Vand i hulmur

Hejsa.

Jeg har en utæt skotrende som jeg regner med at få ordnet her i efterårsferien. Der er desværre løbet en del vand ned i hulmuren som "heldigvis" er uden isolering. Jeg ville gerne have hulmursisoleret med rockwool granulat her inden jul (pga. håndværkerfradrag) men vil godt høre hvad I ville gøre med den våde hulmur inden indblæsningen.

Jeg overvejer at fjerne en sten i bunden af ydermuren for derefter at sætte en varmeblæser til at blæse den tør. Godt forslag modtages :-)

            V.h. Emil
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, kommer jo an på hvor våd den er i hulmuren, så snart skotrende er fikset, så går det jo den rette vej.

Men varmeblæser på hulrummet er da ikke en dårlig ide.
Skrevet af Koludabyg på 30 sep 2012 20:26
Ja, kommer jo an på hvor våd den er i hulmuren, så snart skotrende er fikset, så går det jo den rette vej.

Men varmeblæser på hulrummet er da ikke en dårlig ide.


Jeg tænker jo også at der alligevel skal sten ud for at kunne blæse isoleringen ind - så kan jeg ligeså godt affugte den lidt inden.
Har netop renset min hulmur hele vejen rundt, ved at tage et par sten ud for hver halve meter. Det er gået noget lettere end forventet, så det skal du ikke være bange for at åbne og blæse varme ind. Dog, vær forberedt på at der kan risikere at ligge en del puds, brokker osv derinde! I vores hus fra 1900, lå der hele vejen rundt puds op i 2-3 skifte. Og under nogle af vinduerne lå der brokker og puds op i ½ meters højde (formentlig pga en udvidelse af vinduerne engang).

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Jacko på 30 sep 2012 21:04
Har netop renset min hulmur hele vejen rundt, ved at tage et par sten ud for hver halve meter. Det er gået noget lettere end forventet, så det skal du ikke være bange for at åbne og blæse varme ind. Dog, vær forberedt på at der kan risikere at ligge en del puds, brokker osv derinde! I vores hus fra 1900, lå der hele vejen rundt puds op i 2-3 skifte. Og under nogle af vinduerne lå der brokker og puds op i ½ meters højde (formentlig pga en udvidelse af vinduerne engang).


Min ejendom er fra 1920 og jeg kender godt tilstanden af hulmuren da jeg lige har skiftet alle vinduerne på gavl og sydsiden. Hulmuren er ca. 10 cm. bred. Hvor meget gravede du ud og hvor langt ned. Var det besværligt?
Jeg støvsugede hele lortet ud (eller det vil sige, jeg lavede hullerne og så kunne damen gøre det kedelige arbejde) , med en askesuger (koster ca 200 kr) hvor jeg monterede en almindelig støvsuger slange der er mere fleksibel end den der sidder på.
Egentlig var det nok bedst med en industri støvsuger, da store blokke godt kan sidde fast i askesugerne. Men det var sådan en jeg havde stående, og da jeg er lidt nærig og jeg kunne lokke damen til det, hvorfor så bruge x antal kroner på en industri maskine?
Men ellers, sugede vi som minimum to skifter/ to murstens højder ud, dvs ned til fundamentet. Tja, bunken omme bag huset med alt det puds ser ikke ud af ret meget i dag, men der var satme meget. Vil anslå vi samlet har taget ca en lille halv trailer sten og puds ud.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis