Efterisolering med 95 mm isover

Hej

har et gammelt hus fra 1970 uden dampspærre og med et enkelt lag isolering - velsagtens 95 mm (fra starten, er faldet sammen flere steder.

Nu er spørgsmålet så, sker der noget på kort sigt ved at jeg HAR lagt 1 lag isover rulle ud ovenpå det gamle uden at etablere dampspærre, det er gjort nemlig udfra devisen om at der først meget senere skal isoleres 200 mm yderligere og lofterne til den tid skal ned og erstattes af gips.
Der var tanken så, at der skulle laves en dampspærre.

Har spurgt en bekendt og han mener stadig ikke at det giver fugtproblemer med "kun" 150 - max 200 mm isolering på loftet uden spærre.

Skal jeg pille lortet af igen og smide det gamle væk, etablere en spærre og ligge de nye ruller på igen...??
Eller er det ene lag jeg har lagt ud ok et stykke tid, hvorefter lofterne kommer ned og en spærre bliver etableret?

Tak for et godt forum.



13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gammel gips! Altså puds på væv og forskalling? Så skal det nok gå godt. Sålænge isoleringslaget ikke er tykkere.
I stuen må bræddeloftet enten være opsat under det eksisterende pudsede loft - eller der er opsat alufolie!

Med mindre du med gammel gips mener 40x60 cm gipsplader, (pin-up). Hvilket var typisk for mange tidlig-halvfjerser-huse!
Det er netop disse 40 - 60 gipsplader jeg mener....
Giver det problemer?
Det lyder helt utroligt at der ikke er opsat dampspærre. Er du 100% sikker på at det er tilfældet?
Jeg går ud fra at det er et almindeligt 70'er hus med gitterspær?
Annonce
Ja det er et hus fra 1970 med gitterspær uden dampspærre......Kun 1 lag gamle batts
du ved godt, at man ikke brugte plast dengang, men Alu-kraft? Alufolie der er sort på den ene side. Måske du forveksler den model

 

Eller brun - og blank på den anden! :o)
jeps, høvding! Blot for, at manden måske har overset muligheden

 

 Desværre, der er intet andet en en bagside af gipsen.
Med de fine små lister der blev brugt til opsætning, intet andet.

Var det et lovkrav dengang i 1970?
Kan jeg komme nogen vegne i forhold til en ejerskiftefors. eller husfors.??
Overtog det sidste år i August.

Tak for svarene - so far.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis