Indermur buer ind mod hulmur

Hej,

Står med lidt af en udfordring.
Vi har lige fjernet gamle masonitplader fra indervæggene i vores gamle murede hus fra 1905. Det viser sig nu at indermuren på et mindre stykke af 1 meter i længden buer udad, ind mod hulmuren. Buen er dybest lige ved en vindueslysning, og aftager gradvist over en meter ud fra lysningen.
De har tydeligvis også været sådan da masonitpladerne blev monteret, for der var korrigeret for denne udbulning.

Jeg fik desværre ikke taget billeder i farten, og kommer ikke ud til huset før weekenden.Vi skal til at pudse vægene, så jeg vil godt have gjort noget ved problemet med det samme.

Skal man bare lægge et godt lag puds på, der også stabiliserer?
Det bedste ville selvfølgelig være at mure indervægen op igen på dette stykke, men det er jo en større operation.

Det skal lige noteres, at vægen i top og bund står i lod. Buen er kun midt på vægen.

Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det SKAL være sådan!

Den lunke er blot en stille protest fra en ædru murer. (Ja du læste ædru). Fordi bygherren ikke har sørget for tilstrækkeligt med øl den hele lange arbejdsdag. Og så skal arbejdet jo blive derefter!

Tror at du bare skal lære at bo i et gammelt hus! .o)
Skrevet af Sitting Bull på 02 okt 2012 22:11
Det SKAL være sådan!

Den lunke er blot en stille protest fra en ædru murer. (Ja du læste ædru). Fordi bygherren ikke har sørget for tilstrækkeligt med øl den hele lange arbejdsdag. Og så skal arbejdet jo blive derefter!

Tror at du bare skal lære at bo i et gammelt hus! .o)

Hej SB. Du er på den igen. Tak for hjælpen sidst også .

Jeg ved sgu ikke helt om jeg køber den med den ædru murer, da det er en del muren buer. Det glemte jeg i øvrigt at oplyse. Jeg vil tro at muren buler omkring 5cm, hvor det er værst.
Det skulle også imødekomme Koludabyg's spørgsmål.

Beklager jeg ikke fik det med i første omgang. Det er lidt pinligt I som hjælpere er nødt til at spørge til elementære informationer.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Hvis bulen/buen er en skade og der er revner i murværket og evt. puds så skal der måske mures om!
Selv om det jo er en lidt mærkelig skade. (Måske er det Harvey Wallbanger der har stået og dunket hovedet ind i muren!)

Men hvis det bare er tale om lidt skævt murearbejde og murværket iøvrigt er intakt så kan det pudese op! (Hvis det absolut skal være! :o))
Tak for det SB.

Der er faktisk ikke nogen revner i pudset, så det er sgu muligt du ender med at få ret i formodningen om den ædru murer.
Det er godt nok ellers noget af et statement, hvis det er baggrunden for denne opmuring.

Jeg tager lige et billede i weekende, og smider ind. Så kan vi se om der skal foretages yderligere. 
Tak til jer begge for tid og tålmodighed.

Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Annonce
Lidt af det samme kunne man opleve, hvis bygherren ikke ville holde rejsegilde med tilstrækkelig servering.
Så blev der indmuret tomme ølflasker i toppen af muren imellem spærene, således de stod og fløjtede når det blæste.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu kan det jo osse være at muresvenden har haft en meget stor vom - og at han bare har muret i en bue udenom!

Husk i øvrigt på at en historie ikke behøver at være sand - for at være go'

Tror den "rigtige" historie er at, dengang murede man med "faste" bindere, dvs at man lagde hele sten ind i hulmur, både fra facade og bagvæg (det ser ud som en halv sten i facaden) i "farten" har man så glemt den faste binder i brystning under vindue og væggen er blevet skubbet ud, men dengang tog man det ikke så tungt, det blev rettet i pudsen eller plade :-)

Da du nok skal glemme alt om at "hulmur isolere" så ret det i pudsen/udkast - husk at når du pudser et gammel hus - spar på cementen - dengang pudsede man uden cement da der heller ikke er brugt cement til opmuringen.

og jo det tørrer lidt langsommere men der er længere "åbningstid" for at få et godt resultat.

Kun en tåbe frygter ikke haven
Hej. Vi tager den lige også her- du skal ikke bare spare på cementen. Den skal helt udelades. Bruges kun til betonstøbning i gamle huse. Kalkmørtel kan ånde og arbejde sammen med de andre materialer i huset og er det eneste der skal i murværk. Hvis du kommer en skefuld cement i kalkmørtlen, som mange foreslår, bliver den bare sprød og helt umulig. Der er muret kirker og klostre op i kalkmørtel, så det går nok stadigvæk. (Ramte lige en kæphest )

mvh 

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 04 okt 2012 15:06
 Der er muret kirker og klostre op i kalkmørtel, så det går nok stadigvæk. (Ramte lige en kæphest )

mvh 

Nææææhhh!! Nu må jeg lige klåge mig.
Kirketårnet her i den lokale kirke, der indrømmet er temmelig gammel, er ved at skvatte sammen, har man ved kalkningen just opdaget.
Havde man der i 1400-tallet fyldt lidt beton i mørtlen, ville det nok stadig have stået!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis