Renovere bryggers

Hej lav-det-selv'ere

Jeg skal til at i gang med at renovere vores bryggers der ligger i vores udhus. Jeg vil grave ud, isolere og lave gulvvarme, samt isolere ydervæggene hvilket der er 2 stk af.

Jeg vil senere bygge en udestue/vinterstue imellem de 2 bygninger så bryggerset kan blive vores nye hoved indgang hvor der desuden også er adgang til fyrrum, værksted og garage.

Men bygningen står anført som udhus så hvad skal jeg gøre for lovligt at få bryggerset en del af boligen? Jeg skal søge byggetilladelse så langt er jeg med. Men det stiller jo krav til bla. isolering.

Som jeg har forstået isoleringskravene findes der flere forskellige måde det kan beregnes på. Og hvis jeg ikke har mulighed for at sætte så meget isolering et sted kan man sætte mere et anden?

Jeg har kun mulighed for at lave 100mm isolering i loftet men senere vil jeg lave gildesal på 1 salen så det bliver også mere eller mindre et opvarmet rum engang. Jeg er ligeledes ved at lave varme, i værksted og garage og fyrrummet er jo varmt i sig selv.

Spørgsmålet er skal jeg isolere til alle andre rum selv om der er opvarmet? De 2 ydervægge kan jeg godt isolere og jeg kan vel ligge så meget i som nødvendigt. I gulvet kan jeg bare grave dybere hvis det skulle være nødvendigt. Jeg har skiftet vinduet til superlavenergi og købt en superlavenergi hoveddør også.

Spørgsmålet er også om jeg skal søge om byggetilladelse på både udstue og bryggers med det samme enten for at spare penge eller fordi den ene væg samt nuværende dør så bliver indvendig og ikke yder som skal isoleres?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ganske rigtigt søge om byggetilladelse!

Og du skal have fat i bygningsreglementets §7.3

http://www.bygningsreglementet.dk/br10_02_id111/0/42

....når det gælder energiforbrug!

Det gælder generelt at dit "nyindvundne" boligareal skal leve op til BR10's krav mht. alt muligt andet! Bebyggelsprocent, brand, redningsåbninger, installationer, osv.

Du kan evt. kikke lidt på Rockwools hjemmeside, (hvor BR10's krav i nogen grad er omsat til isoleringstykkelser og den slags).

Mht. de 100 mm isolering i loftet så kan du vel ligge noget mere derop - og genbruged det siden - i taget! :o)

Tak for dit svar Sitting Bull.

Nu hvor jeg sidder og læser kan jeg godt se der er mange ting der kan komme ind i de beregninger. Findes der en skabelon program eller andet hvor man kan lave de beregninger og lave materialet der skal sendes ind til kommunen?
Som jeg forstår det har du 2 muligheder.
Enten at udfører bygningen så de opfylder de krav til isolering som fremgår af "7.3.2 Varmeisolering af bygningsdele" eller (lade) foretage en varmetabsrammeberegning som angivet i "7.3.3 Varmetabsramme ved tilbygninger"

Sidstnævnte giver dig, (muligvis og i nogen grad), mulighed for at "flytte lidt rundt på isoleringen". Dog skal kravene til minimumsisolering, som osse fremgår af BR10 stadig overholdes.

Du kan "oversætte" bygningsreglementets U-værdikrav til isoleringstykkelser ved at studerer nedenstående link.

http://www.rockwool.dk/r%c3%a5dgivning/vejledning+til+bygningsreglementet

Rent principielt kan du altså vælge at udføre myndighedstegninger med de isoleringstykkelser der fremgår af f.eks. Rockwools hjemmeside.
Eller laveen varmetabsrammeberegning for de isoleringstykkelser eller konstruktioner du nu vælger!

Endeligt har jeg ikke erfaring med hverken varmetabsrammer eller myndighedsbehandling. Faktisk tror jeg slet ikke at man i 2012 selv kan lave en Ansøgning om Byggetilladelse - uden de rette faglige forudsætninger!
Så jeg skal have en til at lave beregninger og ansøgning for mig? Jeg har stort set ingen penge til at lave projektet i forvejen så håber ikke jeg skal bruge en masse penge på det også :/

Nåe!

Altså isoleringen, vinduerne, malingen og gulvbrædderne må godt koste penge - men rådgivning må ikke?

(Selv om sidstnævnte måske endda betaler sig selv!) 

Men så må du jo selv igang!

Vinduer, isolering, dør, maling, fliser har jeg alt sammen i forvejen



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også