Porthul.

Hej LDS.

Jeg skal have lavet et port hul i stedet for en dør i en gammel staldbygning.
Jeg regner med at skære ud til den med en stor diamantklinge.
Det er en hulmur, med mursten udvendigt, og lecasten indvendigt.
Jeg er i tvivl om, jeg skal fjerne alle sten op til spærrene, eller om det kan holde sig selv indtil jeg får en H-bjælke under.?
Jeg regner med at sætte "soldater" under spærrene udvendigt.
Porthullet skal være ca 2,5 meter bred. 
Over porten vil der være ca 80 cm sten op til spærrene..
Kan det holde sig selv, da spærrene ikke har fat i stenene??

Mvh Jan.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
da du alligevel skal have en overligger op, må du have det hele ned ... det kommer af sig selv, første gang du slår på muren

 

 Se Molboerne starter et husbyggeri med at lægge skorstens afdækningen, og det er ganske vist
Så nej det er ikke nok at sætte soldater under spærene, du skal have et par sten ud i muren under hvert spær. Her igennem stikker du en 4 x 4 bjælkestump der lige er lang nok til at du kan have en soldat på hver side, de skal bære murværket.
Skrevet af Håndværkeren på 02 okt 2012 08:30
 Se Molboerne starter et husbyggeri med at lægge skorstens afdækningen, og det er ganske vist
Så nej det er ikke nok at sætte soldater under spærene, du skal have et par sten ud i muren under hvert spær. Her igennem stikker du en 4 x 4 bjælkestump der lige er lang nok til at du kan have en soldat på hver side, de skal bære murværket.

Du mener at jeg skal have en 4x4 igennem lige over hvor bjælken skal ligge, under hvert spær?
Har ca 90 cm mellem spærrene. 
Så burde det kunne holde den ovenliggende mur?
Det er fint med en soldat under hvert spær! Går ud fra at det er hanebåndsspær!

Men der skal dels være en kile i toppen så der fremkommer en vandret flade som passer i soldatens gaffel. Desuden skal soldaterne fastgøres til spærene. Ligeså skal soldaterne fastgøres ved jorden enten på brædder eller tømmer eller andet.
Og det skal sikres at soldatrerne ikke flytter sig ved tilfældige påkørsler med trillebøren eller andet.

Det ser iøvrigt ud som om der ligger en rem under pudslaget i formuren. Du kan jo overveje om der skal opmures over porten eller blot bygges en let pladebeklædt væg!
Nøe. Du kan jo gøre som Håndværkeren foreslår!

Men det er da alt for bøvlet. Det skal være 2 rækker soldater og stålbjælken skal "listes" indi mellem soldaterne inden den løftes op på plads!

Eftersom dit murværk vel ikke har nogen særlig "herlighedsværdi" så er det nemmeste vel at pære den ned og lave en ny.

Nu skriver du at din væg er en hulmur. Er det rigtigt, mon ikke det er en helstensmur, ca. 23-25 cm tyk?
Taget vejer nok ikke det store, er jo bare eternitplader, op med et stykke tømmer som støtter op under spærene 1 meter fra indersiden af væggen, lås denne med et par vinkelbeslag, også op med et soldat i hver side, så er der plads til at arbejde indvendigt og udvendigt, og murværket kan pilles ned i det omfang man nu ønsker.
Tak for svarene. Nu har jeg fået lidt ideer til hvordan
jeg kommer videre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis