyt dræn. På samme måde som man lægger omfangsdran, altså ikke på noget sted må bundløbet i drænet ligge højere end bunden i krybekælderen!
Men det kan ikke lade sig gøre at få det nye dræn helt derned.
Enten fordi fraløbet i den eksisterende tagnedløbsbrønd ligger over bunden af krybekælderen.
Eller fordi afløbsledningen fra tagnedløbsbrønden ikke har den fornødne kapacitet, (dimension) til at bortlede vandet fra dænet - hurtig nok?

Kan det tænkes at osse afløbsledningen fra tagnedløbsbrønden skal renoveres og eventuelt sænkes for at et nyt korrekt udformet dræn under terrassen kan virke fuldtud efter hensigten? Og at tagnedløbsbrønden skal sænkes eller helt fornyes?

For det kan umuligt koste de omtalte tårnhøje summer kun at opgrave og nyetablere drænet.!!!

Tænkning afsluttet - pga. hovedpine! :o)
Hej SB
Beklager jeg først svarer nu, men efter at vi har korrosponderet herinde er jeg blevet bekræftiget i at det ikke er nemt at finde ud af hvilke tiltag man skal tage for at fugtsikre krybekældren. For ikke at lave noget der ikke holder eller betale formeget for en "overkill" løsning, har jeg nu taget kontakt til en uvildig byggesagkyndig for at få en plan for hvad vi selv kan lave, hvad vi skal hyrer folk til, og hvad forsikringen skal dække (men prøver at snige sig udenom). Jeg tror selv at de penge vi giver på gennemgang og rådgivning i sidste ende vil være godt givet ud, da vi ender ud med en plan for projektet så man ikke står og skal hører på sort snak fra håndværkere eller forsikringsselskab der har pengeinteresser i et sådant projekt.
Tak for hjælpen og tålmodigheden.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også